לֹא יַחֲלִיפֶנּוּ וְלֹא יָמִיר אֹתוֹ טוֹב בְּרָע אוֹ רַע בְּטוֹב וְאִם הָמֵר יָמִיר בְּהֵמָה בִּבְהֵמָה וְהָיָה הוּא וּתְמוּרָתוֹ יִהְיֶה קֹּדֶשׁ. (ויקרא כז, י) He shall not alter it, nor change it, a good for a bad, or a bad for a good: and if he shall at all change beast for beast, then it and its substitute shall be holy. (Leviticus 27:10)
מכלל פסוק זה (האמור בלשון יחיד), שהוא עיקרו של דין התמורה, נלמדה הלכה הנזכרת בפרק הקודם — שאין תמורה בקרבנות הציבור. פרק זה שלפנינו הריהו המשכתה והרחבתה של הלכה זו, ומכאן הוא מרחיב והולך לכלל ההבדלים שבין קרבנות הציבור וקרבנות היחיד. The Gemara stated in the previous chapter that this verse is written in the singular in order to teach that the halakhot of a substitute do not apply to communal offerings. This chapter continues the discussion with regard to the differences between individual and communal offerings.
אכן, קרבנות הציבור והיחיד אינם נבדלים אלו מאלו הרבה מבחינת סוגיהם, לפי שרוב מיני קרבנות היחיד מוקרבים גם בציבור (מלבד קרבן אשם וקרבנות עוף, שאינם באים בקרבן ציבור). ועל כן, הבדלי ההלכה שבין קרבנות הציבור וקרבנות היחיד תלויים רק בהבדלים הקיימים בין ציבור ויחיד. With the exception of a guilt offering and a bird offering, all the categories of offerings of an individual can be brought as communal offerings as well. This chapter addresses the sources of the differences between individual and communal offerings.
הדיון בפרק זה הוא איפוא בבירור מקורותיהם של ההבדלים הללו, אם הם מצד הסברה (שוני אופי הבעלות, ההמשכיות ועוד), או שהם מצד מדרשי המקראות ומסורות התורה שבעל פה. ומתוך כך, דנים עוד בהלכות שונות, האם הן חלות על הציבור כשם שהן חלות על היחיד. These are either based on conceptual difference between the two types, e.g., in terms of ownership, derived from verses, or learned by tradition.
ובחזרה לדיני התמורה עצמם, נושא אחר של דיון בפרק זה הריהו בקביעת הגדרות רחבות יותר להבדלים שבין קדושת התמורה לקדושתם של קדשים אחרים, ובקביעת הגבולות — על מה חלה קדושת התמורה, כיצד היא חלה ומה הם הדברים שלמרות התחולה הרחבה של התמורה אינם מתקדשים בתמורה. The chapter also includes a discussion of the difference between the sanctity of an offering and that of a substitute. It further defines those items to which the sanctity of a substitute can apply and how it takes effect. Likewise, it deals with those cases where the sanctity of a substitute cannot apply, despite the broad application of the concept of a substitute in general.
נושאים אלה הינם עיקרו של פרק זה, אף כי כדרך התלמוד יש בו גם דיון בעניינים קרובים הקשורים באופנים שונים למהלך הדיון העיקרי. These are the main topics of this chapter, in addition to the usual tangential discussions found in the Gemara.