וְזֶה אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה עַל הַמִּזְבֵּחַ כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שְׁנַיִם לַיּוֹם תָּמִיד. אֶת הַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד תַּעֲשֶׂה בַבֹּקֶר וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם. (שמות כט, לח-לט) Now this is what thou shalt offer on the altar; two lambs of the first year day by day continually. (Exodus 29:38-39)
וְעָשִׂיתָ מִזְבֵּחַ מִקְטַר קְטֹרֶת עֲצֵי שִׁטִּים תַּעֲשֶׂה אֹתֽוֹ. (שמות ל, א) And thou shalt make an altar for the burning of incense: of shittim wood shalt thou make it. (Exodus 30:1)
וְהִקְטִיר עָלָיו אַהֲרֹן קְטֹרֶת סַמִּים בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר בְּהֵיטִיבוֹ אֶת הַנֵּרֹת יַקְטִירֶנָּה. וּבְהַעֲלֹת אַהֲרֹן אֶת הַנֵּרֹת בֵּין הָעַרְבַּיִם יַקְטִירֶנָּה קְטֹרֶת תָּמִיד לִפְנֵי ה׳ לְדֹרֹתֵיכֶם. (שמות ל, ז-ח) And Aharon shall burn upon it sweet incense every morning: when he dresses the lamps, he shall burn incense on it. And Aharon shall burn upon it sweet incense every morning: when he dresses the lamps, he shall burn incense on it. (Exodus 30:7-8)
מסכת תמיד, וסמוכה לאחריה מסכת מדות1כן הוא ברוב כתבי היד של המשנה, אכן יש בכתבי יד שמסכת מדות סודרה לפני מסכת תמיד., הריהן המסכתות החותמות את סדר קדשים שבתלמוד הבבלי2אכן בכתבי היד של משניות (וכן הוא במשניות הנדפסות) באה מסכת קנים לאחר מסכת מדות, ונמצא איפוא שכל אחת עשרה מסכתות סדר קדשים הריהן ערוכות לפי סדר גודלן: זבחים — ארבעה עשר פרקים, מנחות — שלשה עשר פרקים, חולין — שנים עשר פרקים, בכורות — תשעה פרקים, ערכין — תשעה פרקים, תמורה — שבעה פרקים, כריתות — ששה פרקים, מעילה — ששה פרקים, תמיד — ששה פרקים (ראה להלן הערה 7), מדות — חמשה פרקים, קנים — שלשה פרקים.. עיקרן של שתי מסכתות אלה הינו תיאור סדר העבודה בבית המקדש (במסכת תמיד) ותיאור בית המקדש עצמו (במסכת מדות). Tractate Tamid and the subsequent tractate, Middot, are the last tractates in Seder Kodashim, the Order of Consecrated Items, in the Babylonian Talmud. Tractate Tamid describes the order and details of the daily Temple service, while tractate Middot describes the structure of the Temple.
מסכת תמיד היא מן המשניות הקדומות, שהוחל בסידורן בסמוך לחורבן הבית3ובא במסורת חכמים (ר׳ יוחנן, בירושלמי יומא פ״ב ה״ב. וכן רב הונא בבבלי יומא יד,ב) שהתנא ששנה את מסכת תמיד הוא ר׳ שמעון איש המצפה, שהיה בזמן הבית בימי רבן גמליאל הזקן. אם כי יש שאמרו שאין כל המסכת ממשנת ר׳ שמעון איש המצפה אלא מקצתה, ויש בה אף ממשנתם של אחרים (ר׳ יעקב בר אחא, בירושלמי שם)., ובאו בה תיאורי סדר העבודה במקדש מפי חכמים אשר ראו זאת בעיניהם, כעין עדות לדורות שכך היה בעת שעמד המקדש על מכונו. The Mishna of Tamid is one of the earliest tractates, as it was redacted shortly after the destruction of the Temple. It includes particulars of the Temple service reported by Sages who were firsthand witnesses to these procedures. The contents of the tractate are therefore presented as testimonies for future generations about the lost practices of the Temple. According to a tradition of the Sages, tractate Tamid was taught by Rabbi Shimon Ish HaMitzpa (see Yoma 14b; Jerusalem Talmud, Yoma 2:2), who was a contemporary of Rabban Gamliel the Elder in the era of the Temple. Some maintain that only part of the tractate was taught by Rabbi Shimon Ish HaMitzpa, as the tractate also includes statements of other Sages (Jerusalem Talmud, Yoma 2:2).
עוד מיוחדת מסכת זו, שאין בה מחלוקות חכמים4מלבד בענין הפייס בכהן המעלה את האברים מן הכבש למזבח (להלן לב,ב), שחולק בדבר ר׳ אליעזר בן יעקב (הנחשב במסורת חכמים כמי שסידר את מסכת מדות, יעוין להלן ״אישים״ כח,א), ובענין הגבהת ידים של הכהן הגדול מעל לציץ בשעת ברכת כהנים (להלן לג,ב)., ולא דרשות כתובים5מלבד דרשת ר׳ יהודה במחלוקתו (להלן לג,ב)., ואין היא שנויה כדרך ציווי או איסור והיתר, שבדבר זה יש לעשות כן ובדבר זה אין לעשות כן, אלא כסיפור דברים6״והניח אותה (את מסכת תמיד) באחרונה, בשביל שאין בה דבור לא על דרך חכמה (דרשת חכמים), ולא על איסור והיתר, אלא ספור, שהוא אומר היאך היו מקריבין התמיד, כדי לעשות כן תמיד״ (רמב״ם פירוש המשניות).. כמו כן, אין במסכת זו תוספתא, כדרך שאין תוספתא למסכתות קינים ומדות. וכן אין בה תלמוד בבלי, כדרך שאין בקנים ובמדות, מלבד קטעים מועטים (שאף הם מאוחרים). בתוך דברי התלמוד שבמסכת תמיד באו אף מעט דברי אגדה. A unique feature of this tractate is that it contains almost no disputes between Sages or exegetical derivations. Furthermore, it is not taught prescriptively, in the form of mitzvot, prohibitions, or other instructions for how one must behave in a particular area of halakha. Rather, it is presented as a descriptive narrative, a retelling of events. According to Rambam's Commentary on the Mishna, this is the reason tractate Tamid is one of the last tractates in Seder Kodashim. As is the case for tractates Kinnim and Middot, there is no parallel Tosefta for Tamid. Nevertheless, whereas Kinnim and Middot have no Gemara, Tamid includes brief sections of Gemara in the first, second, and fourth chapters, including passages of aggada. The redaction of these sections postdates the redaction of most of the Talmud.
תיאורי העבודה במקדש שבמסכת זו כוללים את ההכנות לקראת עבודות המקדש, והעבודות הראשונות הנעשות בו בכל יום בבוקר: הקרבת קרבן התמיד, הקטרת הקטורת, והטבת הנרות. ואשר לפרטי ההקרבה של הקרבנות השונים, מן קדשי הקדשים ומן הקדשים הקלים ומן הזבחים ומן המנחות, באו הדברים בהרחבה בעיקר במסכתות הגדולות הפותחות את סדר קדשים, זבחים ומנחות. The particulars of the Temple service described here include the priest's preparations for the daily service and the first rites performed each morning in the Temple: The sacrifice of the daily offering, the burning of the incense, and the preparation of the lamps of the Candelabrum. The particulars of the sacrificial rites of each type of offering are discussed in detail elsewhere, primarily in tractates Zevahim and Menahot.
בכלל ההכנות לעבודת המקדש בא תיאור מפורט של סדרי השמירה הנהוגים בו. ועוד בא תיאור עניינם של הכהנים חברי בית האב האמורים לעבוד באותו יום במקדש, היכן הם שוהים בטרם תתחלנה העבודות, ומה יעשה כהן שארעה לו תקלה המונעתו מלעבוד, וסדרי הגורלות בהם נקבע אלו מהכהנים יעשו עבודות אלה ואחרות. דיון לעצמו מוקדש לדרך עבודתו של הכהן הגדול, שאין הוא בכלל הכהנים שמטילים גורל על עבודתם. Descriptions of the daily preparations for the Temple service include particulars of the watches kept by the priests and Levites in and around the Temple. The priests were divided into patrilineal families that served in the Temple on different days. The mishna describes the preparations of the members of the patrilineal priestly family who were to serve in the Temple on that day. These descriptions include where the priests awaited their daily assignments and tasks; how a priest is to conduct himself if he is rendered ritually impure, which prevents him from participating in the Temple service; and the conventions for the different lotteries for assigning the privileges of performing the various rites. The last chapter of the tractate includes details of the service of the High Priest, who may perform any rite that he chooses, without having to participate in the lotteries.
במסכת תמיד שבעה פרקים7אכן יש בכתבי יד וכן בפירושי הראשונים (רמב״ם, המאירי, המיוחס לראב״ד ועוד) כי שני הפרקים האחרונים שבמסכת, הששי והשביעי, הינם פרק אחד., שכל אחד מהם עוסק בעיקר בנושא מוגדר אחד. Tractate Tamid contains seven chapters. According to certain manuscripts and some of the early commentaries (Rambam; Meiri; Ra'avad), the last two chapters are combined, yielding only six chapters.
פרק ראשון, ״בשלשה מקומות״ — תיאור מקומות השמירה בבית המקדש, ותיאור העבודה הראשונה הנעשית בבוקר בבית המקדש, תרומת הדשן. Chapter One describes the locations in which the Temple watch is conducted. The mishna describes the watches kept by the priests, while the Gemara provides additional details with regard to the watches kept by the Levites. The chapter then addresses the first of the four daily lotteries, which determines who is privileged to perform the first daily rite, the removal of a portion of the ashes from the external altar. The chapter concludes with a description of the removal of the ashes.
פרק שני, ״ראוהו אחיו״ — תיאור סידור מערכות העצים שעל גבי המזבח ונתינת האש בהן, לקראת הקרבת הקרבנות הנעשית עליהן. Chapter Two focuses on the preparation of the arrangements of wood upon the altar, which must be arranged and kindled before the offerings may be burned on the altar.
פרק שלישי, ״אמר להם הממונה״ — פותח בתיאור עבודותיהם של שלשה עשר הכהנים שזכו בפייס השני, ומתאר את העבודות הנעשות לקראת שחיטת התמיד, בהבאת הכבש המיועד לקרבן, כלי העבודה, שחיטת הקרבן, ודישון המזבח הפנימי והמנורה. Chapter Three commences with a description of the rites allocated to thirteen priests in the second of the four daily lotteries. The mishna details the rites and procedures that are performed before the slaughter of the daily morning offering: Bringing the sacrificial animal from the Chamber of the Lambs, preparing the service vessels, removing the ashes from the inner incense altar, and cleaning five of the lamps of the Candelabrum.
פרק רביעי, ״לא היו כופתין״ — תיאור אופן שחיטת קרבן התמיד ומקומה, הפשטת עורו וחיתוך אבריו, הבאת החלקים הקרבים על המזבח והקרבתם. Chapter Four discusses the slaughtering of the daily offering. The chapter also provides a detailed description of the flaying and dissection of the offering, as well as the order in which the parts of the offering are brought to the ramp.
פרק חמישי, ״אמר להם הממונה״ — תיאור העבודות הנעשות לאחר הקרבת קרבן התמיד: ברכות הכהנים ותפילתם, הטלת הפייס לקטורת והעלאת האברים מהכבש למזבח, החלפת בגדי הכהנים משל חול לשל קודש, ובסופו תיאור כניסת שאר הכהנים לעבודתם והלויים לשירם. Chapter Five discusses the rites performed after the daily offering is slaughtered: The priests' prayers; the third lottery, which determines who is privileged to burn the incense; the fourth lottery, which determines who is privileged to burn the limbs of the daily offering on the altar; the manner in which the priestly vestments were donned and removed; the entry of the other priests to serve in the Temple; and the entry of the Levites to sing the daily psalm.
פרק ששי, ״החלו עולים״ — תיאור עבודת הטבת שני הנרות המזרחיים שבמנורה והקטרת הקטורת. Chapter Six describes the rites of cleaning the remaining two lamps of the Candelabrum and the burning of the incense on the inner altar.
פרק שביעי, ״בזמן שכהן גדול״ — תיאור השתחוואת הכהנים בהיכל (לאחר גמר עבודת התמיד), והכהן הגדול המשתחווה ראשון לכולם. ברכת כהנים הנעשית במקדש (ובשונה מברכת כהנים הנעשית במדינה), דרך הקרבת התמיד כאשר הכהן הגדול הוא המקריב. וסיומו: שירת הלויים בשעת ניסוך היין והשתחוואת העם. Chapter Seven starts by describing the prostration of the priests within the Sanctuary after the completion of the rites of the daily offering. The chapter then turns to the recital of the Priestly Benediction, and delineates the differences between its recitation in the Temple and outside the Temple. The chapter ends with an account of the burning of the daily offering on the altar and the pouring of the wine libation, which are accompanied by the song of the Levites.
וכחותם למסכת, באה התפילה ״זה הוא סדר התמיד לעבודת בית אלקינו. יהי רצון שיבנה במהרה בימינו אמן״. ועוד נוספה לאחר משנה זו, משנה המפרטת את סדר פרקי שיר של יום שהיו הלויים אומרים בבית המקדש. The tractate's description of the daily service concludes with a prayer: May it be His will that the Temple be speedily rebuilt in our day, amen. A list of the daily psalms sung by the Levites on each day of the week is appended to these portrayals.
There is no commentary from Rashi extant on tractate Tamid. In its place on the margin of the Vilna edition of the Talmud there is a commentary of unknown authorship, referred to as the Commentary on Tamid.