להלכה סוכם בפרק זה כי כל מאורע שיש בו כדי להזיק לפרנסתם, לבריאותם, או לשלומם של ישראל ראוי שיתענו עליו. ואם הסכנה היא מיידית — קובעים את התענית סמוך לזמן המאורע ככל האפשר. יתר על כן, אין צורך שיהא הדבר סכנה או אסון שקרה בפועל אלא גם מאורע שיש רק מקום לחשוש שיגרום לאסון בעתיד, כגון צבא העובר במדינה אף על פי שאיננו בא למלחמה, וכיוצא בהם — ראוי להתענות עליו. כלל הוא כי כל פורענות המיוחדת ומוגבלת למקום מסויים אנשי אותו המקום מתענים, ואילו בני מקומות אחרים משתתפים עימם בתפילה אבל אינם מתענים. אולם בכל מקרה שיש מכה מהלכת, לאמור: כאשר הסכנה עשויה לעבור ממקום למקום, כגון מחלה מדבקת וכיוצא באלה, הרי הכל מתענים על כך בכל תחומה של אותה מדינה או אזור. יוצא מן הכלל הוא כאשר באה פורענות על ארץ ישראל, שמתענים עליה בכל מקום שבעולם, משום שהיא מרכזה וליבה של האומה. It is appropriate to fast over any event that is likely to have serious adverse effects on the livelihood, health, or well-being of the Jewish people. If the danger is immediate, the fast day is decreed as near as possible to the event in question. However, it is not necessary for the event to pose an urgent threat. Even a potential hazard, e.g., an army that is merely passing through the country, is worthy of a fast. The general principle is that if a misfortune is limited to a certain place, only the residents of that location fast, while Jews living elsewhere pray for them without fasting. However, if the disaster is liable to spread, such as an infectious disease and the like, all those living in that country or region must fast as well. An exception to this rule is a calamity visited upon Eretz Yisrael. In this case, all Jews everywhere must fast, as Eretz Yisrael is considered the center and heart of the nation.
פרק זה נקרא בפי הראשונים ״פירקא דחסידי״ משום שאף על פי שיש בו כמה וכמה עניני הלכה הרי רובו הוא סיפורים על תפילת הצדיקים בעתות צרה וכיצד נענתה תפילתם. בצד זה שבו הרי משמש הוא להוראת דרך, הן בהוכחה שהקב״ה שומע תפילתם של הראויים לכך ונענה לכל משאלותיהם, והן בהגדרה הרחבה יותר של מהות ה״צדיק״. שכן מוסבר כאן שבענין זה אין לראות לעיניים, וכי פעמים אין אנו יודעים להבחין מי הוא הצדיק באמת. ועוד, שכל אדם העושה למעלה מדרכו וְהֶרְגֵלוֹ, גם אם איננו נחשב בעיני הרבים לאיש המעלה, ראוי הוא שיתפלל וייענה. The early commentaries call this chapter: The Chapter of the Pious, as although it contains several halakhic discussions, it is mainly a collection of stories of righteous people who prayed in times of trouble and of how their prayers were answered. These narratives serve an instructional purpose by providing a vivid demonstration that God indeed answers the prayers and requests of the worthy. They also suggest a broad definition of the righteous individual, as they indicate that the identity of the truly righteous is not always known. Furthermore, these narratives teach that anyone who exerts himself in good deeds should pray for assistance on behalf of the community, even if he is not recognized as an especially sacred individual.