התפילה על הגשם מתחלקת לשני פרקי זמן. תחילה, רק מזכירים את הגשמים (״משיב... ומוריד הגשם״) בברכת ״מחייה המתים״ אבל אין מבקשים עליהם שיבואו. וזמן זה הוא מיום טוב האחרון של חג הסוכות. ופרק זמן אחר הוא של בקשת הגשמים, כששואלים אותם ב״ברכת השנים״ בלשון ״ותן טל ומטר״. זמנה של בקשה זו נקבע בארץ ישראל משבעה במרחשון, ובבבל מששים יום לאחר תחילת תקופת תשרי (שוויון היום והלילה הסתווי). ולהלכה, בחוץ לארץ ואפילו במקומות רבים שבהם מזג האויר שונה לחלוטין, אין מתכונת הלכתית מיוחדת, והם נוהגים בדרך כלל כמנהג בבל למרות שעונת הגשמים שלהם בזמן אחר לגמרי. The prayers for rain can be divided into two time periods. Initially, one merely mentions rain, by means of the statement: He makes the wind blow and the rain fall, in the Amida prayer in the second blessing, without actually requesting rainfall. This period begins on the Eighth Day of Assembly immediately following Sukkot. During the second period, one also requests rain, adding the phrase: And give dew and rain, in the ninth blessing of the Amida. In Eretz Yisrael one first recites this prayer on the seventh of Heshvan, while in Babylonia one starts sixty days after the vernal equinox. The halakha for other countries is to act in accordance with the custom of Babylonia, even in places with an entirely different climate.
ולענין התעניות על הגשמים סוכם, כי זמן קצר לאחר שאלת הגשמים, שהוא הזמן הראוי לתחילת עונת הגשם (״הרביעה הראשונה״) מתחילים תלמידי חכמים להתענות תעניות יחיד עבור הציבור. ואם לא ירדו גשמים — מתענה כל הציבור שלש תעניות המתחילות רק עם הבוקר, ומתפללים על הגשמים. עברו ימים אלה ולא ירדו גשמים — גוזרים עוד שלש תעניות, חמורות יותר, על הציבור כולו, ובהן מתחיל הצום בשעות הלילה, ונוהגים איסור לא רק באכילה ושתיה אלא גם בשאר תענוגים, ואם עברו גם ימים אלה ולא נענו בתפילה, מתענים עוד שבע תעניות ציבור שהן חמורות מן הקודמות, ולא רק שמתענים תענית חמורה, אלא נוהגים אף מנהגי אֵבֶל פומביים מרובים, כדי לעורר את הציבור לתשובה. If no rain has fallen a short while after one starts to request rain, i.e., at the proper time for the first rainfall, marking the beginning of the rainy season, Torah scholars start observing private fasts on behalf of the community. If no rain falls, the entire community observes three fasts that start in the morning, on which they pray for rain. If these fasts have passed and still no rain has fallen, three additional, more severe fasts are declared, again for the entire community. These fasts, which commence at nighttime, involve not only a prohibition against eating and drinking but also against other types of comfort. If the lack of rain continues after this set of three fasts, seven more fast days are decreed. These are even more severe than the previous three, as they include many public displays of mourning, designed to awaken the hearts of the community to prayer.
אגב דיונים אלה נתבררו גם עיקרי דיניהן של תעניות היחיד, שהזמן שבו מקבל אדם על עצמו תענית כזו הוא במנחה שלפני התענית, ותענית כזו שמקבל על עצמו סתם זמנה מתחיל מן הבוקר, ויש לקיימה כדרך שמקיים כל נדר שמקבל על עצמו. Incidental to these discussions, the chapter also addressed the halakhot of an individual fast. Fast days of this kind must be accepted by the individual in question in the afternoon service of the day before. Private fasts generally start in the morning, and they must be fulfilled like any other vow an individual accepts upon himself.