פרק זה עוסק רובו ככולו בבירור מצוות ארבעת המינים. Virtually the entire chapter dealt with analyzing the mitzva of the four species.
הגדרתם של ה״מינים״ שמשתמשים בהם בחג הסוכות מסורת היא בידינו, וככלל, אין מחלוקת לגבי עיקריה של מצווה זו, מבחינת עשייתה, זמנה ומקומה. ״כפות תמרים״ שבכתוב הן הלולב — ענף סגור (אחד) של דקל; ״ענף עץ עבות״ — שלשה בדי הדס מן הסוג שבו שלשה עלים היוצאים יחד מאותו עוקץ; ״ערבי נחל״ — שני ענפים של צמח הערבה הגדל כרגיל ליד הנחל; ״פרי עץ הדר״ — פרי האתרוג. והמצווה היא — ליטול יחד את המינים (לולב, הדס וערבה ביד ימין, אתרוג בשמאל) ולנענע אותם. ולשם נוי מצוה אוגדים את שלושת הענפים לאגד אחד. The identity of the species taken on the festival of Sukkot is determined from a tradition transmitted by our ancestors. For all intents and purposes, there is no dispute with regard to major elements of the mitzva in terms of its performance, its time, and its place. “Branches of a date palm,” written in the Torah, refers to the lulav, one closed palm branch; “boughs of a dense-leaved tree” refers to three myrtle branches of the type that have three leaves emerging together from each level of the stem; “willows of the brook” refers to two willow branches that typically grow alongside a brook; “fruit of a beautiful tree” refers to the etrog. The mitzva is to take all the species together, with the lulav, myrtle branches, and willow branches in the right hand and the etrog in the left, and to wave them. In the interest of performing the mitzva aesthetically, the branches of the three species are bound together.
הרבה הלכות נאמרו בדבר פגמים שונים הפוסלים במינים, ורובם מפני חובת ״הדר״ שבהם, שראוי למינים אלה להיות מהודרים ושלמים ככל האפשר. בייחוד חשוב הדבר לגבי האתרוג, שבמפורש נאמר בו ״פרי עץ הדר״. ואכן מרובות ההלכות הקובעות מה הם הכתמים, הפצעים ושאר פגמים הפוגעים בהידורו ופוסלים אותו למצוה. Myriad halakhot were stated with regard to flaws that render the species unfit. Most of these flaws preclude their meeting the criterion of beauty, thereby rendering them unfit, as the Torah commands that these species be as beautiful as possible. This is especially true with regard to the etrog, which the verse characterizes as the fruit of a beautiful tree. Indeed, there are numerous halakhot that determine the imperfections that undermine the beauty of the etrog and render it unfit for the mitzva.
כן נקבעו שיעורים לגודל המינים: להדס וערבה — שלשה טפחים; ללולב — לפחות טפח אחד יותר, ולאתרוג — בשיעור כזה שתהא ניכרת לקיחתו (כביצה). Similarly, measures for the various species were established: The myrtle and willow branches must be three handbreadths; the lulav must be at least one handbreadth more; and the etrog must be large enough that its taking will be noticeable, i.e., an egg-bulk.
וכמובן, במינים אלה כבשאר מצוות, קיימת גם ההלכה שלא תהא זו מצוה הבאה בעבירה. יתר על כן: ביום הראשון של החג חובה היא שהמינים יהיו דווקא של הנוטל אותם. Obviously, as is the case with regard to all other mitzvot, one must not fulfill the mitzva through performance of a transgression. Furthermore, on the first day of the Festival, one is obligated to fulfill the mitzva with four species that belong to him.
אשר לזמני נטילת הלולב הבינו חז״ל כך את המקראות: נטילת לולב ביום הראשון — חובה היא בכל מקום, ואילו בבית המקדש (״לפני ה׳״ כלשון הכתוב) שבעה ימים. אכן, לאחר חורבן הבית תיקן רבן יוחנן בן זכאי שיטלו לולב כל שבעת ימי החג (לבד משבתות), זכר למקדש. When is one obligated to take the species? The Sages understood the verses as saying that on the first day, taking the four species is an obligation everywhere. While in the Temple, “before God” in the formulation of the verse, the obligation is to take the species all seven days. After the destruction of the Temple, Rabban Yohanan ben Zakkai instituted that everywhere the species are to be taken all seven days, with the exception of Shabbat.
נטילת הלולב, כיון שזמנה בראשית השנה, מעוררת את בעיית השימוש במינים בשמיטה. בעיקרו של דבר סוכם כי דין השמיטה חל בעצם רק על הפרי היחיד שבין המינים — על האתרוג. ואכן אין לקיים המצווה בנטילת אתרוג שנקנה בכסף שמפירות השמיטה. Since the taking of the species is performed at the beginning of the year, a problem arises with regard to use of the species during the Sabbatical Year. Fundamentally, the conclusion is that the restrictions of the Sabbatical Year apply to the only fruit among the species, the etrog. One does not fulfill the mitzva with an etrog purchased with money that was exchanged for produce of the Sabbatical Year.
הלכות אלה ודינים שונים המסתעפים מהן (כגון דיני ״דיחוי במצוות״) הם עיקרו של פרק זה. These halakhot and others that emerge from them, e.g., the halakhot of disqualification with regard to mitzvot, were the primary focus of this chapter.