״אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאָסְפְּכֶם אֶת תְּבוּאַת הָאָרֶץ תָּחֹגּוּ אֶת חַג ה׳ שִׁבְעַת יָמִים בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שַׁבָּתוֹן וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי שַׁבָּתוֹן״. However, on the fifteenth day of the seventh month, when you have gathered in the fruits of the land, you shall keep the feast of the Lord seven days; on the first day shall be a solemn rest, and on the eighth day shall be a solemn rest.
וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה׳ אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים. (ויקרא כג, לט—מ) And you shall take for yourselves on the first day the fruit of a beautiful tree, branches of a date palm, and boughs of a dense-leaved tree, and willows of the brook. (Leviticus 23:39–40)
פסוקי התורה המצווים לקחת את ארבעת המינים בחג הסוכות משאירים מקום רב לשאלות מסוגים שונים. תחילה קיימת בעיה ראשונית בדבר הגדרת המינים הללו: השמות שניתנו בתורה לארבעת המינים אינם שמות מובהקים ומוגדרים לעצמם, כי אם, במדה רבה, כינויים ותיאורים. יש איפוא צורך לקבוע מה הם בדיוק ארבעת המינים שמדובר בהם, ולאחר קביעה ראשונית זו — כל הפרטים הרבים וְהשונים ביחס למעשה שיש לעשות. יש לברר לגבי כל אחד מן המינים כמה ממנו צריך לקחת ומה שיעור הגודל שלהם. יש לברר האם אפשר לקיים את המצוה בכל אותו סוג של עצים או שמא יש הגבלות, שלא בכל אחד מן המינים אפשר להשתמש בכל עת. ומכאן מתעוררות שאלות רבות: מה צריך להיות מצבם של המינים הללו, מה צריכה להיות צורתם המדויקת, האם יש הגבלות אחרות לגבי טיבם, האם מותר להשתמש לשם כך בצמחים שיש עליהם איסור איזה שהוא, ועוד ועוד. The Torah verses that command the children of Israel to take the four species on the festival of Sukkot raise various questions. The names provided in the Torah are not clearly defined, distinctive names of the species; rather, they are allusions and descriptions. The first question therefore concerns identifying these species. After that initial determination, it is necessary to determine the numerous details with regard to fulfillment of the mitzva. The number and measure of each of the species must be ascertained. Can the mitzva be fulfilled with any one of the species of tree mentioned in the verse, or are there restrictions with regard to the specific tree or part of the tree required? Questions arise with regard to a plethora of minute details. Among them: In what condition must these species be? What precise form must they take? Are there other restrictions with regard to their nature? Can trees that are prohibited for one reason or another be used in fulfilling the mitzva?
כיוצא באלה ישנן שאלות שונות הנוגעות לשעת קנייתם ולקיחתם של המינים הללו, למן השאלה בדבר בעלותם, עד לשאלה מה לעשות בענין זה בשנת השמיטה ולאחריה. Similarly, various questions are raised with regard to the purchase and taking of these species, ranging from the question of their ownership to issues related to taking the species during the Sabbatical Year and thereafter.
אף מצוות הלקיחה כשלעצמה אינה ברורה. כיצד מתבצעת לקיחה זו? האם נלקחים כל המינים יחד? האם חייבים הם להיות צמודים או קשורים זה לזה? ומה טיבה של לקיחה זו, ואופנה, האם משמעה אחיזה בלבד, או שיש פה עוד מצווה נוספת? The mitzvot of taking the species are also unclear. How is this taking performed? Are all the species taken together? Must they be attached or bound together? What is the nature and manner of the act of taking them? Must one merely hold them, or is there an additional requirement?
וכן סדרה אחרת של שאלות: היכן נעשית לקיחה זו, האם היא חובת כל אדם בכל מקום או שהיא קשורה בעבודת הקרבנות ובמקדש? ומתי מצוות הלקיחה — יום אחד או שבעה ימים, כמה פעמים ביום, וכיצד. There is an additional series of questions: Where is the taking of the species performed? Is it an obligation incumbent on each individual everywhere; or is it tied to the sacrificial service in the Temple? Is one obligated to take the species just one day or for all seven days? How many times a day?
השאלות הרבות הללו, שיש להן ייחוד מסוים לגבי כל מין לעצמו, ולכל המינים יחד, וכן שאלות מעשיות שונות הנובעות מהן — כל אלה מתבררות בפרק זה. These questions, raised specifically with regard to each of the species and with regard to all the species together, along with practical questions that emerge from them, will be addressed in this chapter.