בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת. (ויקרא כג, מב) In sukkot shall you reside seven days; all the homeborn in Israel shall reside in sukkot. (Leviticus 23:42)
וַיֵּצְאוּ הָעָם וַיָּבִיאוּ וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם סֻכּוֹת אִישׁ עַל גַּגּוֹ וּבְחַצְרֹתֵיהֶם וּבְחַצְרוֹת בֵּית הָאֱלֹהִים וּבִרְחוֹב שַׁעַר הַמַּיִם וּבִרְחוֹב שַׁעַר אֶפְרָיִם. וַיַּעֲשׂוּ כָל הַקָּהָל הַשָּׁבִים מִן הַשְּׁבִי סֻכּוֹת וַיֵּשְׁבוּ בַּסֻּכּוֹת כִּי לֹא עָשׂוּ מִימֵי יֵשׁוּעַ בִּן נוּן כֵּן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד הַיּוֹם הַהוּא וַתְּהִי שִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד. (נחמיה ח, טז—יז) So the people went forth, and brought them, and made themselves sukkot, every one upon the roof of his house, and in their courts, and in the courts of the House of God, and in the broad place of the water gate, and in the broad place of the gate of Ephraim. And all the congregation of them that came back out of the captivity made sukkot, and resided in the sukkot; as since the days of Joshua bin Nun until that day had not the children of Israel done so. And there was very great gladness. (Nehemiah 8:16–17)
התורה מצווה עלינו לשבת בסוכה שבעה ימים. ופרק זה עוסק בעיקר בהגדרת המושג ״תשבו״, מה ענינה ומה גדריה של ישיבה זו. The Torah commands the children of Israel to reside in a sukka for seven days. This chapter deals primarily with defining the phrase: Shall you reside. What are the nature and parameters of this residence?
ואף כאן יש לשאלה זו כמה וכמה צדדים ובעיות. קודם כל — בדבר משך הישיבה: מתי חייבים לשבת בסוכה, האם חייבים לשבת בה ביום בלבד, או שמא ביום ובלילה, האם חובה לשהות בה כל היום או רק בזמן מסוים של היום? שאלה אחרת היא בדבר מהותה של ישיבה זו, האם הכוונה היא לישיבה בלבד, או שמא כוללת חובת הישיבה גם אכילה וגם שינה בסוכה, ואם כן — מה שיעורם של אלה? היש שיעור מוגדר לאכילה, שתיה, שינה בסוכה, או שכל זה לפי רצונו של האדם? שאלה נוספת היא בדבר המחויבים במצוה זו: האם כל ישראל, אנשים נשים וטף, חייבים לשבת בסוכה, או שמא חלה מצוה זו רק על אנשים מסויימים בלבד? האם חובת ישיבה בסוכה היא בכל מצב ומקרה ללא יוצא מן הכלל, או שמא יש תנאים ונסיבות שבהם חובה לשבת בסוכה? Here too, this question includes several aspects. One is the duration of this residence. When is one obligated to reside in the sukka? Is it only during the day, or is it at night as well? Must one stay in the sukka throughout the day, or is the obligation restricted to specific times?
בעיות אחרות הקשורות בנושא הישיבה בסוכה הן בדבר אופן הישיבה בה, האם חייב היושב בסוכה לשבת בה ללא הפסק או מחיצה, כדי שתהא ישיבתו ניכרת ומורגשת, או אולי רשאי אדם — מפני הנוחיות או מטעמים אחרים — לחצוץ בינו לבין הסוכה. ובייחוד — האם אפשר להתכסות בסוכה (או לכסות את הסוכה) במעטה כלשהו, או שמא כל חציצה מהותית בין היושב ובין הסוכה מבטלת את מצוות הישיבה בסוכה במובנה השלם? Another question concerns the essence of this residence. Is the mitzva simply to reside in the sukka, or is one obligated to eat and sleep there as well? If the latter, are there objective measures that characterize eating, drinking, and sleeping that must be performed in the sukka, or are these determined by the desires of each individual? In addition, who is obligated to fulfill the mitzva? Are all Jewish men, women, and children obligated to reside in the sukka, or is the mitzva incumbent only on certain individuals? Is the obligation in effect throughout the Festival without exceptions, or only under certain conditions? Others questions arise with regard to the manner of this residence. Must one sit in the sukka without any barriers or obstructions between him and the roofing of the sukka, so that it is clear that he is residing in the sukka? Or in the interest of comfort, may one place a barrier between himself and the roofing? In particular, may one cover himself or cover the sukka, or does putting any barrier between him and the roofing prevent fulfillment of the mitzva in its fullest sense?
בירורה של מצוות הישיבה בסוכה מביא גם למסקנות שונות ביחס לדרכי בניית הסוכה ולעצם המבנה שלה. הבעיות כאן לפרטיהן מרובות, ושאלת יסוד אחת להן: האם צריכה הסוכה להיות בנויה מעיקרה כך שאפשר יהא לשבת בה, לשם קיום המצווה, בכל ימי החג ובכל מצב? או שמא אין הכשרת הסוכה לישיבה בכל החג קשורה בעצם כשרות המבנה של הסוכה, אלא שהבא לקיים מצוות סוכה הוא החייב לדאוג לעצמו למקום בסוכה כשרה? When the mitzva of residence in the sukka is analyzed, it leads to different conclusions with regard to the manner in which the sukka is constructed and its basic structure. The question is whether in order to fulfill the mitzva, one must reside in a sukka that will be fit for residence for the entire Festival, or whether it is sufficient that the sukka is fit for residence at the moment in question and its status throughout the rest of the Festival is irrelevant.
פתרונן של הבעיות הללו, הן העיקריות הנוגעות לישיבה בסוכה והן הצדדיות הנובעות מהן ביחס להכנת מבנה הסוכה, הוא עניינו של פרק זה. Resolving the fundamental problems with regard to residence in the sukka and the peripheral problems that stem from questions about preparing the structure of the sukka is the focus of this chapter.