דברי ההלכה שנאמרו בפרק זה כדרשות למקרא נדונו כאן בפירוט. The halakhot mentioned in this chapter are primarily derived from interpretations of biblical verses.
כשם שהמים המרים בודקים וגורמים מיתה לאשה הסוטה כך הם בודקים את האיש שחטא עימה, אף על פי שהוא אינו שותה מן המים. The first halakha mentioned is that just as the bitter water of a sota evaluates the fidelity of the sota and causes her death if she was unfaithful to her husband, so too, her drinking evaluates the behavior of her alleged paramour; he too dies if he was a party to her adultery, even though he does not drink the bitter water.
למעשה יש חשיבות רבהלהלכה אחרת בדינים אלה — כשם שהאשה הסוטה נאסרת על בעלה משעת הקינוי עד שתיבדק ותימצא טהורה, כך היא אסורה על הבועל = הנואף. שגם אם מת בעלה או גירשה, מכל מקום אסורה היא להינשא לבועל. Additionally, there was a discussion of the prohibition of the woman to her paramour after she secluded herself with him in the wake of her husband's warning. In the same way that she is forbidden to her husband unless she proves her fidelity by drinking the bitter water, likewise she is forbidden to her paramour. She may not marry him even if her husband dies or divorces her without her having been evaluated by the bitter water.
דרשת ר׳ עקיבא ביחס לטומאה מן התורה של ״שלישי לטומאה״ — שגם מה שנטמא מחמת וולד הטומאה (מה שנטמא על ידי אחד מאבות הטומאה) גם הוא טמא מן התורה — לא נתקבלה בהלכה, למרות שר׳ יהושע שיבח אותה. A number of statements concerning ritual impurity were cited as well in this chapter. Among them is Rabbi Akiva's exposition that even non-sacred food can contract a third-degree ritual impurity. However, his opinion is not the accepted halakha, even though Rabbi Yehoshua praised the opinion.
וכיוצא בזה לא נתקבלה דעתו של ר׳ עקיבא ביחס לאלפיים אמה של תחום שבת, שסוכם בהלכה שאלפיים אמה של תחום שבת הן בוודאי רק מדברי סופרים ולא מן התורה (ויש אומרים שאין תחום שבת מן התורה כלל). The chapter also mentioned Rabbi Akiva's opinion that the Shabbat limit is two thousand cubits by Torah law. Here too, his opinion is not the accepted halakha; all halakhic authorities maintain that this limit is by rabbinic law. While some of them recognize a wider limit by Torah law, others claim there is no Shabbat limit at all by Torah law.