אף שנחלקו תנאים בשאלה זו, סוכם כי סדר הדברים בסוטה הוא שתחילה משקים את הסוטה, ורק אחרי ששתתה מקריבים את מנחתה. The chapter commenced with a discussion concerning the correct order of the Temple ritual for a sota. The Gemara concluded that first the woman drinks the bitter water of a sota, and afterward her meal-offering is sacrificed.
לענין סדר הדברים כאשר הסוטה מסרבת לשתות או מודה, נקבע כי האשה יכולה לחזור בה ולא לשתות עד שתימחק המגילה, ולאחר מכן — מכריחים אותה לשתות. אבל אם היא מודה שנטמאה — אין ממשיכים להשקותה אפילו לאחר שנמחקה המגילה ולענין המנחה, אם האשה חוזרת בה ואינה שותה, או מודה — המנחה מתפזרת ונשרפת על הדשן. וכן עושים כאשר נטמאה המנחה או כאשר אין יכולים להקריבה, בין משום שבאו עדים והעידו שהיא טמאה, ובין משום שחזרו בהם הבעל או האשה. The chapter then proceeded to discuss the halakha in the case of a woman who refuses to drink the water or admits that she is defiled. If she recants before the scroll is erased she is not forced to drink the bitter water, but if she recants once the scroll is erased she is forced to drink unless she admits that she is defiled. With regard to the meal-offering of the sota, if the woman refuses to drink the water or admits to being defiled, her offering is scattered and burnt in the place of the ashes. The same halakha applies to a meal-offering that was rendered impure, and to a meal-offering that was invalidated because witnesses came and testified that the woman was unfaithful.
עונשה של הסוטה שחטאה מבואר בכתוב — היא מתה בצביית בטן ונפילת ירך. אבל פעמים מפני שיש לה זכות, דוחה הזכות את מיתתה, והיא סובלת יסורים אחרים עד מותה. The Torah describes the death of a sota who is found to be unfaithful: Her belly swells, and her thigh falls away. The Talmud teaches that sometimes her death is delayed due to her merits, and she suffers while she slowly deteriorates until her death.
למרות שהיו דעות שונות בדבר, אמרו חכמים שאין ללמד אשה דברי תורה שאינה מחוייבת בידיעתם, אף שהלומדת יש לה זכות על ידי כך. Also discussed in this chapter was whether it is proper to teach women Torah. Although the Talmud cites different opinions on this matter, the Gemara's conclusion is that women should not be taught those parts of the Torah that they are not required to learn, even though a woman who studies Torah attains reward.
אגב הדברים נתבארו כמה וכמה הבדלים בהלכה בין גברים ונשים. כי נוסף לכללי ההלכה שאין נשים מחוייבות ברוב מצוות עשה שהזמן גרמן, יש עוד פרטים במצוות רבות אחרות, שמפני גזירת הכתוב או על פי מסורת חכמים, שייכות רק לאיש ולא לאשה. This chapter also listed and discussed a number of halakhic distinctions between men and women.