כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ לֹא תִירָא מֵהֶם כִּי ה׳ אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. וְהָיָה כְּקָרָבְכֶם אֶל הַמִּלְחָמָה וְנִגַּשׁ הַכֹּהֵן וְדִבֶּר אֶל הָעָם. וְאָמַר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אַתֶּם קְרֵבִים הַיּוֹם לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֵיכֶם אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּחְפְּזוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם. כִּי ה׳ אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם. וְדִבְּרוּ הַשֹּׁטְרִים אֶל הָעָם לֵאמֹר מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכוֹ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יַחְנְכֶנּוּ. וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם וְלֹא חִלְּלוֹ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יְחַלְּלֶנּוּ. וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר אֵרַשׂ אִשָּׁה וְלֹא לְקָחָהּ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יִקָּחֶנָּה. וְיָסְפוּ הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וְאָמְרוּ מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ. וְהָיָה כְּכַלֹּת הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וּפָקְדוּ שָׂרֵי צְבָאוֹת בְּרֹאשׁ הָעָם. (דברים כ, א—ט)
כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה חֲדָשָׁה לֹא יֵצֵא בַּצָּבָא וְלֹא יַעֲבֹר עָלָיו לְכָל דָּבָר נָקִי יִהְיֶה לְבֵיתוֹ שָׁנָה אֶחָת וְשִׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר לָקָח. (שם כד, ה)
פרק זה עוסק בעיקרו בנושא אחד — ביציאת אנשי הצבא למלחמה, ומי הם הפטורים מלצאת להילכם. עניינים אלה הם בהמשך לנושאים שכבר נדונו בפרק הקודם.
אף שכללי הדברים ביחס לדברי הכהן והשוטרים לפני העם היוצא למלחמה מפורשים בתורה, מכל מקום פרטיהם צריכים בירור.
הבעיות העולות בענין זה הן קודם כל — מי הוא הכהן האומר את הדברים, מתי בדיוק הם נאמרים, ומה בדיוק אומר הכהן ומה אומרים השוטרים.
בעיות אחרות הן שאלות של הגדרה, מה נכלל במונח ״כרם״, ומה הוא בדיוק ״בית״, ואיזו אשה נחשבת ״אשה חדשה״. וכיוצא בזה — כיצד מגדירים וקובעים מי הוא ״הירא ורך הלבב״. דיון אחר הוא בדינם של הנוטע כרם וחיללו באותה שנה, או שבנה בית וחנכו, או שנשא אשה באותה שנה. שכן מפורש במקרא שהנושא אשה חדשה פטור לחלוטין מכל שירות צבאי.
נושא אחר שעוסקים בו בפרק זה הריהו הגדרתה של המלחמה שמדובר בה כאן. האם יש לקיים דין זה בכל מלחמה, או שיש מלחמות בהן אין פטורים אלה שייכים. אלה הן הבעיות העיקריות שבהן עוסק הפרק.