בסיכומו של הדיון בהלכות משא ומתן בשבת שנערך בפרק זה נקבע: כל משא ומתן, וכל מין מסחר בשבת, לא רק שאסור לעשותו אלא אף אסור להזכירו ולדבר בו, ואפילו כשהדבר הוא לצורכי השבת עצמה. The discussion in this chapter of the halakhot relating to business activity on Shabbat can be summarized as follows: Not only is it forbidden to engage actively in any business activity or transaction on Shabbat, it is prohibited even to speak about such activities, even if they are for the purpose of Shabbat itself.
עם זאת, כשהדבר הוא לצורך השבת התירו חכמים להשתמש בביטויים שונים או בדרכי עקיפה והערמה כדי לקבל דברים לצורך השבת, אף כי נעשתה על ידי כך פעולה מסחרית מסוימת. שהרי אין עצם האיסור על משא ומתן בשבת אלא גזירה בלבד, ואין עושים הרחקות וסייגים יתרים להוסיף על גזירה זו. משום כך הסתפקו חכמים בכך שבמקרים כגון אלה יקפידו להשתמש בצורות ובנוסחאות מסויימות שיזכירו את קדושת השבת ושיהא בהן כרי להימנע מאיסור ממש. Nonetheless, when necessary for the purpose of Shabbat, the Sages did permit conducting certain business activities in a roundabout fashion, by hinting or by avoiding common business expressions. This leniency stems from the fact that business activity is not inherently prohibited on Shabbat, but rather is forbidden by rabbinic decree. We do not add to rabbinic decrees with additional layers of safeguards meant to distance people from violation. Therefore, in these situations the Sages were satisfied with the requirement that people use particular formulations that would remind them of the sanctity of Shabbat and that would thereby ensure they not violate actual prohibited labors.
כל זה אמור בדברי חול ובצורכי עצמו, שאסור לדבר בכלל בעניני כספים, ואולם בענינים של מצוה מותר ואף ראוי לדבר בשבת, ואפילו במקום שיש בכך משום הכנה לעשיית מלאכה בימות החול, ואין בכך משום חילול כבוד השבת. This decree against the discussion of monetary matters on Shabbat applies to mundane causes and personal needs. However, it is permissible and even fitting to discuss mitzva causes on Shabbat, even when they include preparation for the performance of prohibited labors after Shabbat; this does not demonstrate disregard for the honor of Shabbat.
בשאלת הטיפול במת, שטעמו משום כבוד הבריות ומשום מצוה — התירו חכמים לעשות דברים אחרים משום כבוד המת כדי שלא יתבזה ביותר בהיותו מונח במקום שאינו מכובד, שהרי אין מטפלים ואין מזיזים אותו ממקומו. ואולם לא התירו לקוברו או לטלטלו, אלא דוחים את הדבר לאחר השבת. שכן עם כל דאגתנו לכבוד המת אין להתיר בשל כך חילול שבת גמור, כי אכן שלומם של החיים המחוייבים במצוות ומקיימים אותן עוד חשוב הוא מכדי לדחות מפניו את השבת. Attending to the needs of the deceased is a mitzva and an important way of upholding human dignity. Consequently, the Sages permitted certain activities in order to ensure that the deceased not suffer unnecessary degradation when located in an undignified place, as it is forbidden to move a corpse on Shabbat. Yet, they did not allow burying or even moving a corpse on Shabbat. Although halakha is greatly concerned for of the dignity of the deceased, the wellbeing of the living is even more important, as the living are still obligated to fulfill mitzvot. Even the preservation of the dignity of the deceased does not override outright Shabbat prohibitions.