ההלכה, ש״בסיס לדבר האסור״ אסור אף הוא בטלטול, מקובלת על רוב החכמים. ואולם בפרק זה הוברר כי דברים אלה אמורים רק בטלטול כדרכו. כל טלטול שאינו כדרכו, או שהוא, כלשון חכמים, ״טלטול מן הצד״, יש מקום להקל בו בשעת הצורך. וכן כשיש צורך וחשיבות בטלטול חפץ הקשור אל דבר מוקצה, כגון טלטול של ילד המחזיק בידו דבר של מוקצה, או טלטול חבית שמונח עליה דבר מוקצה, התירו בכך חכמים, ולא אסרו משום ״בסיס לדבר האסור״. Most of the Sages accepted the halakha that one is forbidden on Shabbat to handle a base of a forbidden article. However, this chapter clarified that the rule applies only to moving the item in a normal fashion; when necessary, there is room for leniency with regard to moving such items in an unusual or indirect fashion. Similarly, when there is a need to move something connected to a set-aside item, such as a child who is holding a set-aside item, or a barrel upon which a set-aside item is resting, the Sages allowed it and did not apply the prohibition of a base for a forbidden article.
בפרק זה גם מבורר כי בדרך־כלל אין אנו מחמירים בדיני מוקצה ביום השבת, ובכל מקום שיש צד של כבוד השבת או של הרחקת המיאוס בשבת — מותר לטלטל את המוקצה, וביחוד לשיטתו של ר׳ שמעון שנתקבלה להלכה. It was also explained in this chapter that the halakha is generally not highly stringent with regard to the laws of set-aside on Shabbat, and it is permitted to move something in order to protect the honor of Shabbat or to remove an item that people find repulsive. This is especially true according to the view of Rabbi Shimon, which was accepted as normative.