מלאכת האורג ושאר המלאכות שיש להן קשר עם הכנת המטוה והאריג והטיפול בהם, מתחלקות מבחינת ההלכה לשתי קבוצות: Weaving and other categories of labor related to the production of yarn and fabric and their treatment were divided from a halakhic perspective into two groups.
האחת היא מלאכת האריגה עצמה והמלאכות האחרות המשמשות בסיס לה או תולדותיה, שעיקרן הוא צירוף חוטים אחדים ליחידה שיש בה שימוש במכלול האריגה, אם בהכנת הנול ואם באריגה ובטיפול בה. לגבי קבוצה זו נקבע בדרך כלל השיעור של שני חוטים או של שני בתי נירים, בכל פרט כדינו. The first group was the category of weaving itself and other categories that serve as a basis for it or its subcategories [toladot]. These essentially involve the combination of several separate threads into one entity that has a function within the context of weaving, either by arranging the loom or otherwise facilitating the process of weaving. With regard to this group, it is generally determined that the minimum quantity is two threads, or two loops of thread [batei nirin], each with its own specific rules.
הקבוצה האחרת של המלאכות, שמהותן הטיפול בחוטי המטוה, או בבגד המוגמר, אם בטוויה ואם בצביעה וליבון, נקבע לה שיעור אורך מינימלי של רוחב הסיט. שיעור זה נקבע גם לגבי מלאכות. שיש בהן משום טיפול באריגים. אמנם מקצת פרטים הקשורים למלאכות אלה, במיוחד במלאכת ליבון, מבוארים בדרך אגב במקומות אחרים ביתר אריכות ובהירות. The second group of categories is comprised of those actions involved in the treatment of the threads of the fabric or the finished garment, whether by spinning, dyeing, or whitening. Here, the minimum length is established as the width of a sit, the distance between the tip of the thumb and the tip of the index finger when they are extended. This is also the minimum measure for other activities related to weaving. Indeed, some of the details related to these categories of labor, particularly the category of whitening, are treated in other chapters at greater length and with further clarification.
ענינו האחר של הפרק, מלאכת הצד, הוגדר מכמה צדדים: עצם המלאכה הוגדרה כהכנסת בעל חיים למקום שממנו אינו יכול לצאת, ודוקא כשבעל חיים זה מסוגל מתחילה לצאת בעצמו משם. כי לכידתו של יצור לכוד, בין שניצוד בידי אדם אחר, ובין שאינו יכול לברוח מפני חולשתו או מחלתו, איננה נחשבת כמלאכת הצייד. אף סוכם כי לא בכל בעלי החיים יש איסור צידה מן התורה, וכי בעלי חיים שאין רגילים לצודם ואין תועלת בכך — אין הלוכד אותם מתחייב. ומכאן גם לענין שותפות שבמלאכה זו, שאף בה נשמר הכלל שאין שנים חייבים על מלאכה אחת אלא אם כן אינה יכולה להיעשות כלל על ידי אחד. The other subject of this chapter, the category of trapping, was defined from several perspectives: The basic nature of this category of labor was defined as causing an animal to enter a place from which it cannot leave, but only if that animal initially could have left that place on its own. Capturing a captured animal, whether because it was already trapped by another person, or because it cannot escape due to its weakness or injuries, is not considered a violation of the prohibited labor of trapping. It was also concluded that not every animal is subject to the biblically based prohibition of trapping, so that one is not liable for capturing animals that are not customarily trapped or hunted, or for which there is no practical use. Also, with regard to trapping performed cooperatively by two individuals, here too, the rule applies that one is not liable for an action performed jointly unless that action could not be performed by an individual acting alone.
כמה מעניני מלאכת הצד שלא נגמר בירורם כאן מתבררים בפרק הבא, פרק ״שמונה שרצים״. Several matters pertaining to trapping that are not comprehensively discussed in this chapter are clarified in Chapter Fourteen.