פרק זה, שעיקרו בירור פרטי מלאכת הבישול בשבת דן בבעיה זו מן הצדדים המעשיים, ומודגשים הדברים הנוגעים לגמר הכנת תבשילים ליום השבת. This chapter, whose primary focus was on the details of the labor of cooking on Shabbat, discussed the issue from a practical perspective. Matters relating to concluding the cooking process on Shabbat were underscored.
תחילה התברר כאן מה הם אופני ההיתר והאיסור בהשארת תבשיל על גבי כירות מסוגים שונים, כדי שייגמר הבישול וישאר המאכל חם ביום השבת. עקרונית סוכם שאם התבשיל ראוי כבר לאכילה על ידי הדחק, עם כניסת השבת, או שאין מקום לחשוש מפני הבערת אש בשבת — מותר להשאירו על גבי הכירה. First, the Gemara clarified the permitted and prohibited manners in which one may leave cooked food on different types of stoves, so that the cooking process may be completed, and the food will remain hot for Shabbat day. The Gemara concluded that it is permitted to leave the item upon the stove if the item is sufficiently cooked at the onset of Shabbat, i.e., it could be eaten in exigent circumstances, and if there is no room for concern lest one come to stoke the coals, e.g., in a case where the possibility of stoking the coals on Shabbat is physically precluded.
הביאור העקרוני יותר בהלכות בישול נסתיים בהכרעה כי יש להבחין בין הבישול באש, האסור מדין תורה, ובין כל צורה אחרת של בישול (בחום השמש וכיוצא בו), שאם נאסר — נאסר רק משום גזירת חכמים. אף הוכרע כי איסור בישול חל על כל מיני מאכלים ומשקים, כל אחד בדרגת חום מיוחדת לו המביאה אותו לידי בישול. אף יש חומרים שונים שיש בהם כדי לזרז או להאט את מהירות הבישול ואת החום הדרוש לשם כך. The fundamental discussion of the halakhot of cooking concluded with the ruling that there is a distinction between cooking with fire, which is prohibited by Torah law, and cooking with other heat sources, e.g., the heat of the sun, which, if it is prohibited, the prohibition is only by rabbinic decree. It was also ruled that the prohibition of cooking applies to all types of foods, solids and liquids, in accordance with the level of heat that renders them cooked. There are also different substances that accelerate or impede the cooking process and influence the degree of heat required for cooking.
ואגב הדיון בהלכות בישול נדונו גם כמה דברים הנוגעים לטלטולם של כלים המשמשים לבישול ולהארה, ובאיזו מידה אפשר לומר על כלים שנתיחדו למלאכות איסור או לדברים שאינם ראויים לשימוש בשבת, והדומים להם — שאף הם מוקצים מן השימוש ואסורים בטלטול בשבת. Matters relating to moving utensils used for cooking and illuminating accompanied the discussion of the laws of cooking. The questions were: To what extent are these utensils that are designated for prohibited labor or objects that are unsuited for use on Shabbat set aside from use on Shabbat? To what extent is moving them prohibited on Shabbat?