פרק זה עוסק גם הוא בסוגים שונים של איסורים שרובם משום ״שבות״. אף כאן אין דבר אחד מאחד מבחינה פנימית את הנושאים השונים שבפרק, אם כי רובם עוסקים בהכשרת מיני מאכל או בטיפול בדברי מאכל ביום השבת. מבחינת תוכנן יש לחלק את ההלכות שבפרק זה בצורה אחרת מכפי סידורן במשנה, ועל ידי כך ניתן לראות כמה שאלות כלליות שפרטי הדברים בפרק נובעים מהן. This chapter also deals with different types of prohibitions subsumed under the category of shevut. Here, too, there is no single theme that unites all the topics addressed, although most of them deal with food preparation on Shabbat. Arranging the chapter's contents in a different order than is presented in the Mishna would allow us to identify several general questions that serve as the basis for the details that are discussed in this chapter.
בעיה אחת מביניהם היא בדיני סחיטה בשבת. הסחיטה איננה מנויה בין אבות המלאכות האסורות. אף האיסור כאן איננו מיוחד לפעולת הסחיטה כשלעצמה. ואולם פעולת הסחיטה תיתכן להיות תולדה של לפחות שני אבות ־מלאכה: של מלאכת ״הדש״, שעיקרה מוגדרת בצורה מופשטת כהוצאת תוכן רצוי מתוך מעטה וקליפה שאינם נחוצים ואינם ראויים, ושל מלאכת ״המלבן״ — כאשר הסחיטה היא חלק מפעולת רחיצה. One of these issues relates to the laws of squeezing on Shabbat. Squeezing is not listed as a primary category of prohibited labor. Its prohibition is not based on the act of squeezing alone; indeed, squeezing can be a subcategory of at least two primary categories of labor, depending on the circumstances: It can be a subcategory of the labor of threshing, which is defined abstractly as removing the desired contents from within an unwanted wrapping or shell, and it can be a subcategory of the labor of whitening, when the squeezing is performed in the process of washing.
אכן, היחס בין מלאכת הסחיטה למלאכת הדישה אינו פשוט ואחיד לחלוטין. כי הנה, לדוגמה, בבירור המעשי הנוגע לחליבה בשבת קיימת השאלה באיזו מידה יש לראות את החליבה כפרט או תולדה של סחיטה או דישה, ומתוך כך מתעוררת ממילא השאלה אם יש לאוסרה בשבת כאיסור מן התורה או רק כגזירת חכמים. כמו כן מן הצורך גם להגדיר את ההבדלים הדקים בין סחיטה שאפשר לראותה כתולדה למלאכת דישה, ובין אופנים או מקרים אחרים של סחיטה, הדומים אמנם מבחינה צורנית־חיצונית, אבל נבדלים ביותר מבחינת כוונתו של העושה או מבחינת מהותם ושימושם. However, the relationship between squeezing and threshing is not completely clear and uniform. For example, in the practical discussions regarding milking animals on Shabbat, the question arises as to the extent to which one should understand milking as a form or subcategory of squeezing or threshing. This leads to the question of whether milking should be viewed as a Torah prohibition or a rabbinic decree. Similarly, it is necessary to delineate the fine differences between types of squeezing that can be viewed as a subcategory of threshing and other types of squeezing that are externally similar to the first type but differ with regard to the intent of the person squeezing or the purpose of the act itself.
הבעיות האחרות בפרק הן בשבירת החבית בשבת למטרת הוצאת דברי אוכל מתוכה. כן נדונות בפרק בעיות הכשרת מיני אוכל בכמה צורות, הדומות מבחינה פנימית לשאלת הסחיטה, שכן גם כאן קיימת הבעיה של מציאת התחום הדק המבדיל בין מלאכה האסורה מצד עצמה ובין דבר הדומה לה בצידו החיצוני אבל איננו זהה מבחינת הכוונה או מבחינת המטרה והתועלת. כגון: חימום מיני אוכל, או שרייתם, וכגון: טיפול במאכלים וצינונם בשבת, — היש בהם צד איסור משום דמיונם למלאכת הבישול, או שאף חכמים לא עשו בהם סייג והתירום לגמרי. ואכן בפרק זה מסוכמות כמה בעיות שכבר החל בירורן בפרקים קודמים ולא הגיעו עוד לידי סיכום. Also discussed in this chapter is breaking a barrel in order to remove food from inside it. The chapter likewise deals with various kinds of food preparation. These forms of food preparation all involve actions that are similar to squeezing and require one to identify the fine line separating a prohibited labor from actions that are externally similar to it but are different because of the intent of the person performing the action. Examples of this include heating up, soaking, and cooling foods on Shabbat: Are these acts forbidden because of their similarity to cooking, or are they perhaps totally permitted and not prohibited even by rabbinic decree? This chapter also comes to conclusions regarding some issues that the Gemara began to address in previous chapters but had not yet resolved.