א
אף פרק זה עוסק בדיני מוקצה, אלא שנדונות בו הלכות מוקצה מצד נוסף. גם כאן אין המדובר בטלטול דברי מוקצה שונים אלא רק בסוגים מסויימים של מוקצה, אלה המוקצים לכל הדעות, לפי שאינם כלים ואינם חומרים הראויים לטלטול. ברור היה לחכמים כי מיני מוקצה אלה אסורים בטלטול כשלעצמם, ואולם הדיון בפרק ״נוטל״ הוא בעיקר בשאלה אם מותר לטלטל סוגים אלה של מוקצה (ומוקצה בכלל) אגב דברים אחרים, או לצורך אחר.
ב
ולשם כך יש צורך לברר במידה מסוימת את היקפו של המושג ״בסיס לדבר האסור״, לאמור: כלי אשר עליו מונח דבר האסור בטלטול — אסור אף הוא בטלטול, כאילו היה מוקצה. ומעתה ראוי לברר באילו אופנים מותר לטלטל או להסיר את המוקצה כדי להשתמש בדברים שהמוקצה מונח עליהם או קשור אליהם בדרך אחרת. פרטי הדינים בהלכה זו הם עניינו של פרק זה.