פרק זה מוקדש לבירור יסודי של הלכה שכבר הוזכרה פעמים אחדות במסכת שבת ואולם לא נדונה עדיין בצורה יסודית ועקרונית, והיא שאלת המוקצה. סיבת האיסור לטלטל חפצים שונים בשבת היא משום שחפצים אלה מוקצים, כלומר, שאדם הקצה אותם מדעתו מטעמים מסויימים במשך יום השבת ומראש הניח שלא ישתמש בהם ביום זה. This chapter is devoted to a thorough analysis of the prohibition against handling items that are muktze, set aside from use on Shabbat. This halakha has already been mentioned several times in tractate Shabbat, but it has not yet been addressed in a systematic and thorough fashion. The prohibition applies to items that one has mentally set aside from using on Shabbat for some reason, meaning that one assumes he will not use them over the course of Shabbat.
טעמו של האיסור לטלטל מוקצה בשבת לא נתברר היטב, היו שסברו כי הגזירה על טלטול המוקצה באה כדי לעשות סייג למלאכות האסורות, שאם ייאסר טלטול החפצים המשמשים לאיסור, ממילא לא יבואו לעשיית מלאכה. ויש סבורים כי הטעם לאיסור המוקצה הוא כדי לעשות סייג למלאכת ההוצאה, שכן על־ידי הגבלות יתרות על טלטול חפצים מרובים לא יבוא אדם לידי הוצאה מרשות לרשות כלל. It is not entirely clear why handling items that have been set aside is prohibited. Some have explained that the decree against handling such items serves as a protective measure to ensure that one will not perform prohibited labors on Shabbat. If one may not handle the items used to perform prohibited labors, one will not perform the prohibited labors themselves. Others have suggested that the prohibition is meant to protect against violation of the prohibited labor of carrying from one domain to another. By limiting one's ability to handle a large number of items, the Sages sought to decrease the likelihood that one would carry items between domains.
בהלכה נידונים בעיקר שלושה סוגים של מוקצה: מוקצה מחמת מיאוס, מחמת איסור, ומחמת חסרון כיס. מוקצה מחמת מיאוס — שאין משתמשים בחפץ בגלל היותו מלוכלך, או שהוא מאוס מסיבה אחרת מכדי לטפל בו. מוקצה מחמת איסור — ששימושו הרגיל של חפץ או כלי מסוים הוא לצורך מלאכה האסורה בשבת, ומוקצה מחמת חסרון כיס — כאשר כלי משמש כרגיל אך ורק לצורך מלאכות מסויימות, ומקפידים ביותר שלא להשתמש בו למלאכות אחרות, שמא יפגם ויביא הדבר לחסרון כיס (הפסד) לבעליו. Halakhic discussions generally focus on three types of set-aside [muktze] items: Items set aside because of repulsiveness, items set aside because of function, and items set aside because of monetary loss. The first group includes things that are not generally used or handled, either because they are dirty or because they are repulsive for some other reason. The second group includes objects whose primary function is for an activity that constitutes a prohibited labor on Shabbat. The third group includes items that are generally used only for a particular activity that is prohibited on Shabbat, and the owner of these items is careful not to use them for any other purpose, due to a concern that they will be damaged and he will suffer a financial loss.
בפרק זה הובאו דעות התנאים ושיטות רבות ושונות בדבר סוגי המוקצה האסורים, אם כולם ואם מקצתם, ואף עוסקים בקביעת פסק ההלכה על פי כל אחת משיטות אלה. This chapter cites the opinions of the tanna'im and a variety of different views with regard to the categories of items that are set-aside and that therefore are fully or partially forbidden to be handled on Shabbat. It also establishes the halakhic conclusions that are to be drawn based upon these opinions.
אמנם, דיני המוקצה ויסודיהם הם הנושא העיקרי בפרק זה, אולם גם נושא זה אינו מגיע כאן לסוף מיצויו ועוד יבוררו הדברים בכמה פנים בפרקים הבאים. The laws and principles of the prohibition of set-aside form the primary subject matter of this chapter, but the topic is not exhausted here. Various aspects of this prohibition will be addressed in later chapters.