שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת בֶּחָרִישׁ וּבַקָּצִיר תִּשְׁבֹּת (שמות לד,כא) Six days thou shalt work, but on the seventh day thou shalt rest: in plowing and in harvest thou shalt rest. (Exodus 34:21)
פרק זה הוא הראשון בפרקי המסכת העוסקים בפירוט אחדות משלושים ותשע המלאכות האסורות בשבת ובבירורן. בפרק זה עיקר הדיון הוא בשלש מלאכות: הבונה, החורש, והכותב. מלאכות הבונה והחורש כבר נתבארו בחלקן בפרק השביעי (״כלל גדול״), ובפרק זה נדונות בעיקר שתי שאלות המתייחסות למלאכות אלה. This chapter is the first in this tractate to discuss in detail and clarify several of the thirty-nine categories of labor prohibited on Shabbat. It concentrates on three categories of labor: Building, plowing, and writing. The categories of building and plowing were partially addressed in Chapter Seven. Our chapter mainly discusses two questions concerning these categories of labor.
הראשונה: מה הן תולדותיהן הרגילות של המלאכות הללו. לאמור: מה הן המלאכות לפרטיהן הנכללות בהגדרה המקיפה של אבות המלאכות הללו, של הבונה ושל החורש. שהרי אבות המלאכה אפשר להגדירם בצורות שונות: בדרך מצומצמת ומדוייקת, או בהגדרה כוללת יותר, שיש בה פרטים הרבה, ויש לברר מה הן המלאכות הכלולות בתוך תחומי האבות הללו. First, what are some of the common subcategories [toladot] of these primary categories [avot], i.e., what are some specific activities included within the comprehensive definitions of the primary categories building and plowing? The definitions of these primary categories can be formulated in various ways, narrowly and precisely, or much more generally. They are comprised of many details, and the kinds of activities included within the parameters of each primary category must be clarified.
בעיה שניה היא מציאת השיעורים הנמוכים ביותר (מן התורה) בשתי המלאכות, שיש בהם כדי לחייב את העובר עליהם בקרבן חטאת, וכיצד הם נקבעים. The second question in the chapter is how should the minimum measures that determine liability to bring this sin-offering, as defined by the Torah, be ascertained?
במלאכת הכותב יש בעיות נוספות; מן הצורך להגדיר מה הוא אופן הכתיבה הראוי, כלומר: באיזו צורה ובאיזה אופן נעשית מלאכת הכתיבה. ועוד: מהו השיעור הקובע את החיוב בכתיבה בשבת. ועוד: עצם מלאכת הכתיבה, האם כוללת היא עשיית סימן ושרטוט כלשהם, או דוקא כתיבת אותיות או צורות מסויימות. ועוד: האם כל חומרי הכתיבה וכל מיני הכתיבה שווים לענין חיוב במלאכה זו? With regard to the category of writing, there are additional problems: Is it necessary to specify the typical manner of writing, i.e., what form and what method constitute the creative act known as writing? Additionally, how do we determine the minimum act that can be considered writing? And, furthermore, does the definition of writing include any symbol or design, or is it limited to the reproduction of letters of the alphabet or other specific figures? And are all writing materials and methods of writing treated equally with reference to liability for performing this category of labor on Shabbat?
בעיות אלה, בעיקר, הן המתבררות בפרק ״הבונה״. These are the main issues that will be clarified in this chapter.