...שְׁבוּ אִישׁ תַּחְתָּיו אַל יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי (שמות טז, כט) ...remain every man in his place, let no man go out of his place on the seventh day. (Exodus 16.29)
וַיְצַו מֹשֶׁה וַיַּעֲבִירוּ קוֹל בַּמַּחֲנֶה לֵאמֹר אִישׁ וְאִשָּׁה אַל יַעֲשׂוּ עוֹד מְלָאכָה לִתְרוּמַת הַקֹּדֶשׁ וַיִּכָּלֵא הָעָם מֵהָבִיא (שמות לו, ו) And Moshe gave commandment, and they caused it to be proclaimed throughout the camp saying, Let neither man nor woman do any more work for the offering of the sanctuary. So the people were restrained from bringing. (Exodus 36:6)
וְאֵת אַרְבַּע הָעֲגָלֹת וְאֵת שְׁמֹנַת הַבָּקָר נָתַן לִבְנֵי מְרָרִי כְּפִי עֲבֹדָתָם בְּיַד אִיתָמָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן (במדבר ז, ח) and four wagons and eight oxen he gave to the sons of Merari, according to their service, under the hand of Itamar the son of Aharon the priest. (Numbers 7:8)
וְהוּרַד הַמִּשְׁכָּן וְנָסְעוּ בְנֵי גֵרְשׁוֹן וּבְנֵי מְרָרִי נֹשְׂאֵי הַמִּשְׁכָּן (במדבר י,יז) And the tabernacle was taken down; and the sons of Gershon and the sons of Merari set forward, bearing the tabernacle.(Numbers 10:17)
אף שברוב הפרקים הקודמים של מסכת שבת נדונה מלאכת ההוצאה, הרי רק בפרק זה מושלם הדיון במלאכה זו, ולא רק בפרטיה אלא גם בכמה בעיות יסוד שלא נתבררו עד כאן. בעיקרו של דבר הובחנו עד כה במלאכת ההוצאה שני חלקים יסודיים: ההוצאה מרשות לרשות, וההעברה ברשות הרבים יותר מארבע אמות. ואילו בפרק זה דנים בקבוצת הלכות נוספת — בדיני הזורק והמושיט חפץ מרשות לרשות דרך רשות אחרת. Although previous chapters of tractate Shabbat dealt with the laws of carrying out, the discussion is completed in this chapter, not only with regard to details but also with regard to many fundamental questions. Until this point, two aspects of carrying out were distinguished: Carrying out an object from one domain to another, and transporting an object more than four cubits in the public domain. In this chapter, an additional group of halakhot is discussed: The laws of throwing and extending an object from one domain to another via an intervening domain.
אף שהלכות אלה צמודות לשאר פרטי מלאכת ההוצאה, מכל מקום יש בהן גם ייחוד מסויים. גזירת הכתוב היא להבחין בין זריקה והושטה לבין הוצאה רגילה, ויש בפרטי הדברים גם להקל וגם להחמיר. Although the laws of throwing and extending are closely related to other details of carrying out, they nevertheless have a certain unique quality. A biblical decree [gezeirat hakatuv] distinguishes between throwing and extending, on the one hand, and the more common methods of carrying out, on the other. This distinction carries with it some implications that are lenient and others that are stringent.
בעיה אחרת נעוצה בעצם מהותה של הזריקה, שהרי בעוד שההעברה היא פעולה רצופה, הרי הזריקה היא מעשה חד פעמי. ואולם כיון שמלאכת ההוצאה תלויה בהעברת החפץ בין שתי נקודות (עקירה והנחה) מתעוררות כמה שאלות בבירור הקשר בין הזריקה וקליטת החפץ במקומו, ועד כמה חשובה כוונתו של הזורק בכל אחד משלבי הפעולה. There is another question that is intrinsic to the very essence of throwing. While transporting an object is an action that is continuous over a period of time, throwing is one instantaneous act. The labor category of carrying out is contingent upon the transportation of an object from one point to another, based on lifting up [akira] and placing down [hanakha]. As a result, questions arise with regard to the connection between the act of throwing and the landing of the object in its place. Additionally, it is necessary to determine the extent to which the intention of the thrower is significant at each point in the flight of the object.
מתוך בירור ההלכות החריגות האלה מגיעים לדיון בעיקרי הדברים — במציאת הבסיס העקרוני מן הכתובים לכל הלכות ההוצאה, שהתבנית היסודית של מלאכה זו היא ״דגלי מדבר״ — דרכם של בני ישראל במדבר, וכיצד היו מטלטלים את כלי המשכן וקרשיו. ומכאן יש לברר מה אפשר ללמוד מן המקראות המפורשים, מה יש להסיק מהם בדרך הגיונית, מה הם הדברים שעלינו לקבל ממסורת התורה שבעל פה. In the course of the clarification of these particularly unique halakhot, an explication of basic principles is reached. A fundamental scriptural basis for all of the laws of carrying out is discovered, the underlying foundations of which are the flags in the wilderness, the configuration of the children of Israel as they made their way through the desert, and the method by which they transported the utensils of the Tabernacle and its walls. Based on this underlying foundation, it then becomes necessary to determine what can be derived from the biblical verses, which conclusions can be reached using a logical approach, and which matters we must accept on the basis of the traditions of the Oral Law.
בעיות אלה והשאלות הנובעות מהן, הנוגעות כולן לעקרונותיה של מלאכת ההוצאה, הן עיקרו של פרק ״הזורק״. These general issues and the particular questions which stem from them, all of which touch upon the major principles of carrying out, constitute the main topic of this chapter.