בעוד שבפרק השלישי, פרק ״כירה״, נדונו הלכות בישול בהיקף רחב, הרי בפרק זה דנים בבעיה מסוימת אחת. אמנם אסרה התורה לבשל ביום השבת, ואולם כפי שנתבאר בפרק הראשון והשלישי במסכת זו, מותר להשאיר מאכלים על האש בערב שבת כדי שיגמר בישולם מעצמו בשבת. שורה של הלכות אחרות הקרובות לכך הן הלכות הטמנה בשבת. In Chapter Three, the halakhot of cooking were discussed extensively. Although the Torah prohibited cooking on Shabbat, it is permitted to leave food on the fire on Shabbat eve so that its cooking will be completed on Shabbat, as explained in Chapter One and Chapter Three of this tractate. A series of related halakhot about insulating on Shabbat are discussed in Chapter Four.
נהגו לשים מאכלים חמים בתוך חומרים שונים שיש בהם כדי לשמר את החום, ואף להוסיף עליו. פעולה זו של הטמנה דומה מאוד להטמנת התבשיל בתוך גחלים ורמץ, אשר נאסרה משום גזירה — שמא יבוא לנער את הגחלים ויבעיר בהן אש. והנה, אף על פי שכלל מפורש הוא ש״אין גוזרים גזירה לגזירה״, ודבר שנאסר מטעם גזירת חכמים אין מוסיפים עליו עוד איסורים בדרך גזירה — מכל מקום אסרו את ההטמנה לשבת במקרים אחדים הקרובים ביותר להטמנה בגחלים. ועל מקרים כגון אלה אומרים כי ״חדא גזירה היא״ (גזירה אחת היא). It was customary to place hot food and liquids into various substances with the capacity to preserve and even add heat. This act of insulating is comparable to placing a cooked dish in coals and embers, which is prohibited by rabbinic decree, lest one come to stoke the coals and ignite them. In this case, although there is an explicit principle that a decree is not issued due to concern lest one come to violate another rabbinic decree, the Sages prohibited insulating food for Shabbat in those cases most similar to placing a cooked dish in coals. In cases of this sort, the Gemara explains that the different decrees were issued contemporaneously. Therefore, it is not a case of a decree issued to prevent violation of another decree, as they are all one decree.
כלל ענינו של הפרק הוא איפוא במניית החומרים האסורים והמותרים להטמין בהם בשבת ובהסברת טעמי הלכה זו. The general discussion in this chapter includes a list of substances with which it is permitted and those with which it is prohibited to insulate hot food on Shabbat, as well as explanations and rationales for this halakha.