לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת (שמות לה,ג) You shall not kindle a fire throughout your settlements on the Shabbat day. (Exodus 35:3)
וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ ה׳ מְכֻבָּד (ישעיהו נח,יג) You shall call the Shabbat a delight, the holy of the Lord honorable. (Isaiah 58:13)
אף שמצות עונג שבת אינה מן התורה, ונזכרה לראשונה רק בדברי הנביאים, מבוססות כמה וכמה מהלכות שבת על מצוה זו. Delighting in Shabbat is not a mitzva by Torah law, but is first mentioned in the book of Isaiah. However, many of the halakhot and customs of Shabbat are based upon this mitzva.
הדלקת הנר לכבוד שבת מקורה במצות עונג שבת; כי לא יתכן כל עונג, ואף לא בסעודה, בבית חשוך שאין הנר דולק בו. בהדלקת הנר יש איפוא משום עונג שבת ומשום תוספת כבוד ליום השבת. אולם מאחר שיש איסור חמור בהבערת אש ובכיבויה ביום השבת, יש לדאוג שהדלקת הנר בערב שבת לא תביא להבערתו או לכיבויו ביום השבת. משום כך קבעו חכמים סייגים וגדרים בנר זה — הן ביחס לחומרים שונים שאסור להשתמש בהם לצורך הדלקת הנר, והן ביחס לשימוש ולטיפול בנר בערב־שבת וביום השבת. בירורן של הבעיות העקרוניות מה הם הבערה וכיבוי האסורים בשבת ומה תחומיהם, ומציאת הסייגים המתאימים לשימוש בנר השבת, הוא עיקר ענינו של הפרק, הדן גם בנושאים קרובים אחרים, וביניהם במצות נר חנוכה. Kindling the Shabbat lights in deference to Shabbat is based on the mitzva of delighting in Shabbat, as there can be no delight or enjoyment, even in a festive meal, in a house that is dark and bereft of illumination. With the lighting of the Shabbat lights, there is thus an element of delight, as well as deference to Shabbat day. However, since there is a strict prohibition against kindling fire or extinguishing it on the Shabbat day, special care must be taken to ensure that the kindling of the lights on Shabbat eve will not lead to kindling or extinguishing fire once Shabbat begins. Therefore, the Sages instituted safeguards and precautions with regard to the various substances that may be used in kindling the Shabbat lights as well as with regard to the manner in which their light may be utilized on Shabbat eve and on Shabbat day. The primary focus of this chapter is the elucidation of the parameters of the prohibited labors of kindling and extinguishing, along with a discussion of precautionary measures enacted to enable use of the light of an oil lamp on Shabbat. Other related topics, including the mitzva of the Hanukkah lights, are discussed in this chapter.