דיני אשת איש, וכן דיני עדים זוממים ובועלי בת כהן שזנתה, לא נדונו בהרחבה בפרק זה משום שלמעשה כבר נתבארו הדברים בפרקים אחרים, וכל שנתייחדו עבירות אלה בו הינו בעונש המיוחד של חנק. דיני מכה אביו ואמו הובהרו בהשוואה לעבירה של מקלל אביו ואמו, וכן נדונו אותם מקרים כאשר קיימת התחייבות כלשהי לעבור על איסור הכאת אב ואם. לגבי העבירה של גניבת נפש הובהרו פרטי ההלכה, וביחוד אותן בעיות הנובעות מכך שעבירה זו איננה (כרוב עבירות האחרות) פעולה אחת בלבד, ואין מתחייבים עליה אלא בהצטרפותם של שלושה מרכיבי עבירה: גניבת אדם, התעמרות (עבודה) בו, ומכירתו לאחר. The halakhot of a married woman, of conspiring witnesses, and of a priest's daughter who commits adultery and her paramour were not discussed at length in this chapter, as they were already discussed in previous chapters. The only common denominator among these matters is that the transgressors are all punished by strangulation. The halakhot of one who strikes his father or his mother were clarified relative to the prohibition against cursing one's father or mother. Likewise, the Gemara discussed cases where there is an obligation to violate the prohibition against striking one's father or mother. Details were clarified with regard to the transgression of abduction, particularly the problems that stem from the fact that one is liable for violating the prohibition against abducting another only when all three of the following acts are committed: Abducting a person, exploiting him, and selling him.
בדיני הזקן הממרא סוכם כי אין הלכה זו באה להגביל את חופש המחשבה או הדיון, אלא רק למנוע התפתחות של כתות נפרדות בתוך עם ישראל אשר תנהגנה בדרכים שונות. גם כאשר מתברר כי דעתו של אחד החכמים (ורק חכם הראוי להוראה הוא שיכול להידון כזקן ממרא) עומדת בסתירה לדעת כל חכמי ישראל, ואף לאחר שסנהדרי גדולה פסקה שלא כדעתו, הרי עדיין מותר לחכם זה להחזיק בדעתו, ואף להורותה ברבים. אין הזקן הממרא נענש אלא כאשר הוא מורה לאחרים לעשות מעשה בניגוד להלכה הקבועה. יתר על כן נקבע, כי הזקן הממרא נענש רק כאשר הוא חולק על דברי התורה שבעל פה במקום שהיא מפרשת את התורה שבכתב. With regard to the rebellious elder, the Gemara concludes that this halakha does not serve to restrict thought or discussion; rather, it serves to prevent the development of separate sects within the Jewish people who will observe the mitzvot in divergent manners. Even in a case where the opinion of one of the Sages with the ability and authority to issue rulings runs counter to the opinions of all the other Sages, and even if the Great Sanhedrin issues a ruling contrary to his opinion, the Sage may continue to maintain his opinion and even to instruct others in it. A rebellious elder is liable only when he instructs others to perform an action contrary to the established halakha. Furthermore, he is liable only when he disputes a halakha whose essence, whose basic obligation, is from matters of Torah and whose explanation is from traditional rabbinic interpretations of the Torah.
מורכבים ביותר הם דיני נביא השקר, הכוללים בתוכם כמה וכמה עבירות שונות. כאשר אדם מתנבא בשם עבודה זרה (ויהא תוכן נבואתו אשר יהא) הרי הוא חייב מיתה על כך, וכמו כן כאשר הנביא מצוה לעקור דבר מדברי התורה לעולם, או לעבוד עבודה זרה. שכן נבואות אלה הרי הן נבואות כזב מעצם מהותן. והתורה אשר ציותה עלינו לשמוע לדברי הנביא — היא שציותה לבער מן העולם עבודה זרה על כל צורותיה, והיא שנתנה תוקף למצוותיה. נבואת שקר, במשמעה המצומצם, היא, כאשר אדם מתיימר להיות נביא והוא אינו נביא, כאשר הוא אומר דברים בשם ה׳ שלא קבלם בנבואה, וגם כאשר הוא אומר דברי נבואה שאינם אמת גמורה — הרי הוא נביא שקר וחייב מיתה. The halakhot of false prophets are more complex, as they involve several prohibitions. When one prophesies in the name of idol worship he is liable to be executed, regardless of the content of that prophecy. Likewise, a prophet is liable to be executed when he commands the people to permanently abolish a mitzva in the Torah or to worship idols. Those prophecies are inherently false. The same Torah that commands the Jewish people to obey the directives of a prophet also commands them to eradicate all forms of idol worship from the world and provides the authority to observe the mitzvot in the Torah. A false prophecy in its narrow sense is a case where one who is not a prophet presumes to be a prophet; when he falsely represents a prophecy as being from God, and even when his prophecies are not absolutely true, he is a false prophet and is liable to be executed.
אכן קיימים גם מקרים אחרים שבהם נביא עובר על דברי התורה וחייב מיתה על כך, אלא שתחומים אלה נתונים בידי שמים, וה׳ הוא שידרוש מן הנביא ההוא על שחטא בנבואתו. There are other cases where a prophet violates Torah law and is liable to be executed, but those are under the jurisdiction of the heavenly court, and God will hold him accountable for his transgression.