בפרק זה נתבררו מדרשי הלכה הדנים בעבירות שיש עליהן מיתת שריפה, אך בעיקר נדונו בו דיני הרוצח, והעונשים האחרים שמטיל בית הדין על מנת לאכוף סמכות החוק על העם. This chapter analyzed the biblical sources with regard to those transgressions for which an individual is liable to be executed by burning. The primary focus of the chapter is on the halakhot of a murderer, and on the punishments administered by the court in order to impose the authority of the law upon the people.
בהלכות הנוגעות לרוצח נקבעו כמה וכמה הגדרות המצמצמות במדה רבה את המקרים בהם ייחשב האדם לרוצח החייב מיתה בבית דין. הגדרה ראשונה — אין רוצח אלא העושה מעשה מכוח עצמו ובזה הוא ממית. כל פעולה שיש בה גרימת מוות שאינה מעשה ישיר, או לפחות המשך ישיר, לפעולות הרוצח — אינה נחשבת רציחה. With regard to the halakhot relevant to a murderer, several guidelines were established that greatly restrict the number of cases where the perpetrator can be found liable to be executed with a court-imposed death penalty. First, a murderer is one who performs an action on his own and kills another by that action. If the action that causes death was not his direct action, or the direct result of his action, then it is not considered to be murder.
שנית — הרוצח חייב רק אם התכוון בשעת מעשה לרצוח אדם מסויים זה שהרגו. שלישית — אין הרוצח חייב אלא אם כן היה המעשה כך שיש בו כדי להרוג אדם בתנאים סבירים. רביעית — אין חייבים אלא על פעולה שעשה אדם אחד בעצמו. חמישית — אין הרוצח חייב אלא כאשר בשעת מעשהו לא היתה לנפגע דרך להנצל מתוצאות פעולה זו. Second, the murderer is liable only if, when performing the action, he intended to kill the specific person whom he killed. Third, the murderer is liable only if the action that he performed could have killed a person under reasonable circumstances. Fourth, the murderer is liable only for an action that he performed himself. Fifth, the murderer is liable only if at the time that he performed the action, his victim had no possible means of avoiding the consequences of that action.
כל שלא נתקיימו בו התנאים הללו — אינו חייב מיתת בית דין כרוצח, אף כי בדיני שמים הריהו חייב על הריגת נפש אדם, ואין לו כפרה על כך אפילו בגלותו לעיר מקלט. In any case where not all these conditions are fulfilled, he is not liable to be executed as a murderer, although he may be liable for killing a person according to the laws of Heaven. In such a case, atonement is not available to him even by means of exile to a city of refuge.
כדי למנוע מרוצחים ומשאר עבריינים את האפשרות לעשות כרצונם ללא מונע, הותקן בין השאר העונש החמור של ה״כיפה״ — מאסר עולם בצינוק ובתנאים קשים, אשר נדונו בו רוצחים שאי אפשר היה לדונם על פי בית דין, וכמו כן עבריינים מועדים שעברו על עבירות חמורות ביותר, אף שלא נתחייבו עליהן כשלעצמן מיתת בית דין. In order to prevent murderers and other transgressors from taking advantage of these technical loopholes to transgress indiscriminately, the severe punishment of the vaulted chamber was established. This constituted life imprisonment in solitary confinement in a small cell under harsh conditions, and was implemented for murderers and repeat offenders who committed severe transgressions, even though they were not convicted or liable to be executed by the court.
לגבי עבירות שיש בהן משום גנות יתירה, אף כי אין חייבים עליהן מיתה בבית דין, ניתנה רשות לקנאים לפגוע בעבריין ולהמיתו בשעה שנתפס עובר עבירות אלה, וזאת מכוח הרשות הכוללת לבער את הרע מישראל. With regard to transgressions that are exceedingly despicable, although the transgressors are not liable to be executed by the court, license was given to zealots to strike and kill them when they are discovered in the act of committing these transgressions. This license stems from the general directive to eradicate evil from among the Jewish people.