בפרק זה היה עיקר העיון בצדדים הדומים והשונים בדיני ממונות ובדיני נפשות, והוא מסיים את נושאי הפרק השלישי — בהבלטת סדריו ודרכיו של בית הדין העוסק בדיני הנפשות. The main topic of this chapter is the discussion of the differences between the court procedures in cases of capital law versus those in cases of monetary law, in addition to those discussed at the end of the third chapter.
העקרון הכללי בדיני נפשות הוא כי חובת בית הדין לנסות ככל האפשר לנטות לצד הזכות, ועקרון זה מתבטא בכמה וכמה דינים. ועיקרם: בדיני נפשות פותחים את הדיון בטענות לצד הזכות, בדיני נפשות אין המצדד לזכות רשאי (עד לגמר הדיון) להביא דעה לחובה. בדיני נפשות נותנים אפשרות לכל תלמיד חכם, גם אם אינו אחד מחברי בית הדין, לצדד בזכותו (אך לא בחובתו) של הנאשם, ואת סדר הדיונים עורכים כך שלא תהיה השפעה של גדולי הדיינים על שאר חברי בית הדין כאשר יש חשש שהדבר יביא לידי נטיית דעת כלשהי לצד החובה. בדיני נפשות מקפידים הרבה יותר גם בקיום דברי הכתובים כמשמעם, וגם בהגבלת הדיון והדיינים במסגרות מצומצמות יותר: אין בית הדין של נפשות פועל אלא בשעות היום, ואין דיניו קיימים אלא בדיינים מיוחסים ושלמים מכל הבחינות. The principle underlying all these differences is that in cases of capital law, the court is enjoined to attempt to find a reason to acquit the accused. This manifests itself in several ways: The first claim stated by a judge must be a reason to acquit; a judge who stated a reason to acquit cannot then state a reason during the deliberations to find the accused liable; in cases of capital law, any Torah scholar present in the court can offer reasons to acquit the accused, even if the Torah scholar is not a member of the court; and the deliberations are conducted in such a manner as to prevent the more junior judges from being unduly influenced by the opinions of the senior judges. Certain judicial requirements stated in the Torah are understood to be applicable only to cases of capital law. There is a requirement that judges of cases of capital law be of unflawed lineage. Cases of capital law are judged only during the daytime.
הדיונים בבית דין של עשרים ושלשה נערכו בצורת חצי גורן כדי שיוכלו כל הדיינים לראות זה את זה, וסופרי הדיינים שהיו שם הוצרכו לרשום את הדיון כדי שלא תארע כל טעות אפשרית בהבנה או בתפיסה, וכן לדאוג לכך שלא יתפסו הדיינים לסתירות פנימיות במציאת ההוכחות לדברים. The court of twenty-three would sit arranged in a semicircle, so as to enable all the judges to see one another. There were scribes present who would record the claims of each of the judges, so as to avoid any errors in the understanding of the matter at hand and to enable the discovery of an inconsistency in the position of a judge.
כיון שבדיני נפשות תלוי הכל בעדותם של העדים, וכיון שעדות שקר עלולה להביא לרצח משפטי, נוצרו דרכים מיוחדות של איום והזהרה לעדים. בדיני ממונות די בהזהרת העדים מפני עדות שקר בכללה, ואילו בדיני נפשות אף מודיעים ומסבירים להם את קדושת חיי האדם, שידעו מה עלולים הם לגרום בעדות שאינה אמיתית, אף כי מצד אחר דואגים, כמובן, שהעדים לא ישתמטו ויקיימו את החובה המוטלת עליהם בתורה להעיד מה שראו. As court proceedings are dependent on the testimony of witnesses, warnings are issued to the witnesses in cases of capital law, to alert them to the gravity of their testimony. While in cases of monetary law it suffices for the court to warn the witnesses in general terms of the importance of testifying truthfully, in cases of capital law the court issues a detailed warning as to the sanctity of human life, and the permanent, horrific outcome of false testimony in this case. Despite this, the witnesses are assured that they have nothing to fear if their testimony is in fact truthful.