וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן. (במדבר טז, א) Now Qoraĥ, the son of Yiżhar, the son of Qehat, the son of Levi, and Datan and Aviram, the sons of Eli᾽av, and On, the son of Pelet, of the sons of Re᾽uven, took men. (Numbers 16:1)
כִּי כַאֲשֶׁר הַשָּׁמַיִם הַחֲדָשִׁים וְהָאָרֶץ הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה עֹמְדִים לְפָנַי נְאֻם יְיָ כֵּן יַעֲמֹד זַרְעֲכֶם וְשִׁמְכֶם. (ישעיה סו, כב) For as the new heavens and the new earth, which I will make, shall remain before me, says the Lord, so shall your seed and your name remain. (Isaiah 66:22)
וְרַבִּים מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת עָפָר יָקִיצוּ אֵלֶּה לְחַיֵּי עוֹלָם וְאֵלֶּה לַחֲרָפוֹת לְדִרְאוֹן עוֹלָם. (דניאל יב, ב) And many of those who sleep in the dust of the earth shall awake, some to everlasting life, and some to shame and everlasting contempt. (Daniel 12:2)
וְאַתָּה לֵךְ לַקֵּץ וְתָנוּחַ וְתַעֲמֹד לְגֹרָלְךָ לְקֵץ הַיָּמִין. (דניאל יב, יג) But go thou thy way till the end be: for thou shalt rest, and stand up for thy allotted portion at the end of the days. (Daniel 12:13)
לָכֵן הִנָּבֵא וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם כֹּה אָמַר יְיָ אֱלֹהִים הִנֵּה אֲנִי פֹתֵחַ אֶת קִבְרוֹתֵיכֶם וְהַעֲלֵיתִי אֶתְכֶם מִקִּבְרוֹתֵיכֶם עַמִּי וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל. (יחזקאל לז, יב) Therefore prophesy and say to them, Thus says the Lord God; Behold, O my people, I will open your graves, and cause you to come up out of your graves, and bring you into the land of Yisra᾽el. (Ezekiel 37:12)
כִּי תִשְׁמַע בְּאַחַת עָרֶיךָ אֲשֶׁר יְיָ אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לָשֶׁבֶת שָׁם לֵאמֹר. יָצְאוּ אֲנָשִׁים בְּנֵי בְלִיַּעַל מִקִּרְבֶּךָ וַיַּדִּיחוּ אֶת יֹשְׁבֵי עִירָם לֵאמֹר נֵלְכָה וְנַעַבְדָה אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתֶּם. וְדָרַשְׁתָּ וְחָקַרְתָּ וְשָׁאַלְתָּ הֵיטֵב וְהִנֵּה אֱמֶת נָכוֹן הַדָּבָר נֶעֶשְׂתָה הַתּוֹעֵבָה הַזֹּאת בְּקִרְבֶּךָ. הַכֵּה תַכֶּה אֶת יֹשְׁבֵי הָעִיר הַהִוא לְפִי חָרֶב הַחֲרֵם אֹתָהּ וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּהּ וְאֶת בְּהֶמְתָּהּ לְפִי חָרֶב. וְאֶת כָּל שְׁלָלָהּ תִּקְבֹּץ אֶל תּוֹךְ רְחֹבָהּ וְשָׂרַפְתָּ בָאֵשׁ אֶת הָעִיר וְאֶת כָּל שְׁלָלָהּ כָּלִיל לה׳ אֱלֹהֶיךָ וְהָיְתָה תֵּל עוֹלָם לֹא תִבָּנֶה עוֹד. וְלֹא יִדְבַּק בְּיָדְךָ מְאוּמָה מִן הַחֵרֶם לְמַעַן יָשׁוּב יְיָ מֵחֲרוֹן אַפּוֹ וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ וְהִרְבֶּךָ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ. (דברים יג, יג-יח) If thou shalt hear say in one of thy cities, which the Lord thy God has given thee to dwell there, saying, Certain men, wicked persons, are gone out from among you, and have drawn away the inhabitants of their city, saying, Let us go and serve other gods, which you know not; then shalt thou inquire, and make search, and ask diligently; and, behold, if it be truth, and the thing certain, that such abomination was done among you; thou shalt surely smite the inhabitants of that city with the edge of the sword, destroying it utterly, and all that is in it, and its cattle with the edge of the sword. And thou shalt gather all the spoil of it into the midst of the open place of the city, and shalt burn with fire both the city and the entire plunder taken in it, for the Lord thy God: and it shall be a heap for ever; it shall not be built again. And nothing of that which was devoted to destruction shall remain in your hand: that the Lord may turn from the fierceness of his anger, and show thee mercy, and have compassion upon thee, and multiply thee, as he has sworn to thy fathers. (Deuteronomy 13:13-18)
בתוך בירור של ההלכות השונות הנוגעות לחייבי מיתות בית דין נבנתה במסכת סנהדרין תבנית רחבה של המצוות החשובות בכל תחומי היהדות. אכן במסגרת זו נידונו רק אותם הצדדים של התורה שיש בהם מעשה, ואשר משום כך יש בהם מקום להתערבות בית דין. ואולם להשלמת התבנית הזו יש לדון גם בצדדים אחרים של התורה, אלה הנוגעים בעניני האמונה ודרכי החיים שאף הם עיקרי יסוד של היהדות. ואכן, פרק זה עוסק בבירור כל הנושאים האלה ובהערכתם של אישים ושל תקופות המשמשים דוגמה להם. In tractate Sanhedrin, in the course of ascertaining the various halakhot relating to those liable to be executed with the court-imposed death penalties, a broad spectrum of significant mitzvot relating to all facets of Judaism have been addressed. In that framework, only those aspects of the Torah that involve actions, and therefore warrant the intervention of the court, were discussed. In order to complete this treatment, additional aspects of the Torah concerning matters of faith and proper conduct, which are also fundamental components of Judaism, must be explored. In this chapter these aspects will be analyzed and archetypal personalities and eras assessed in order to shed light on these matters.
לפרק זה מקדימים בהנחת יסוד כי כל אדם מישראל יש לו מצד עצמו חלק לעולם הבא. לאמור: יש לו הבטחה על השארות הנפש, הנותנת לו מקום בתבנית הגדולה של שכר ועונש, אשר תכליתה היא בתחיית המתים ובחיי העולם הבא. דברים אלה אמורים באדם מישראל המשתדל להשאר בתוך מסגרותיה של התורה ויראת ה׳. גם אם אדם זה חוטא לעתים אין הוא מוצא ממסגרת זו, אף כי הוא חייב עונשים — אם בידי אדם ואם בידי שמים. ואולם מצויים דברים אשר העושה אותם ואינו שב מהם מוציא את עצמו עד כדי כך מתוך כלל ישראל עד ששוב אין לו חלק לעולם הבא, ועונשו הוא הגדול שבעונשים — מוות גמור שאין אחריו לא תחיה ולא השארות הנפש, כליון שאין עמו שארית כלל. This chapter is introduced with the statement of the basic assumption that all of the Jewish people have a share in the World-to-Come, in the sense that each Jew is assured of the eternity of his soul. That places him within the grand scheme of reward and punishment, whose ultimate realization is the resurrection of the dead and the World-to-Come. This statement applies to all Jews who seek to remain within the framework of Torah and the fear of God. Even if one sins occasionally, although he is liable to receive the prescribed divine or court-imposed punishments, he remains within that framework. Nevertheless, there are actions that remove the one who performs them and does not repent, from the framework of the Jewish people to the extent that he no longer has a share in the World-to-Come. He receives the ultimate punishment, which is death after which there is neither resurrection nor eternity of the soul; there is nothing but absolute oblivion.
בפרק זה נדונות בעיקר עבירות אלה על דרכי האמונה והחיים. ועם זאת מבררים כמה מעיקרי האמונה, ובפרט אותם עיקרים שהיו מפקפקים ומזלזלים בהם. In this chapter, the primary focus is on transgressions that involve deviation from the path of faith and proper conduct. At the same time, some of the fundamentals of faith will be analyzed, especially those that have been doubted and treated with contempt.
דיני העיר הנדחת, שכבר נזכרו בראשית המסכת, מסיימים את הפרק, ויש בהם כעין המשך לדיון בבעיות האמונה, שהרי העיר הנדחת היא דוגמה של ציבור שלם המוציא את עצמו מכלל ישראל, ואשר עם ישראל מצווה לבערו מתוכו. The halakhot of an idolatrous city, mentioned earlier in this tractate, conclude this chapter. They serve as a continuation of the discussion of deviation from the authentic faith, as the idolatrous city is an example of an entire community that removes itself from the framework of the Jewish people, which the Jewish people are commanded to eliminate from its ranks.