בפרק זה סוכם כי בראש השנה (בהבדל מסוים מן התקיעה ביובל) אין מצוות התקיעה אלא בשופר, ושופר הכשר לכך הוא העשוי מקרני כבשים, יעלים ובעלי חיים דומים להם בלבד, ומובחר שבהם — שופר מקרן איל. ואילו קרניים של בעלי חיים אחרים (כגון בקר), וכל שכן חצוצרות עשויות עץ או מתכת, אינן נכללות בגדר שופר. נקבע שיעורו של השופר — כדי טפח ומשהו, ושתהא דרך התקנתו באופן שיהא רק שינוי קטן בין השופר המתוקן ובין הקרן בראשו של האיל. ולכן שברים, נקבים, והדבקה, אם גרמו לשינוי צורה ניכר פוסלים בו. לגבי קול התקיעה סוכם כי עיקר המצוה הוא בשמיעת קול שופר, ולא הגדירה התורה את טיבו של קול זה. ועיקר המצווה הוא שהקול שישמע יהיה אכן קול שופר. וכדרך הסבר מסויימת לכך נתבאר כי לא טיבו של הקול גורם אלא עצם השמעתו, הגורמת שיתכוונו ישראל לאביהם שבשמים. In this chapter, the Gemara concluded that on Rosh HaShana, the mitzva is to sound the shofar, as opposed to other instruments such as those acceptable for proclaiming the Jubilee, and that the type of shofar that is fit for this mitzva is the horn of a sheep, an ibex, or other similar animals. The choicest option is a shofar made from a ram's horn. In contrast, horns of other animals, such as bovines, and all the more so trumpets of wood or metal, are not considered shofarot. The minimal size of a shofar was determined to be a little over a handbreadth. It must be prepared for use in a manner that only slightly modifies it from the way it was situated while still attached to the ram's head. Therefore, cracks, punctures, and gluing all disqualify the shofar if they effect a significant change in the shofar's shape. With regard to the sound itself, the Gemara concluded that the main point of the mitzva is hearing the sound of the shofar, and the Torah did not specify the type of sound required. As long as the sound heard is that of a shofar, one has fulfilled his obligation. In order to explain this, the Gemara emphasized that it is not the sound itself that is significant but the spiritual effect of its sounding, awakening the Jewish people to direct their hearts to their Father in Heaven.