הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה. (שמות יב, ב) This month shall be for you the beginning of months; it shall be the first month of the year to you. (Exodus 12:2)
וְחַג שָׁבֻעֹת תַּעֲשֶׂה לְךָ בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים וְחַג הָאָסִיף תְּקוּפַת הַשָּׁנָה. (שם לד, כב) And you shall observe the festival of Shavuot, even of the first-fruits of wheat harvest, and the festival of gathering at the turn of the year. (Exodus 34:22)
בְּעֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה לְגָלוּתֵנוּ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה״ וגו׳. (יחזקאל מ, א) In the twenty-fifth year of our captivity, in the beginning of the year, in the tenth day of the month, in the fourteenth year... (Ezekiel 40:1)
הקביעה העקרונית, שראש השנה איננו תאריך אחד בלבד והוא משתנה מנושא לנושא, קיימת כבסיס לדיון בפרק זה. אלא שיש לסכם מה הם אותם תאריכים שקבעו כראש שנה, ויותר מזה נחוץ בירור מעמיק של הזמנים הללו. ראשית — במציאת המקורות לקביעת זמנים אלה כתאריכים של תחילת שנה, ובעיקר לברר לגבי כל נושא ונושא לעצמו מה היא הגדרת השנה המתייחסת לו. תחומים שונים בהלכה קשורים בזמן ומתייחסים לשנה זו או אחרת, אלא שיש לקבוע לאיזה תאריך, או לאיזו הגדרת שנה, יש ליחס אותם. בעיות אלה מסתבכות יותר כאשר אותו מאורע עצמו (כגון נטיעת עץ) יש לו יותר מאשר תחום הלכתי אחד שהוא משתייך אליו. ואז יש לברר כיצד משייכים את המאורעות לתאריכים ולשנים מסויימות. בעיות אלה, שפתרונן מצריך גם קביעות היסטוריות שונות, מעוררות כמה וכמה שאלות עקרוניות לגבי קביעת הזמנים, והן בכלל נושאו המרכזי של פרק זה. In the Jewish calendar, there is no single New Year but several beginnings of the year, depending on the context. Defining these New Years is the main topic of this chapter. The Gemara examines the dates of the New Years, the textual sources that establish these days as beginnings of the year, and their individual functions. Many concepts in halakha are connected to time, and it is necessary to know how the year is being defined and which New Year applies to it. Some acts, e.g., planting a tree, involve more than one area of halakha; it is therefore necessary to clarify the parameters of dates and years for each halakha. This chapter also discusses the concept of judgment on Rosh HaShana and at other times of the year.
שאלות אחרות הקשורות בקביעת ראש השנה בפרט וראשי החדשים בכלל עוסקות בצד המעשי של קבלת העדויות. הן בשאלה כיצד מגיעים העדים אל בית הדין ועד כמה חשובות עדויות אלה עד כדי להתיר לחלל את השבת בגינן. ושאלה אחרת בטיבם של העדים, כגון: מי הם הראויים להעיד בעדות החדש, מי הם הצריכים להשתדל לבוא לשם כך, ועוד. בעיות אלה הן עיקרו של פרק זה. Other issues in this chapter relate specifically to fixing the date of Rosh HaShana and New Moon and the practical aspects of accepting testimony. It discusses how the witnesses may come to the court, and the importance of their testimony, and the fact that they are permitted to desecrate Shabbat in order to testify. Finally, the chapter discusses the question of who is fit to testify regarding the new moon.