הבעיה העיקרית בפרק היא: אילו דברים בקרבן הפסח דוחים את השבת ואילו אינם דוחים אותה. ובעיקר נקבע כי כאשר ראוי הקרבן להישחט ויש לטפל בהקרבתו, הרי כל דבר שהוא מגופה של הקרבת הפסח — דוחה את השבת. ואולם כל מה שהוא בגדר הכנה לקראת הבאת הקרבן — דברים שאפשר היה להכין מבעוד יום ולא הכינו — אין דוחים את השבת, אף כי ייתכן שבגלל סיבה זו יידחה קרבן הפסח. לאמור, הפעולות שבהקרבת הפסח כאשר הוא מצוי לפנינו דוחות את השבת; הכנות למצוה זו אינן דוחות שבת. Tradition teaches that the Paschal lamb is sacrificed even on Shabbat. However, this dispensation applies only once the Paschal lamb is ready to be slaughtered. At that point, any activities may be performed that are necessary for it to be brought as an offering. However, activities that are necessary only in order to prepare the lamb for sacrificing, but could have been completed the previous day, do not override Shabbat. This applies even to activities whose performance violates a rabbinic decree. Furthermore, the Gemara concluded that all this holds true even in the event that the preparatory activities were not performed the previous day and even if the result is that the Paschal lamb will not be brought at all.
וכן סוכם גם לענין שאר המצוות הדוחות את השבת (כגון מילה): עשיית גוף המצוה — דוחה את השבת, ואילו מכשירים והכנות (אפילו הם הכרחיים) לצורך ביצועה של המצוה — אינם דוחים את השבת. The principle that preparatory activities do not override Shabbat applies equally to other mitzvot whose performance overrides Shabbat. For example, the activities that are an integral part of a circumcision override Shabbat, but not the preparations necessary for the circumcision.
לאחר מחלוקת סוכם, שדין זה הוא לא רק ביחס למלאכות האסורות מן התורה בשבת, אלא אפילו דברים שהם אסורים בגלל גזירות חכמים בלבד — אין עוקרים אותם כדי להכשיר הקרבת פסח. בעקבות מסקנה זו מובן כי קרבן החגיגה שהיה מצטרף לפעמים לקרבן הפסח, כיון שהחליטו החכמים שהבאתו רשות ולא חובה מיוחדת לעצמה — הרי אף הוא אינו דוחה את השבת ואין מתירים בגללו אפילו אחד מאיסורי חכמים. The chapter also discussed the Festival peace-offering that is often brought together with the Paschal lamb. The Gemara established that it is an optional offering. As such, it is clear that it may not be sacrificed on Shabbat.
בהתאם לכללי יסוד אלה דנים גם בשאלה אם הקריב בשבת בשגגה קרבן פסח פסול, האם המקריב חייב קרבן חטאת או לא. לפי מסקנת הדברים מבואר כי רק שגגה שהיא לצורך מצות הפסח, שנעשתה תוך כדי טרדה ועיסוק במצוה, נחשבת כשגגה בעיסוק בקרבן פסח עצמו ולא שאר שגגות בשבת. ושגגת מצוה אינה חייבת קרבן חטאת, שיש בה צד היתר. וכל שגגה שיש בה משום חילול השבת, בלא לצאת ידי חובת פסח — חייב אדם לכפר עליה, בהבאת קרבן חטאת, כפי שהוא מכפר על שאר חילולי שבת הנעשים בשגגה. Given the above principles, the question arose whether one who sacrifices a Paschal lamb that is later found to be invalid is considered to have unwittingly violated Shabbat and is therefore obligated to bring a sin-offering. The Gemara concluded that any labor performed while engaged in trying to perform a mitzva that overrides Shabbat does not render one liable to bring a sin-offering. Although he did not succeed in fulfilling the mitzva of the Paschal lamb, he is not considered to have violated Shabbat because he was involved in an activity that is essentially permitted in order to enable the fulfillment of the mitzva.