שִׁבְעַת יָמִים שְׂאֹר לֹא יִמָּצֵא בְּבָתֵּיכֶם כִּי כָּל אֹכֵל מַחְמֶצֶת וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל בַּגֵּר וּבְאֶזְרַח הָאָרֶץ״. ״כָּל מַחְמֶצֶת לֹא תֹאכֵלוּ בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם תֹּאכְלוּ מַצּוֹת. (שמות יב, יט-כ) Seven days shall there be no leaven found in your houses; for whoever eats that which is leavened, that soul shall be cut off from the congregation of Israel, whether he is a stranger or born in the land. You shall eat nothing leavened; in all your habitations shall you eat matzot. (Exodus 12:19–20)
מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ. (שם יג, ז) Matzot shall be eaten seven days; and no leavened bread shall be seen with you, neither shall there be leaven seen with you, in all your borders. (Exodus 13:7)
בפרקים הקודמים דובר הרבה באיסורים השונים החלים על החמץ, ואולם לא נקבעו כל הגדרות שלמות מה הוא הנכלל בגדר ה״חמץ״. מן האמור בתורה ברור לנו שלחם או שאור הריהו חמץ גמור. אולם מה בדבר שאר מאכלים ומשקאות, תבלינים ושאר תכשירים שיש בהם משהו מן החמץ. האם אף אלה אסורים כחמץ עצמו? וכן חמץ המעורב בתוך דברים אחרים, האם חייבים לבער אף אותו? ומה הוא שיעור החמץ האוסר בתערובתו? ומה בדבר חמץ שאינו עשוי מפת אלא משאר דברים היוצאים מן החמץ. ועוד, חמץ שאינו משמש לאכילה אלא לצורך אחר, האם דינו כחמץ לענין איסור אכילה ומצוות ביעור? While the previous chapters dealt with the various prohibitions concerning leaven, the precise definition of the types of foods that are included in the prohibitions was not discussed. This issue forms the central theme of this chapter. The Torah states explicitly only that leaven and leavened bread are prohibited. However, it remains unclear whether other foods that contain leavened ingredients should also be covered by this prohibition. Is one permitted to retain possession of a mixture of leaven and other foods? Does its consumption entail the same punishment of karet as one who eats leavened bread? What proportion of the mixture needs to be leaven in order to entail the various prohibitions? Furthermore, what are the halakhot pertaining to leavened material that is not meant for consumption? Is there nevertheless a prohibition to eat it, or to be in possession of it?
ומצד אחר: מה הוא הגבול בו יכולים אנו לקבוע בשלמות כי מאכל מסוים הגיע לדרגת חמץ, מתי יש רק חשש חימוץ או ״קרוב להחמיץ״, וממתי הוא כחמץ לכל דבר. Another issue discussed here is at what point in the leavening process is a food considered to have become fully leavened and therefore included in the prohibitions? This immediately gives rise to other questions: When does one need to be concerned that a food might have become leavened, and what is the status of foods that were only partially leavened?
שאלות אלה הנוגעות בחלותם של איסורי החמץ יש בהן צד ספק נוסף לענין חובת ביעור החמץ: על אלו ממיני החמץ חלה חובה זו של ביעור? והאם חובת הביעור היא מצוה לעצמה או אינה אלא אמצעי כדי שלא להיכשל באכילת חמץ. The discussion surrounding these issues also serves to highlight the relationship between the two prohibitions concerning leaven. Is the prohibition against possessing leaven merely a biblical safeguard to ensure that one does not come to eat it, or is it an independent prohibition that exists parallel to the prohibition against eating it?
פרק זה לכל הסתעפויותיו דן איפוא בהגדרת תחומיו של איסור החמץ — מבחינת הסוגים, התערובת והכמויות, ובהבדל שבין איסור אכילתו וחובת ביעורו. In short, this chapter serves to complete the discussions concerning the prohibitions of leaven by defining what precisely is included in the various prohibitions.