שִׁבְעַת יָמִים מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם כִּי כָּל אֹכֵל חָמֵץ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל מִיּוֹם הָרִאשֹׁן עַד יוֹם הַשְּׁבִעִי. (שמות יב, טו) Seven days shall you eat matzot, yet on the first day you shall remove leaven from your houses; for whoever eats leavened bread from the first day until the seventh day, that soul shall be cut off from Israel. (Exodus 12:15)
שִׁבְעַת יָמִים שְׂאֹר לֹא יִמָּצֵא בְּבָתֵּיכֶם כִּי כָּל אֹכֵל מַחְמֶצֶת וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל בַּגֵּר וּבְאֶזְרַח הָאָרֶץ. (שם שם, יט) Seven days shall there be no leaven found in your houses; for whoever eats that which is leavened, that soul shall be cut off from the congregation of Israel, whether he is a stranger, or born in the land. (Exodus 12:19)
מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ. (שם יג, ז) Matzot shall be eaten seven days; and no leavened bread shall be seen with you, neither shall there be leaven seen with you, in all your borders. (Exodus 13:7)
החובה שנתפרשה בתורה שלא יהיו ברשותו של אדם כל חמץ וכל שאור במשך ימי חג הפסח, מעוררת בעיות מרובות. השאלה היא הלכה למעשה; מה יש לעשות לשם קיומה של מצוה זו ומתי? יתר על כן, האם חובה זו שלא ימצא חמץ בבית חלה על כל חמץ, או שמא יש להבדיל בין חמץ שבעליו יהודים לחמץ אחר. ועוד, האם חייבים ממש בהוצאת והשמדת החמץ המצוי בבית, או די בויתור עליו או בהפקרתו (״ביטול״)? The Torah prohibits the possession of any leaven or leavened bread throughout the week of Passover, mandating its removal beforehand. However, the correct way to practically fulfill these obligations is left undefined. At what point before the Festival is a person obligated to remove leaven from his or her possession? How should this be done? Furthermore, what is the legal definition of leaven being in one's possession? The Torah formulates the prohibition by stating that leaven or leavened bread should not be found in one's house or quarters. This raises the question of leaven that is physically found in one's property but is owned by a gentile: Does such leaven have to be removed? Similarly, what should be done with the leaven in order for it to be considered removed from one's possession? Is it necessary to physically remove or destroy it, or is it sufficient to renounce ownership or nullify it? Many of these questions are addressed in the first chapter of tractate Pesahim.
חכמים הקדימו לפעולת הביעור את בדיקת החמץ, לאמור: הורו שיש לבדוק ולנקות את הבית מחמץ העשוי להימצא בו. חכמים שונים נתנו טעמים מרובים משום מה אין מסתפקים בביעור בלבד ומחייבים אף בדיקה מוקדמת. אך מכל מקום מוסכם כי הבדיקה היא בבחינת אמצעי והכנה לביעור החמץ, ואולם יש צורך לקבוע מה הם הזמנים והדרכים בהם יש לעשות הן את הבדיקה והן את הביעור. האם בדיקה וביעור אלה נעשים בעת ובעונה אחת, האם מחויבים אנו לבדוק את כל הבית והרשות (״גבולך״), או שחובות אלה יש להן הגדרה במקומות ובזמנים מסוימים? ומה הם הזמנים הראויים לבדיקה? Although the Torah requires only that the leaven be removed from one's possession, the Sages enacted that a search be conducted and that all leaven be identified, in order to ensure its removal before the onset of the Festival. What method should be used? When should the search ideally be conducted, and is it valid if conducted at other times? Who is obligated to perform the search, especially in cases where more than one person is responsible for a property?
קביעת סדרי הבדיקה וטעמיה, וכן בירור חיוב ביעור החמץ הם עיקר ענינו של פרק זה. A full discussion of these issues provides a major focus of this chapter.