כדי לפתור את הבעיה של נזיר שהיה טמא מספק, צריך הנזיר למנות שתי נזירויות שלימות. בסוף הראשונה הוא נוהג כמנהג נזיר טמא, ומתנה על קרבנותיו, שאם אין הוא טמא הרי קרבנותיו קרבנות טהרה, או נדבה. לאחר מכן עליו לחזור ולנהוג נזירות טהרה על תנאי (שאם היה טמא — הרי זו נזירות חובה, ואם היה טהור — הרי זו נזירות נוספת של נדבה). כאשר ספק הטומאה הוא של שני נזירים, הריהם מביאים בסוף נזירות ראשונה קרבן טומאה וטהרה ומתנים שלטמא ביניהם יעלו קרבנות נזירות הטומאה, ולטהור קרבנות הטהרה. ובסוף התקופה השניה מביאים קרבן טהרה העולה למי שהיה טמא מתחילה, ושוב מתנים ביניהם. To resolve the predicament of a nazirite who might have become impure, the individual in question is required to observe two full naziriteship terms. At the end of the first period he brings the offerings of a nazirite who has become impure, while adding the stipulation that if he was in fact not impure the offerings should be considered those of a pure nazirite or as gift offerings. He then begins a conditional naziriteship term in purity: If he was impure, the new period is obligatory, whereas if he was not impure it is an additional voluntary term. With regard to an uncertainty that involves two nazirites, at the end of the first term they bring offerings of impurity and offerings of purity and stipulate that the offerings for impurity should satisfy the obligation of the individual who was impure, while the other should be for the pure nazirite. At the end of the second term they bring offerings of purity for the one who was impure in the first term, while issuing a corresponding stipulation.
כאשר היה הנזיר גם טמא מספק וגם מצורע מספק, הרי מפני שאין תגלחת אחת משותפת לנזירות ולצרעת, ומשום שתגלחת הצרעת קודמת לתגלחת הנזירות כשהיא תגלחת ודאי, אבל אינה דוחה את הנזירות מפני הספק — סופר נזיר זה ארבע תקופות נזירות, לאחר הראשונה מגלח תגלחת ראשונה של מצורע, לאחר השניה — תגלחת שניה של מצורע, לאחר השלישית — תגלחת נזיר טמא, ולאחר הרביעית — תגלחת טהרה של נזירות. If a nazirite might have become impure from a corpse and might be a leper, he observes four periods of naziriteship. This is because one act of shaving does not count toward both the obligation of naziriteship and that of a leper. After the first term has been completed, he performs the first shaving of a leper; after the second, he undergoes the second shaving for his leprosy; following the third term he shaves as an impure nazirite; and when the fourth term is over he performs the shaving for the completion of naziriteship in purity.
מאחר שחלק מן הקרבנות (קרבן טומאה של הנזיר, קרבנות המצורע) מוקרבים רק מפני הספק, אין המיטהר מביא קרבן אשם, אלא חטאת העוף (הבאה על הספק) ושאר קרבנות שיכול להתנות שיהיו נדבה. Since some of the offerings are sacrificed only due to uncertainty, e.g., those of an impure nazirite and a leper, this individual does not bring a guilt-offering but only a bird sin-offering brought for uncertainty, and other offerings that can be stipulated as voluntary.
במהלך בירור שורשי הדברים הוסבר מפני מה אין אדם יכול לקיים תגלחת מצורע ונזיר באותה תגלחת עצמה, וכן התבארו מקצת איסורי הקפת הראש וגילוח הזקן. בירור מעמיק יותר היה בהבהרת היחס בין מצוות עשה ומצוות לא תעשה כאשר חייבים לקיים אחת ולבטל אחרת, הן בדרך כלל והן במקרים מיוחדים השייכים לנושא הפרק. The Gemara analyzed the issue of why one cannot satisfy the obligation of a leper to shave and the shaving of a nazirite with the same act. The Gemara also discussed the tangential issue of the prohibitions against rounding one's head and shaving one's beard. A more in-depth study concerned the relationship between a positive mitzva and a prohibition with regard to the order of preference when two or more mitzvot conflict.