סוכם כי לענין איסור האכילה בנזיר, כל היוצא מגפן היין, בין שהוא עיקר הפרי ובין שהוא דבר הנאכל בדוחק (מלבד ענפים שאין דרך לאוכלם כלל), בין שאוכל או שותה — הרי זה חייב. שיעור איסורי נזיר לאכילה בכזית, ולשתיה (של יין או חומץ יין) ברביעית. אף שמבחינת הענין יש בכל היוצא מן הגפן איסור אחד, הרי חילקה התורה וייחדה לאוים (אשר לוקים על כל אחד מהם) לרוב הדברים היוצאים מן הגפן. In this chapter, the Gemara concluded that a nazirite is liable to receive lashes for eating or drinking any grape product. This includes those parts that are not usually consumed, as well as the main part of the fruit. However, branches, which are never consumed, are excluded. One is liable to be punished for violating the prohibition of eating a grape product if he eats an olive-bulk, while the minimum amount for incurring liability for drinking wine or wine vinegar is a quarter-log. Although the ingestion of all grape products is technically a single prohibition, the Torah imposes separate punishments of lashes for the consumption of different items.
לענין איסור תגלחת חייב הנזיר (וכן אדם אחר המגלח אותו) אפילו כאשר מעביר שערה אחת מראשו, בין בכלי ובין באופן אחר. ואולם לסתור את נזירותו אינו סותר עד שיגלח רוב ראשו בתער או כעין תער. כמו כן נתבאר כי לענין מצות תגלחת הנזיר הרי זו לא נתקיימה אם נשתיירו שתי שערות, ותגלחת זו צריכה להיעשות בתער דווקא (וכן דינה של תגלחת מצורע). שלושת איסורי הנזיר, היין והדומה לו, התגלחת, והטומאה למתים, שונים זה מזה ביחסם לנזירות. יש מהם שיש להם היתר, כגון תגלחת — אם היה הנזיר מצורע, וטומאה — למת מצוה, אבל לשתיית יין אין כל היתר. ומצד שני, נזיר שנטמא במת — בטלה כל נזירותו, וצריך להביא קרבן נזיר טמא ולחזור ולמנות כל ימי נדרו, ואילו נזיר שגולח ראשו — אין נזירותו בטלה, אבל צריך להמתין שלושים יום עד שיגדל שערו, אף אם גולח בניגוד לרצונו. ולעומת זאת, נזיר ששתה יין, אף אם עשה במזיד — אין הדבר מבטל את נזירותו. With regard to shaving, a nazirite who removes even a single hair is liable to receive lashes. A nazirite is also liable to receive lashes if another person removes a hair from his head, if this was done with his consent. This is the case whether the hair was cut with an instrument or removed manually. Nevertheless, the naziriteship term is negated and considered interrupted only if most of the nazirite's head was shaved with a razor or a similar implement. At the end of his naziriteship term, the individual is obligated to shave his entire head, and the performance of this mitzva is invalid if he leaves even two hairs on his head. This shaving of purity must be performed with a razor, like the shaving of a leper. The three prohibitions of naziriteship, namely the consumption of products of the grapevine, shaving, and contracting ritual impurity imparted by a corpse, differ with regard to those occasions when they are suspended. For example, a nazirite who becomes a leper must shave for his ritual purification from his leprosy, and he is permitted to contract impurity to tend to a corpse with no one to bury it [met mitzva]. By contrast, a nazirite may never drink wine.
נזיר שנטמא במת צריך להמתין עד שיטהר, ואז מביא קרבן נזיר טמא. ולאחר שהשלים ימי נדרו בטהרה מביא קרבן נזיר טהור, ובדיעבד, אם הביא אפילו אחד מן הקרבנות (ונזרק הדם) — כבר הותר מאיסורי נזירותו, אף שצריך להשלים כל שאר הקרבנות. There are other differences between the three prohibitions: If a nazirite becomes impure, his entire term of naziriteship is negated, and he must bring offerings for his impure naziriteship before starting naziriteship afresh. Conversely, if a nazirite shaves, his term of naziriteship is not negated. However, he must wait thirty days for his hair to grow again, even if he was shaved against his will. Finally, if a nazirite drinks wine, his term continues uninterrupted, although he is liable to receive lashes. This is the case even if he did so intentionally. Once a nazirite's term has been completed, he brings the offerings of a pure nazirite. If the blood of even one of his offerings has been sprinkled on the altar in the proper manner, his purification is complete after the fact and the prohibitions of a nazirite no longer apply to him. In this case he must still bring the other required offerings.
בתוך בירור הלכות אלה נידונו גם בעיות רחבות יותר — דיני היתר מצטרף לאיסור, ואיסור הנותן טעם בהיתר, ובענין אחר — דיני התגלחת ואיסורי הקפת הראש במקום מצוה. כמו כן נדונו מספר עניינים הקשורים לאיסור טומאת מת בנזיר וכהנים, ובכללם התחולה המדוייקת של היתר הטומאה של כהנים לקרוביהם, וההבחנה בין סוגי ההיטמאות — במגע ובביאה לאוהל המת, וכן ענין הטומאה בחיבורין. Other matters discussed in this chapter in connection with these topics include the halakhot of permitted food combining with forbidden substances, the principle that a forbidden substance imparts a taste to the permitted food, and the prohibition against rounding the head in a situation when shaving is required. Additionally, the chapter considered various issues associated with a priest contracting ritual impurity from a corpse, e.g., when exactly he may come into contact with a corpse of a close relative. The Gemara also discussed the differences between various ways of contracting impurity imparted by a corpse: Direct contact, concurrent contact, and ritual impurity imparted by a corpse in a tent.
כן נתבארו מקצת מדרכי מדרש ההלכה במידה של ״פרט וכלל ופרט״ ודומותיה. Finally, the chapter analyzed exegetical principles such as a detail, a generalization, and a detail, and the like.