בסיכומם של דברים נפסק, כדברי בית הלל, שאין דין ההקדש שונה מדין נדר אחר, וכי הנדר תלוי בכוונת הלב. ומשום כך — אין תוקף להקדש או לנזירות שנעשו מתוך טעות. בין מפני כשל לשון פשוט, בין מפני התבססות על הנחה בלתי נכונה, בין כאשר כוונת הלב אינה מתאימה למה שביטא הנודר בשפתיו — בכל אלה בטל ההקדש או נדר הנזירות. In this chapter, the Gemara explained that with regard to vows of consecration, one's intention is critical in determining whether his vow takes effect. This requirement applies to other vows as well, in accordance with the opinion of Beit Hillel. Consequently, an act of consecration or a vow of naziriteship is worthless if issued in error. This is the case whether the mistake occurred as a result of the language one used to express his purpose, or if the vow was based on a mistaken assumption. A vow might also not take effect if the verbalized statement did not match the speaker's intention.
ולפי זה, מי שהקדיש דבר בתנאי ולא נתקיים תנאו כפי שאמר, או שהקדיש קרבנות נזירות ובטלה הנזירות, או שנזר מתוך הנחה שיש בידו קרבן ונמצא שאין לו — בכל אלה בטל ההקדש והנדר. For example, if someone consecrated an item based on a condition which was subsequently unfulfilled, his vow does not take effect. Likewise, if one designated an offering for a naziriteship, and the vow of naziriteship was then dissolved, his act of consecration is rendered void. Finally, a vow of naziriteship is ineffective if it was undertaken with the belief that the individual possessed animals he could sacrifice, but later discovered that he had no such animals.
ביטול נדרים מעיקרם הוא רק כאשר מתברר שהיתה טעות בנדר מתחילתו, אבל אין נדר בטל מפני שאירע לאחר מכן מאורע שלא היה ניתן לצפותו מראש (״נולד״). A vow can be dissolved by a halakhic authority only when it is determined that it was erroneous from the outset. It cannot be dissolved due to a new situation that arises after the vow was taken.
לגבי תוקפם של נדרי נזירות שנעשו כדרך התערבות, היו דעות שונות. ולפי מסקנת הדברים גם מי שמקבל עליו נזירות בתנאי שיתאמת דבר מסויים, הרי נזירות זו חלה אם התקיים התנאי. ולא רק כאשר נתברר בוודאות שנתקיים התנאי, אלא גם כאשר הדבר נשאר בגדר ספק. וספק זה מחייב את קיום הנדר, בין כאשר היה מצב בו לא התבררו הדברים לאדם מסויים, ובין כאשר יש ספק מהותי שאין לו פתרון. This chapter also analyzed the obligation of one who takes a vow of naziriteship in unclear or ambiguous circumstances. The Gemara concluded that when someone undertakes to become a nazirite pending a certain condition, the vow takes effect both if the condition is realized and even if there merely exists a possibility that it has come true. The uncertainty of the situation might stem from the individual's being unable to ascertain the truth of the matter, or in a case where the truth cannot be objectively determined.
אגב כך נתבאר כי אף שיש הלכה מיוחדת לגבי מעשר בהמה, שמכוחה מתקדש לא רק היוצא עשירי במנין, אלא גם אם טעה המונה וקרא ״עשירי״ לתשיעי או לאחד עשר, הרי הלכה זו היא גזירת הכתוב המיוחדת בדיני מעשר, ואין ללמוד ממנה לשאר טעויות של הקדש. The Gemara also mentioned a halakha unique to the tithing of animals. In the event that an owner counting off his cattle mistakenly labels the ninth or the eleventh animal as the tenth one, those animals become consecrated as well. This ruling is a Torah edict, and therefore it is limited to the domain of animal tithes alone.