לענין קבלת הנזירות קבעו כלל שכל כינויי נזירות המקובלים בלשון הבריות (או שקבעו חכמים), וכן ״ידות״ שהן משפטים בלתי שלימים שמשמעם מובן, אף כי אינם משפט גמור — הריהם נחשבים כקבלת נזירות. ופעמים שמובן הדברים מתברר מתוך הנסיבות בהן נאמרו הדברים, כגון שהיה נזיר עובר לפניו, או שהיה מחזיק בשערו. והוא הדין כאשר מקבל עליו נזירות רק לחלק מחובות הנזיר. אבל ״כינויי כינויים״, הרחוקים מעיקר המובן, ו״ידות נזירות״ שאינן מוכיחות כלל — אין בהן משום נדר. In this chapter the Gemara established the following: Commonly used substitute terms for the language of nazirite vows and substitute terms that were set by the Sages are effective expressions to use when accepting upon oneself a nazirite vow. Similarly, intimations of nazirite vows that clearly express one's intent to become a nazirite are effective nazirite vows, although they are incomplete statements. Occasionally, the meaning of a statement is understood from its context. For example, if one takes a vaguely articulated vow while a nazirite is passing by or while holding on to one's hair, his statement is considered a nazirite vow. Additionally, one who accepts upon himself some of the restrictions of a nazirite becomes a full-fledged nazirite. However, expressions that are themselves only substitutes for substitute terms of nazirite vows, and ambiguous intimations of nazirite vows that are completely obscure are not considered nazirite vows. They do not obligate the speaker to become a nazirite.
ביחס למשך הזמן שמקבל עליו, הרי אין נזירות פחות משלושים יום, ונדר זה חל עליו בין כשאומר שמקבל נזירות קטנה או גדולה. ואם מקבל עליו נזירות ומחצה — הריהו נזיר שתי נזירויות, אלא אם כן אמר בלשון שמשמעה נזירות ארוכה הנמשכת זמן ארוך יותר מנזירות סתם. אבל אם דימה מספר הנזירויות לדברים שונים — למהלך הדרך או לחפצים שונים, הריהו מקבל עליו נזירויות אחדות החלות זו לאחר זו. The Gemara determined that the minimum duration of a term of naziriteship is thirty days. If one takes a nazirite vow without specifying the duration of the naziriteship, he becomes a nazirite for thirty days. This is true even if he says that he will be a nazirite for one large period, or for one small period, without specifying the precise length of the period. If he accepts upon himself a period of a naziriteship and a half, he is obligated to observe two thirty-day periods, unless it was clear that he intended to accept upon himself one term of naziriteship that would last longer than the duration of an unspecified term of naziriteship. If one compares the number of naziriteship periods that he is accepting upon himself with separate, distinct items, he becomes obligated in multiple, consecutive terms, equal to the number of items with which he compared his naziriteship.
כמו כן התבאר שיש שלושה מיני נזירות שאדם חייב בהם כל ימי חייו. יש ״נזיר עולם״ — שנזר נזירויות רבות כל כך שאינו מספיק להשלימן בימי חייו (וצריך לנהוג בכל אחת מנהג נזירות גמור — בגילוח שיער ובקרבנות), או שקצב זמן ארוך ביותר לנזירותו. ויש ״נזיר לעולם״ — שקיבל עליו נזירות לכל ימי חייו, שהיא נזירות אחת בלבד, אלא שמגלח שערו לעתים רחוקות — פעם בשנה, ומביא אז קרבנות נזיר. ויש אומרים שקיימת גם ״נזירות שמשון״, שאף היא נמשכת כל ימי חייו, אלא שאין נוהג בה בכל דיני הנזירות, שמצד אחד אסור לו לגלח שערו לעולם, ומן הצד האחר מותר לו להיטמא למתים. This chapter discussed the three different ways that one can become a nazirite for the duration of his lifetime and the different halakhot that apply to each type of lifelong nazirite. One who accepts upon himself consecutive terms of naziriteship or a single term of naziriteship that will last longer than his life span is a nazirite forever. In the case of consecutive terms, the nazirite treats each period as a separate term of naziriteship. He shaves his hair and brings offerings at the conclusion of each term. One who takes a nazirite vow and specifies that it applies for the duration of his life is also a nazirite forever. In this case, the individual is known as a permanent nazirite and is obligated in one long term of naziriteship that lasts for the duration of his lifetime. However, once a year he trims his hair and brings the nazirite offerings. Finally, some Sages explain that it is possible to vow to be a nazirite like Samson. This type of naziriteship lasts for the duration of one's life but differs from a permanent nazirite in that the individual is permitted to become impure from a corpse but is prohibited from ever cutting his hair.