בפשטות נאמר שאם אמר אדם ״הרי עלי עשרון״ — כוונתו למנחה של עשרון סולת אחד. וכן שאם אמר ״הרי עלי עשרונים״ — כוונתו למנחה של שני עשרונים סולת. אכן האומר כי בשעה שנדר מנחה פירש מכמה עשרונים יביאנה, אך לאחר מכן שכח את מנין העשרונים שפירש, נקבע כי יביא ששים עשרונים, שהיא הכמות האפשרית הגדולה ביותר של מנחה אחת. ויש הסבורים כי יביא ששים מנחות, מעשרון אחד ועד ששים עשרונים. If one vows to bring a meal offering of a tenth of an ephah, he is obligated to bring a meal offering of that volume. If one vows to bring tenths of an ephah, he must bring two-tenths of an ephah, as that is the minimum plural amount. If one says that when he stated his vow to bring a meal offering he specified a certain amount but subsequently forgot how many tenths he specified, the halakha is that he must bring sixty-tenths of an ephah, which is the largest amount for a single meal offering, and stipulate that the amount of the meal offering that corresponds to his vow is dedicated to fulfilling his obligation, whereas the rest is rendered a voluntary meal offering. Some hold that he must bring sixty different meal offerings, each of a different number of tenths, from one to sixty.
ובענין הנודר להביא מנחה ממין מסויים, ושכח לאחר מכן מה נדר, נקבע כי עליו להביא את כל חמשת סוגי מנחות הנדבה: סולת, מחבת, מרחשת, חלות ורקיקים. ואם גם אינו זוכר את הכמות שפירש — מביא ששים עשרונים בכל אחת מחמשת מיני המנחות הללו. אכן מנחת נסכים אין הוא מביא, שכן מניחים אנו כי מן הסתם לא היתה כוונת נדרו במנחה הרגילה לבוא עם הזבח. With regard to one who vows to bring a certain type of meal offering and subsequently forgot which type, the halakha is that he must bring all five types of meal offerings: A meal offering of fine flour, a shallow-pan meal offering, a deep-pan meal offering, a meal offering baked in an oven as loaves, and a meal offering baked in an oven as wafers. If one forgot both the type and the amount, he must bring sixty-tenths of an ephah of each of these five types of meal offerings. He is not required to bring a meal offering brought with libations, as presumably the person did not intend to bring a type of meal offering that is normally brought only with an animal offering.
ובדינו של זה שאמר ״הרי עלי מנחה״ או שאמר ״הרי עלי מין (ה)מנחה״, שלא פירש בנדרו מנחה מסויימת, התברר כי נחלקו חכמים בדבר. שיש שאמרו שיביא מנחה אחת מאיזה מין שירצה. וכיוצא בדבר אם אמר ״הרי עלי מנחות״ — יביא שתי מנחות, בין ממין אחד, בין משני מינים. ואם אמר ״הרי עלי מין מנחות״ — יביא שתי מנחות ממין אחד. אמר ״הרי עלי מיני מנחות״ — יביא שתי מנחות משני מינים. If one vows to bring a meal offering, or to bring a type of meal offering, but did not specify which type, the Sages disagree as to whether he may bring any meal offering of his own choosing, or whether he must bring a fine-flour meal offering. If one vows to bring meal offerings, he must bring two meal offerings. If one vows to bring meal offerings of a certain type, he must bring two meal offerings of the same type. If one vows to bring types of meal offerings, he must bring two meal offerings of two different types.
וכאשר שאין אדם יודע כמה עשרונים פירש בנדרו, הרי שאם קבע בשעת נדרו להביאם בכלי אחד — יש מהחכמים הסבורים שאין לחלק בכלים קטנים, ומביא כל שנדר בכלי אחד. ואם לא קבעם בכלי אחד — יכול להביא ששים עשרונים בששים כלים, ומתנה שהכמות שנדר תעלה לנדרו, ואילו השאר יהיה למנחת נדבה. מתוך הכללים שבפרקנו הנוגעים למנחות, יש ללמוד לשאר הנדרים שנודר אדם למקדש ולא פירט את כוונתו, או שפירט ולאחר מכן שכחם. כי הנודר דבר למקדש ולא פרש את הכמות — יש ללכת אחר המשמעות האפשרית היותר נמוכה שבמשמעות דבריו. וכך נתבררו עניינם של נדרים שכאלה, ב״הרי עלי נחושת״, ״הרי עלי שור״ ועוד. בבירור שימושם של שלשה עשר השופרות שבמקדש נמסר כי שבעה מהם נועדו לשקלים חדשים, ושקלים ישנים, למעות קינין, לגוזלי יונה, לעצים, ללבונה ולזהב לכפורת. ואילו הששה הנותרים נועדו לנדבת הציבור. Several principles of vows detailed in this chapter with regard to meal offerings also apply to other types of sacrificial vows and vows of consecration to the Temple treasury. For example, one who did not specify the quantity of the item he vowed to consecrate must bring the minimum amount that his vow indicates. If he specified the amount and subsequently forgot, he must bring the maximum amount that he could have reasonably stated.
בסיומו של הפרק התבררו דיניו של זה שנדר להביא קרבן והלך והקריבו במוקם אחר, שמלבד שהוא חייב כרת משום שחוטי חוץ, אף לא יצא ידי נדרו. ואם פירש להביאו בבית חוניו או במקום אחר — חייב להביאו במקדש, ואם הביאו במקדש חוניו — חייב משום שחוטי חוץ, אך פטור מלהביא אחר למקדש. ויש הסבורים כי מלכתחילה לא חל הקדשו כל עיקר. אבל בעיקרו מודים כי בית זה, אף שנעשה בו איסור שחוטי חוץ היה מיועד לשם שמים ולא לעבודה זרה. The chapter concludes with halakhot concerning the temple of Onias. If one vows to bring an offering and sacrifices it in the temple of Onias, not only is he liable to receive the punishment of karet for sacrificing an offering outside the Temple, but he also has not fulfilled his vow. If one vowed to bring an offering to the temple of Onias, or any other place outside of the Temple, and he did in fact sacrifice it there, he has fulfilled his vow, but he is still liable to receive karet for sacrificing an offering outside the Temple. He must bring the offering to the Temple ab initio. There is a dispute as to whether the temple of Onias was a temple of idol worship or was devoted to the worship of God.
ובדינו של כהן שהודה בעבודה זרה או שעבדה, ושב בתשובה, קרבנו הקרב במקדש הריהו עולה לריח ניחוח. ואולם אם עבד עבודה זרה בשוגג — הכל סבורים כי קרבנו הקרב במקדש עולה לריח ניחוח. If a priest slaughtered an idolatrous offering and subsequently repented, he is fit to sacrifice offerings in the Temple in Jerusalem. By contrast, if he performed an idolatrous rite that is a sacrificial rite when performed in the Temple, he is no longer fit to perform service in the Temple ever again.
ונחתמת המסכת בשבחן של המנחות, ובדרך הראויה בעבודת הקדשים שבבית המקדש. The tractate concludes with praise of Torah scholars, and with the message that the most important issue in the service of God is not how many offerings one brings, but his intent. Provided one directs his heart toward Heaven, bringing a substantial offering and bringing a meager offering are equal in the eyes of God.