כל המנחות (מלבד עשרת לחמי החמץ שבארבעים לחמי התודה ושתי הלחם) באות מצה ולא חמץ, ונקבע בדינן שאם הובאו מן החמץ הריהן פסולות. ובאשר להגדרת החמץ נקבע כי ״שׂיאור״ שהוא בצק שהכסיפו פניו, תלוי במחלוקת תנאים אם הוא נחשב כבר כחמץ או עדיין כמצה. ואילו ב״שיאור״ בשלב מתקדם יותר, בצק שנסדק כקרני חגבים, מחלוקת היא האם הוא חמץ גמור, או שאינו חמץ אך גם כמצה אינו נחשב. ובאשר לרבוכה, היא העיסה החלוטה (שניתנה ברותחים), נקבע כי כך דרך עשייתה רק במנחת חביתין, ואילו שאר המנחות אינן כשרות בה, ואפילו בדיעבד. All meal offerings, with the exception of ten leavened loaves of the forty loaves of a thanks offering and the two loaves brought on the festival of Shavuot, must be unleavened. If they were leavened they are not valid. With regard to the definition of leavened bread, it was established that the status of leavening dough whose surface has become pale at the beginning of the leavening process is subject to a dispute between tanna'im as to whether it is considered leavened bread or if it is still deemed unleavened. If the leavening dough is at a later stage, when it has cracks that look like the antennae of locusts, there is a dispute as to whether it is full-fledged leavened bread or if it has an intermediate status between matzot and leavened bread. With regard to poaching, i.e., dough kneaded after boiling water has been added to it, it was determined that this manner of preparation is valid only for the griddle-cake meal offering of an anointed priest, whereas the other meal offerings are not valid if prepared in this manner, even after the fact.
בענין החמצה על ידי מי פירות (כגון תפוחים) נקבע כי מי התפוחים מחמיצים את העיסה להחשיבה כ״חמץ נוקשה״ (שאינו חמץ גמור), ונחלקו חכמים בשאלה האם מחמיצים את המנחה (הבאה חמץ) במי תפוחים. Concerning the issue of leavening by fruit juice, this type of leavening can turn dough into hardened leaven, which is not full-fledged leaven. There is a dispute among the Sages as to whether one may use such juice to leaven a meal offering that comes as leavened bread.
בדרך לישתן הראויה של המנחות הבאות מצה התברר כי הן נילושות במים פושרים, שכך יפה לעיסה, ומשמרים אותן מפני חימוץ. המחמץ את המנחה הפסולה — פטור, ואילו המחמץ את המנחה שהוחמצה — חייב. ובענין המחמץ את מנחה שהוחמצה ולאחר מכן נפסלה, הסתפקו חכמים. With regard to the proper method of kneading meal offerings that come as matza, it was established that they should be kneaded with lukewarm water, as this causes the dough to bake well and prevents it from leavening. One who leavens a disqualified meal offering is exempt, but one who adds leaven to dough that already became leavened is liable. The Sages disagree as to the halakha of one who adds leaven to dough that already became leavened and was afterward disqualified.
בדרך החמצתן של המנחות הבאות חמץ נחלקו חכמים, מאין מובא השאור (הבצק החמוץ ביותר, המחמיץ את העיסה). יש שאמרו שמוציאים את השאור מתוך עיסת המנחה, ולאחר שהחמיץ ביותר חוזרים ונותנים אותו לתוכה, והוא המחמיצה. אבל פסקו שמביאים את השאור הנמצא בביתו זה ימים רבים, שהוא זה המחמיץ ביותר את העיסה. Another dispute between the Sages focuses on the manner of leavening meal offerings that come as leavened bread: From where is the leavening agent brought? Some say that one removes this leavening agent from the dough of the meal offering itself, and after it has become leavened to a great extent it is returned to the meal offering, which it then leavens. The halakha is that one brings aged leavening dough that leavened many days ago from elsewhere, as it will leaven the dough better.
רוב המנחות טעונות הן נתינת שמן והן נתינת לבונה, אבל מנחת נסכים טעונה שמן ולא לבונה, ולחם הפנים טעון לבונה ולא שמן. ומנחת חוטא ומנחת קנאות אינן טעונות לא שמן ולא לבונה. והנותן בהן שמן או לבונה חייב על כל אחת מתוספות אלה. רוב המנחות טעונות הגשה (הגעתן לכותל המזבח), ויש טעונות תנופה — שמעלה ומוריד מוליך ומביא את המנחה, אבל אינן טעונות הגשה, והן אשמו של מצורע ולוג השמן שלו, הביכורים ואימורי שלמי יחיד וחזה ושוק שלהם, שתי הלחם ושני כבשי עצרת (שתנופתם נעשית בבת אחת, הכבשים והלחם יחד). מנחת העומר ומנחת קנאות טעונות תנופה והגשה, ואילו מנחת נסכים אינה טעונה לא תנופה ולא הגשה. Most meal offerings require both oil and frankincense. The meal offering brought with libations requires oil but not frankincense, whereas the shewbread requires frankincense but not oil. Furthermore, the meal offering of a sinner and the meal offering brought by a sota require neither oil nor frankincense, and one who places oil or frankincense on them is liable separately for each of these additions. Similarly, most meal offerings must be brought near to the wall of the altar. There are some that require waving, by extending and bringing back, raising and lowering them, but do not require bringing near. These are the guilt offering of a leper and his log of oil, the first fruits, the sacrificial portions of peace offerings brought by individuals and the breast and thigh of those peace offerings, and the two loaves and two lambs brought on Shavuot. These loaves and lambs are waved together. The omer meal offering and the meal offering brought by a sota require both waving and bringing near, whereas the meal offering brought with libations requires neither waving nor bringing near.
המנחה נעשית בכמה דרכים: במחבת (כלי שטוח), במרחשת (כלי עמוק שיש בו שמן מרובה), או כמאפה תנור. ומנחת מאפה תנור יכולה להיות כמאפה בלבד או כרקיקים (משוחים בשמן), אבל לא ישנה ממה שנדר. A meal offering can be prepared in several ways: On a mahavat, i.e., a shallow pan, in a marheshet, i.e., a deep vessel with much oil, or in an oven. Additionally, a meal offering baked in an oven can be brought in the form of loaves, or of wafers spread with oil. In any case, one should not deviate from that which he vowed.