וְכִי תַקְרִב קָרְבַּן מִנְחָה מַאֲפֵה תַנּוּר סֹלֶת חַלּוֹת מַצֹּת בְּלוּלֹת בַּשֶּׁמֶן וּרְקִיקֵי מַצּוֹת מְשֻׁחִים בַּשָּׁמֶן. וְאִם מִנְחָה עַל הַמַּחֲבַת קָרְבָּנֶךָ סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן מַצָּה תִהְיֶה. (ויקרא ב, ד-ה) And if thou bring a sacrifice of meal offering baked in the oven, it shall be unleavened cakes of fine flour mingled with oil, or unleavened wafers anointed with oil. And if thy sacrifice be a meal offering baked in a pan, it shall be of fine flour unleavened, mingled with oil. (Leviticus 2:4-5)
וְזֹאת תּוֹרַת הַמִּנְחָה הַקְרֵב אֹתָהּ בְּנֵי אַהֲרֹן לִפְנֵי יְהֹוָה אֶל פְּנֵי הַמִּזְבֵּחַ. (ויקרא ו, ז) And this is the Tora of the meal offering: the sons of Aharon shall offer it before the Lord, before the altar. (Leviticus 6:7)
עַל חַלֹּת לֶחֶם חָמֵץ יַקְרִיב קָרְבָּנוֹ עַל זֶבַח תּוֹדַת שְׁלָמָיו. (ויקרא ז, יג) Together with loaves of leavened bread shall he make his offering, these to be added to his peace offering of thanksgiving. (Leviticus 7:13)
מִמּוֹשְׁבֹתֵיכֶם תָּבִיאוּ לֶחֶם תְּנוּפָה שְׁתַּיִם שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת תִּהְיֶינָה חָמֵץ תֵּאָפֶינָה בִּכּוּרִים לַה׳. (ויקרא כג, יז) You shall bring out of your habitations two wave loaves of two tenth measures: they shall be of fine flour; they shall be baked with leaven; they are the firstfruits to the Lord. (Leviticus 23:17)
שני נושאים עיקריים בפרק זה: אופן עשיית עיסת המנחות, ודרך הגשתן והקרבתן למזבח. This chapter deals mainly with two topics: The manner of preparation of the dough of meal offerings, and the act of bringing meal offerings near to the altar.
הדיון בדרך עשיית המנחות פותח בדרך הלישה, ובהמשך נידונות דרכי העריכה והאפיה. נאמר בתורה כי מנחת מאפה תנור ומנחת מחבת באות דווקא מן המצה. ולכך צריכה הלישה להיעשות באופן שלא תבוא העיסה לכלל חימוץ. אף שאר המנחות באות מצה, אף שלא נאמר בהן הדבר במפורש, אלא נלמד מההוראה הכוללת ״וזאת תורת המנחה״. אבל אנו נדרשים לברר האם הן אף פסולות אם הובאו חמץ. The discussion with regard to the preparation of meal offerings concerns the kneading, shaping, and baking of the dough. The Torah states that a meal offering baked in an oven and a meal offering baked in a pan must be unleavened. Consequently, the dough must be kneaded in a manner that ensures it will not become leavened. Although this is not stated explicitly, most other meal offerings must also be unleavened, as this is derived from the general phrase: “And this is the law of the meal offering.” It must be clarified whether they are valid after the fact if brought leavened.
מאידך נאמר בתורה כי עשר חלות מתוך הלחמים הנלווים לקרבן התודה (״לחמי תודה״) באות כלחמי חמץ וכן שתי הלחם הבאות בחג השבועות באים חמץ. Notwithstanding the above, two meal offerings are brought as leavened bread: Ten of the forty loaves that accompany a thanks offering, and the two loaves brought on the festival of Shavuot. This raises many questions, first and foremost concerning the definition of leavened bread, which is prohibited in all other meal offerings but is obligatory in these two cases. It must be determined when a dough is considered leavened, and when it is no longer classified as unleavened but is not yet leavened.
הוראה זו מעוררת שאלות רבות, והמרכזית שבהן היא מהי הגדרתו של ״חמץ״ (שאסור בכלל המנחות, ושחובה בשתי המנחות הללו), באיזה שלב נחשבת העיסה לחמץ, ובאיזה שלב יצאה מכלל מצה אך לא הגיעה לכלל חמץ. שאלה רבת חשיבות נוספת היא באשר לנוזל המחמיץ את העיסה, האם אף נוזל שאינו מים מחמיץ את העיסה. ומכאן יש מקום לדיון באשר לדרך לישתן הראויה של כל המנחות. לגבי המנחות החייבות לבוא מן החמץ, יש לברר כיצד מחמיצים את עיסתן, שכן לצורך ההחמצה נצרך להשתמש בשאור (חלק המחמיץ את העיסה), ואין זה ברור מאין נלקח שאור זה, אם מתוך סולת המנחה עצמה (ואין זה שאור חמוץ ביותר), או מחוצה לה (דבר שעלול להביא לסטיות משיעור עשרון מדוייק ותהא המנחה חסרה או יתירה). Another important question concerns the liquid that leavens the dough. Can liquids other than water cause the dough to become leavened? This leads to the issue of the proper kneading of all meal offerings, which is done by mixing liquid into the dough. With regard to the meal offerings that must be leavened, the precise method of leavening must be established, as it is necessary to use a leavening agent. From where is this leavening agent taken? Is it removed from the flour of the meal offering itself, in which case it might not be the best-quality leavening agent, or does it come from elsewhere, which might cause discrepancies in the precise measure of a tenth of an ephah, leading to a meal offering that is larger or smaller than the requisite size?
אף דינו של העוסק בעיסת המנחה צריך בירור, האם איסור ההחמצה נוהג בו רק בשלב הלישה, או אף לאחר מכן, בעריכה ובאפיה. וכן יש לדון במי שמחמץ עיסה שכבר הוחמצה, או המחמץ מנחה שנפסלה. Another line of inquiry concerns whether the prohibition against leavening applies only to the kneading stage or also afterward, when the dough is shaped and baked. Likewise, it is necessary to establish the halakha with regard to one who adds leaven to dough that already became leavened, and one who leavens a meal offering that has been invalidated.
חלקו השני של הפרק עוסק בדרכי הבאת המנחות לקרבן, ובהתייחס למעשה ההגשה למזבח והתנופה, עם שמשווים את המנחות השונות: אלו מהן טעונות גם הגשה וגם תנופה, או אחת מאלה, או אף לא אחת מאלה. The second part of this chapter discusses the ways in which meal offerings are brought as offerings, particularly with regard to the act of bringing them near to the altar and waving them. The various meal offerings can be grouped into those which require both bringing near and waving, those which require one of these actions, and those which do not require either of these actions.
בחלקו האחרון של הפרק יידונו ההבדלים בין מנחת מרחשת למנחת מחבת, ומהי הגדרתה המדוייקת של ״מנחת מאפה תנור״. The last section of the chapter discusses the differences between a meal offering baked on a shallow pan and a meal offering baked in a deep pan, as well as the precise definition of a meal offering baked in an oven.
ומתוך עניינים אלה עולים בפרקנו נושאים נוספים: דרך הפרשת תרומות ומעשרות, ודיני טומאות אוכלין, הטלת מום במוקדשים, מלאכות האסורות בשבת ועוד. Incidental to these primary topics, the chapter also addresses a variety of other issues, among them the separation of teruma and tithes, the halakhot of the ritual impurity of foods, infliction of a blemish on consecrated animals, and prohibited labors on Shabbat.