כִּי יִהְיֶה רִיב בֵּין אֲנָשִׁים וְנִגְּשׁוּ אֶל הַמִּשְׁפָּט וּשְׁפָטוּם וְהִצְדִּיקוּ אֶת הַצַּדִּיק וְהִרְשִׁיעוּ אֶת הָרָשָׁע. וְהָיָה אִם בִּן הַכּוֹת הָרָשָׁע וְהִפִּילוֹ הַשֹּׁפֵט וְהִכָּהוּ לְפָנָיו כְּדֵי רִשְׁעָתוֹ בְּמִסְפָּר. אַרְבָּעִים יַכֶּנּוּ לֹא יֹסִיף פֶּן יֹסִיף לְהַכֹּתוֹ עַל אֵלֶּה מַכָּה רַבָּה וְנִקְלָה אָחִיךָ לְעֵינֶיךָ. לֹא תַחְסֹם שׁוֹר בְּדִישׁוֹ. (דברים כה, א-ד) If there be a controversy between men, and they come to judgment, that the judges may judge them; then they shall justify the righteous, and condemn the wicked. And it shall be, if the wicked man be worthy to be beaten, that the judge shall cause him to lie down, and he shall be beaten in his presence, according to his fault, by a certain number. Forty stripes he may give him, and not exceed: lest, if he should exceed, and beat him above these with many stripes, then thy brother shall be thus made vile before thee. Thou shalt not muzzle the ox when he treads out the corn. (Deuteronomy 25:1-4)
מן הכתוב בתורה אפשר ללמוד שיש מקרים בהם בית הדין מענישים את ה״רשע״ בעונש מלקות. אולם מן הכתוב עצמו אין אנו יודעים מי הוא הנקרא ״רשע״ הראוי להלקותו. האם בכלל זה כל מי שעובר על כל אחת ממצוות התורה, או שחיוב זה הוא רק לגבי עבירות מסויימות בלבד, ומה הן עבירות מיוחדות אלה. From the Torah, it is learned that there are times that the court punishes the wicked by administering lashes. Yet, based on the Torah itself, the identity of the wicked person liable to receive lashes is not clear. Is it anyone who violates any of the mitzvot in the Torah? Alternatively, if it is only one who performed certain specific transgressions, what are the transgressions for which one is liable to receive lashes?
מסמיכות הכתוב בדיני עונש לענין ״לא תחסום שור בדישו״ (שאינו מן הענין, ולכאורה אינו קשור לא לפניו ולא לאחריו) למדו חכמים שעונש המלקות הוא בעבירה כגון ״לא תחסום״, כאשר עובר אדם על מצוות לא־תעשה המפורשת בתורה. Based on the juxtaposition of the verses with regard to the punishment of lashes to the verse that prohibits the muzzling of an ox when it threshes, which is topically unrelated to the preceding and succeeding verses, the Sages derived that one is flogged only for transgression of prohibitions that are similar to the prohibition of muzzling, e.g., those that are explicit in the Torah.
אולם עדיין נשארות שאלות רבות הדורשות בירור: מה עושים כאשר אדם עובר עבירה שיש בה עונש נוסף (כגון שהוא חייב מיתה, כרת, או תשלומים) האם הוא נענש בשני עונשים או רק באחד מהם, ובאיזה מהם? וכיוצא בזה, מה הדין כאשר אדם עושה מעשה אחד שיש בו כמה איסורים שונים, האם מלקים אותו על כל אחד מהם או רק פעם אחת? האם מי שחוזר ועובר אותה עבירה עצמה לוקה כמספר הפעמים שעבר? יש גם מצוות לא תעשה שהתורה מחייבת את העבריין לעשות מעשה על מנת לתקן מה שעיוות (״שיש בה קום עשה״, או ״הניתק לעשה״ בלשון חכמים), האם בכגון זה העבריין לוקה, או די לו שיעשה את מצוות העשה הבאה לתיקון? The Gemara also explores what is done to a person who violates a prohibition that entails a punishment in addition to lashes, e.g., death, excision from the World-to-Come [karet], or monetary payment, and whether he receives both punishments or he receives just one, and if so, which one. Likewise, what is the ruling when one performs one action and violates several different prohibitions; is he flogged with only one set of lashes, or is he flogged with one set of lashes for each prohibition that he violates? Furthermore, is one who performs that same transgression a second time flogged for each time that he performs the transgression? The Gemara also must establish the halakha in cases of prohibitions where the Torah obligates the transgressor to fulfill a mitzva to rectify the violation. In those cases, is the transgressor flogged, or does fulfilling the mitzva suffice to remedy the prohibition?
צד אחר הצריך בירור בדיני המלקות הוא בעצם הענישה. בתורה ניתנה מכסה קצובה וברורה למלקות שאדם לוקה, אולם האם מלקים את העבריין בכל מקרה את כל מכסת המכות, גם אם הוא מת בתוך כך? ועוד, שמן הכתוב אנו למדים שאחת ממטרות עונש זה היא כדי לתת קלון לעבריין, ולפיכך יש לשאול: אם בתוך כדי המלקות הגיע לידי קלון בדרך אחרת, האם נפטר הוא מן העונש? Another aspect that requires clarification with regard to lashes is how the punishment is implemented. While the Torah established a clear, fixed number of lashes to be administered, the Gemara investigates if that is the number of lashes administered to every transgressor, even if it kills him. Furthermore, it is clear from the verses that the objective of the lashes is to debase the transgressor. The question arises: If in the course of the lashes he is debased in a different manner, is he exempted from the remainder of the lashes?
שאלות אלה, כמו גם בירור פרטים מעשיים: מי הוא המלקה, באיזו דרך מלקים, צריכות ביאור וקביעה. The answers to these questions, as well as clarification of practical details, e.g., who administers the lashes and how the lashes are administered, must be articulated and established.
בירור שני הנושאים העיקרים הללו הוא עניינו של פרק זה, אם כי תוך כדי העיון מבררים גם את פרטי הדינים בעבירות שונות המוזכרות במשנה. Clarifying these matters is the focus of this chapter, and in the course of that clarification, the details of several of the transgressions mentioned in the mishna are clarified as well.