עשרה מיני יוחסין נמנו במשנה שבראשית הפרק, אף שלענין קידושין ונישואין יש להוסיף גם מדרגת הכהן הגדול, וגם להוסיף בין הפסולים גר עמוני, גר מצרי ואדומי, ופסולי הגוף (פצוע דכא וכרות שופכה). לגבי הפסולים לבוא בקהל סוכם, כי כל האסורים לבוא בקהל משום שיש בהם פסול ודאי — מותרים זה בזה, אבל האסורים רק מחמת ספק (שתוקי, אסופי וכותי) אסורים לשאת את שאר פסולי הקהל. Ten types of lineage are listed in the beginning of the chapter, each of which entails restrictions concerning whom one with this lineage may marry. Other special cases are High Priests; Egyptian, Edomite, and Ammonite converts; and those disqualified from marrying due to having mutilated genitals. The Gemara concludes with regard to those who may not marry into the congregation due to a definite flaw in lineage that they may nevertheless marry into each other's families. Those whose lineage is of uncertain status, such as a shetuki and a foundling, may not marry those whose lineage is definitely flawed.
לענין פסולי הכהונה (״חללים״) נקבע שדינם הוא לפי הכלל — בכל מקום שהיו הנישואין בהיתר הוולד מתייחס אחר האב, הן לאיסור והן להיתר. With regard to members of the priesthood with flaws specific to the priesthood, i.e., halalim, the status of their children is determined by the status of the father.
גרים אינם נאסרים בנישואין כמו ״קהל ה׳״, ולכן הם מותרים בנישואין גם עם הפסולים וגם עם הכשרים. אולם לענין כהנים יש הבדל, הגיורת עצמה אסורה לכהנים, ובני גרים אם מעורב בהם זרע ישראל — כשרים, ואם לאו אסורים לכתחילה. Converts are not considered to be part of the congregation of the Lord with regard to marriage, and may marry even those with flawed lineage. A female convert may not marry a priest, but the child of a convert and a born Jew may marry a priest ab initio.
בכלל כל משפחות ישראל הן בחזקת כשרות, אבל משפחה שהיה עליה ספק — יש לבדוק ארבעה וחמישה דורות קודמים (״למעלה״) אם אין בה פסול, או עד שמגיעים לאדם שאנו יכולים להניח בוודאות שייחוסו נבדק בידי בית דין ראוי. לכל ענין יוחסין מניחים כי ילדים הכרוכים אחר אשה האומרת שהיא אימם — ילדיה הם, ואם היא כשירה, הם כשרים כמותה. The general presumption is that all Jewish families are of unflawed lineage. If there is a particular family about whom an uncertainty has arisen as to their lineage, one must investigate the lineage of the preceding four or five generations of the family, or until one discovers a member of the family that was otherwise confirmed to be of unflawed lineage, before marrying a member of that family. The working assumption is that young children who cling to a woman are her children, and if she is of unflawed lineage, they are assumed to be of unflawed lineage as well.
איסור ייחוד עם העריות נרמז בתורה, ובדורות ראשונים אסרו להתייחד אף עם הפנויה, ולאחר מכן אף עם הנכרית. מכלל זה יוצאות אימו ובתו שייחוד עימן מותר, וכן לא נחשדו ישראל לא על הזכר ולא על הבהמה, ואף לא איש על אשתו הנדה ולכן גם מותר להתייחד עימם. סתם שני גברים כשרים מותרים בייחוד עם נשים, אבל לא יתייחדו אפילו נשים אחדות עם גבר אחד אלא כאשר יש פתח פתוח וגלוי לרבים. בני אומנויות שעסקם תדיר עם הנשים צריכים להזהר ביותר שלא להתייחד עימן, למרות שמקצועם מביאם לידי כך. The prohibition against a man being secluded with a woman whom he is prohibited from marrying is alluded to in the Torah. The Sages later instituted an ordinance that a man may not be secluded with an unmarried woman or with a gentile woman. It is permitted for a man to be secluded with his mother or daughter, or with his wife even if she is currently forbidden to him as the result of her status as a menstruating woman. It is likewise permitted to be secluded with a person of the same gender or with an animal. Two men may be secluded with one woman, but if they are known to be steeped in sexual immorality it is prohibited. Many women may not be secluded with one man. If there is a door open from a room to the public domain, those inside the room are not considered to be secluded. Those men whose professions bring them in close, constant contact with women must take additional precautions not to be secluded with them.
והמליצו חכמים שימצא אדם לעצמו אומנות קלה שתשאיר לו פנאי ללמוד, שתהא גם נקיה מחשש גזל ועריות. וכל שתורתו אומנותו היא מגינה עליו מרע כל ימי חייו ומביאתו לאחר מכן אל הטוב. The Sages recommended that one learn a trade that will allow him time for Torah study and will not tempt him to transgress any prohibitions, specifically those involving theft and forbidden sexual intercourse. One whose main occupation is Torah study is protected from all evil and will inherit the World-to-Come.