לענין גוף הכתובה סוכם כי אף שיכול אדם להוסיף בכתובה כרצונו, מכל מקום גזרו חכמים שלא יפחית (אפילו בהסכמת האשה) מן השיעור שקצבו חכמים, והפוחת משיעור זה בעילתו בעילת זנות. תוספת הכתובה נגבית רק לאלמנה או גרושה מן הנישואין, אבל כאשר בטל הקשר לאחר אירוסין בלבד מקבלת האשה רק עיקר כתובה ולא תוספת. With regard to the sums in the marriage contract, the conclusion is that a man can add as large an additional sum as he likes. However, the additional sum can be collected only by a woman who was widowed or divorced after marriage. If the relationship ends during the betrothal stage, the woman receives only the main sum of her marriage contract, but not the additional sum.
בדרך כלל (אלא אם כן הסכימו הצדדים במפורש אחרת) יש זמן קבוע מן האירוסין לנישואין, וכאשר מגיע זמן זה ניזונת האשה מנכסי בעלה. עם זאת (מפני חששות שונים) אמרו חכמים כי אין אשת כהן אוכלת בתרומה עד שתכנס לרשות הבעל ולא קודם לכן. By rabbinic law, the husband is prohibited from reducing the sum below the minimum amount, even if his wife agrees. If a man does not write a marriage contract at all, or writes one for less than the minimum amount, their relationship amounts to licentious sexual intercourse. After betrothal, unless the couple agrees otherwise, there is generally an appointed date set for the marriage. Once this date arrives, the woman is entitled to be sustained from the husband's assets. Nevertheless, due to various considerations, the Sages ruled that a woman who is betrothed to a priest may not partake of teruma until they are actually married.
לענין חובת האשה במלאכה סוכם כי האשה עושה את מלאכות הבית (הכנת צרכי אוכל וטיפול בילדים) ונוסף לכך עושה עוד מלאכה לסייע בפרנסת המשפחה. אולם חיובים אלה אינם מוחלטים, שכן האשה רשאית לומר שלא תיזון מבעלה ושיהיו מעשי ידיה שלה. ועוד, שאשה המכניסה לבעלה רכוש בנדונייתה, או שאחד מהם הוא ממשפחה שאינה נוהגת לעשות מלאכות אלה — הרי זו אינה עושה. שכלל הוא בנישואין שהאשה עולה למעמדו של בעלה ואינה יורדת ממעמדה. אולם גם אשה עשירה עושה לבעלה ״מלאכות של חיבה״ שאין בהן טורח ויש בהן קירוב הלבבות. וכן אין אשה בטילה לגמרי מכל מלאכה, לפי שבטלה מביאה לידי חטא. מתוך השיקולים הללו (ואחרים) סוכם כי אין הבעל יכול להקדיש מעשה ידי אשתו. With regard to the wife's obligation to perform tasks, the conclusion is that she is responsible for the primary maintenance of the household: Preparing food and caring for the young children, and other household duties. Additionally, she must do some work to aid in producing income for the family. Nevertheless, these are not absolute obligations, as a woman has the prerogative to declare that she will forfeit the right to sustenance from her husband in return for being able to keep her earnings. Additionally, if the wife brings property into the marriage from her dowry, or if the husband or wife is from a family that is not accustomed to performing household tasks, she is exempt from those tasks, due to the halakha that a woman ascends with her husband to his social status but does not descend from her status if his is lower. Despite this, even a wealthy woman must perform certain acts of affection for her husband. These are tasks that do not require great effort but create feelings of closeness between them. Also, a woman may not be completely idle, as this leads to sin. For these and other reasons, the conclusion is that the husband cannot consecrate his wife's earnings.
בענין חיוב העונה נתנו חכמים מועדים מסויימים התלויים במלאכתו של הבעל, ואין הבעל רשאי לפחות מעונתו אלא בהסכמת האשה (אף כי יש רשות מסויימת לאיש לצאת וללמוד תורה, למרות ביטול העונה). חיוב זה הוא חשוב כל כך עד שאם אחד הצדדים מונע עצמו במוחלט מקיומו צריכים הם להתגרש (אם המונע הוא הבעל — מוציא ונותן כתובה. ואם האשה היא המונעת — יוצאת בלא כתובה). אכן, פעמים שבני הזוג נמנעים מיחסי מין מחמת סכסוך שביניהם (״מורדת״, ״מורד״) ולשם כך קבעו חכמים קנסות ממוניים לזה שאינו מקיים את התנאים, ויתירה מזו סיכמו (דעת ״רבותינו״) ואמרו שאם אין הסכסוך נגמר תוך פרק זמן קצר מחייבים את בני הזוג להתגרש. The Sages delineated specific intervals at which the husband must engage in sexual relations with his wife, depending on his occupation, and he is not permitted to reduce the frequency of his conjugal obligations below this minimum without the wife's agreement. Nevertheless, he is permitted to leave her for a time in order to study Torah, despite the resultant neglect of his conjugal obligations during his absence. The conjugal obligations are so significant that if one of the parties becomes completely unable to fulfill them, the couple is required to get divorced. If the husband is the one who deprives his wife of sexual intercourse, he must divorce her and give her the payment of her marriage contract. If the wife deprives the husband, she may be divorced without payment of her marriage contract. Furthermore, if one spouse refuses to engage in conjugal relations with the other due to a disagreement between them, this spouse is declared rebellious and is subject to monetary fines. And the Sages decreed that if the disagreement is not resolved within a short time, the couple should get divorced.
כיוצא בזה נתנו חכמים קצבה (לגבי העני שבישראל, כלומר גבול תחתון) מה הם המלבושים, כלי הבית והמזונות שחייב אדם לתת לאשתו. ההקצבות הללו, כמו גם פרטים אחרים בתנאי כתובה, תלויים ומשתנים לפי מנהג המדינה, וכמובן שיכולים בני הזוג להתנות ביניהם תנאים מפורטים אחרים. The Sages also set minimum amounts of food, clothing, and household necessities that the poorest of Jewish husbands must provide for their wives. These amounts, like other details of the stipulations in the marriage contract, fluctuate with the accepted practice in each community. Additionally, the couple has the right to stipulate different terms between them.