ביחס לויתור על נכסי מלוג סוכם כי הבעל יכול לוותר (על ידי כתיבה או אמירה) על זכותו לפירות הנכסים, אם עשה תנאי זה לפני הנישואין. אולם אין הוא יכול לוותר על זכותו לרשת את רכושה אם היא מתה בחייו. With regard to the husband's relinquishment of his rights to his wife's usufruct property, the conclusion is that he can forgo his rights to the produce of his wife's property, provided that this written or verbal stipulation was made before they were married. However, he cannot waive his right to inherit from her should she die during his lifetime.
לענין שבועה סוכם כי מפני שלום בית אין אדם משביע את אשתו על ניהול משק הבית הרגיל. אבל הוא או יורשיו יכולים להשביעה אם נעשתה חנוונית או אפוטרופסית לנכסיו. אם מצוי שטר הכתובה ביד האשה הרי כרגיל היא נוטלת בלי להשבע, אלא אם כן הודתה שקיבלה מקצת (״פוגמת״) או שמודה שהיה הסכום הכתוב בכתובה יתר מן ההסכם שהסכימו עליו (״פוחתת״). ובכל מקרה חייבת להשבע ליורשים. With regard to oaths, it was concluded that in order to ensure marital harmony, the husband cannot administer an oath to her concerning her conduct in running the household. However, he or his heirs may administer an oath to her if he appointed her to be a storekeeper or a steward of his property. Generally speaking, a woman can collect payment for her marriage contract without taking an oath if it is in her possession. This, however, is not the halakha in the case of a woman who claims that she received partial payment of her marriage contract, or that the sum of the marriage contract is less than what is recorded therein. In any event, if she was widowed, she must take an oath in order to collect payment from the heirs.
רוב השבועות הללו ניתנות למחילה, שאם כתב הבעל שהוא מוחל לאשתו על חובת השבועה — הרי היא פטורה מחובה זו, לפי התנאים המדוייקים שהתנה עימה (מחילה רק כלפי תביעתו שלו ממנה, לו וליורשיו, לה וליורשיה ועוד). The husband is able to release her of her obligation to take an oath in most situations, and the extent to which he waives his right to administer an oath to her is dependent on what he specifies. For example, he can release only her from her obligation to take an oath or he can also release inheritors. He may also release them from their obligation to take an oath at his request, or also release them from any obligation to do so at the request of his inheritors.
כאשר יש תובעים אחדים לנכסים, ואין הנכסים (המטלטלין) מספיקים לתשלום כל התביעות יש זכות קדימה ליורשים, אלא אם כן קדם ותפס אחד התובעים את הנכסים עוד בחיי החייב. Where there are several claimants to the husband's property, but there are insufficient assets to repay all of the debts, the heirs have prior claim to the assets. This is true with the exception of a case where one of the other claimants seized assets during the lifetime of the deceased, in payment of a debt owed to him.
אף ששטר הכתובה הוא הראיה העיקרית לגבייתה, מכל מקום כאשר אין כתובה גובה האשה את עיקר הכתובה אם יש בידה גט או עדים שמת הבעל. כאשר יש לאשה שני שטרי כתובה מבעלה, הרי אם מוכח משאר תעודות וראיות שכתב לה הבעל שתי כתובות המוסיפות זו על זו — גובה שתיהן, ואם לאו גובה רק אחת מהן. Although the marriage contract itself is the primary document she can use to collect payment, if the woman is not in possession of it, she can collect the main sum by producing either her bill of divorce or witnesses to her husband's death. If a woman is in possession of two marriage contracts from her husband, she can collect payment from both documents if there is proof that the second contract was meant to be in addition to the first contract. If this is not clear, then she can collect payment from only one of them.