הכתובה היא בעיקרה חלק מהסכם הנישואין שבין בני הזוג, וכל עוד אין מתנים בהסכם נישואין זה תנאי העומד כנגד דבר הכתוב בתורה עומד ההסכם בתוקפו. אולם יש מקרים בהם אחד מבני הזוג עובר על תנאי ההסכם באופן יסודי כל כך שבית הדין כופים את ביטול הנישואין. הצד שפגע בתנאי ההסכם (בין אלה המפורשים בתוכו, ובין אלה המשתמעים ממנו) הוא הנקנס על ידי חכמים: אם האשה היא שעשתה זאת — הריהי מגורשת בלי לקבל את כתובתה (״יוצאת בלי כתובה״), ואם הבעל הוא האשם — בית דין כופים אותו לגרש את אשתו ולשלם לה את כתובתה. The marriage contract is a fundamental part of the contractual relationship between a husband and wife. As such, any conditions the couple stipulates in the contract are binding, unless they contradict Torah law. However, there can be situations in which either the husband or the wife violates the terms of the marriage so fundamentally that the court mandates a conclusion to the marriage.
שינוי כזה מן ההסכם היסודי עשוי להיות בין לפני הנישואין (לאחר האירוסין), ובין במשך זמן הנישואין. ואף שיש הבדלים לגבי פרטים שונים, מכל מקום בעיקר הדברים אין הבדל, שאותם דברים עצמם נחשבים כפוגעים בהסכם הנישואין בכל עת שארעו. A violation of the contract can occur due to a misrepresentation of the facts at the time of betrothal, or due to actions perpetrated following the betrothal but prior to the marriage, or during the marriage itself. Although there are differences in detail between these various scenarios, the same matters are considered a violation of the marriage, regardless of when they occur.
שלשה דברים הם הנחשבים לענין זה כפוגעים בעיקרם של הנישואין, והן: נדרים, התנהגות בלתי ראויה, ומומים. Three categories of matters are characterized as fundamentally violating the conditions of the marriage: Vows, inappropriate conduct, and blemishes.
הדברים הללו הפוגמים בנישואין צריכים פירוט וביאור, שהוא ענינו של פרק זה. שכן, אף שיש פרטים רבים בתחומים אלה העשויים להפריע לאיש ולאשה לחיות יחד, מכל מקום חלק מהם נמצא לגמרי בתחום רצונותיהם האישיים של בני הזוג. לעומת זאת מה שמבררים בפרק זה הוא לגבי נושאים קבועים וקצובים השייכים לכל. בהם קיים הצורך להגדיר אלו הם הנדרים שיש בהם פגיעה מהותית ביחסי האישות, מה נחשב להתנהגות בלתי ראויה, ואלו הם המומים שיש מקום לכפות גירושין אם ארעו. בכל אלה יש לברר את הדברים הן כאשר באו מצד האיש והן מצד האשה (שכן בפרטי הדברים יש הבדלים ניכרים בהתחייבויותיהם ובציפיות ההדדיות שלהם). כמו כן יש לברר מתי וכיצד כופים בית דין גירושין. The Sages penalized the party responsible for violating the agreement, whether the violation concerns the general rules of marriage or a specific stipulation inserted by the parties. If the wife is the guilty party, she may be divorced without receiving payment of her marriage contract, and if the husband is responsible, the court orders him to divorce his wife and pay the sums delineated in the marriage contract. The main focus of this chapter is to clarify the details of these three categories. While certain prohibitions created by vows may in fact interfere with ordinary married life, at times this is due to the specific predilections of the other spouse. The details discussed in this chapter, however, are standard matters with universal relevance. Therefore, the Gemara must clarify which types of vows create intrinsic disruptions to married life, which types of conduct are deemed fundamentally inappropriate, and which blemishes are considered serious enough to invalidate a betrothal or require divorce. In all of these categories, the Gemara must also clarify whether in the case of a violation of terms there are differences between a man and a woman, as there are important distinctions between the responsibilities and expectations of the husband and those of the wife on some of these matters. It is also necessary to determine when and how the court orders a divorce and enforces compliance.
בירורי פרטים אלה והבעיות הנובעות מהם הם עיקרו של פרק זה. These discussions form the basis of this chapter.