...כֶּסֶף יִשְׁקֹל כְּמֹהַר הַבְּתוּלֹת. (שמות כב, טז) ...he shall pay money according to the marriage price of virgins (Exodus 22:16)
פרק זה עוסק בעיקר בראשיתם של הנישואין: בזמן הראוי להם, בטכס הנישואין, ובשאלות בדיני ממונות ובדיני איסורים הקשורות בביאה הראשונה. This chapter deals primarily with the initial stages of marriage: The appropriate time, the marriage ceremony, and the monetary and ritual ramifications of the initial act of intercourse. Most of the questions analyzed are related to the halakhot of the marriage contract, specifically the marriage contract of the virgin.
עיקרן של השאלות המתבררות בפרק זה קשור לדין הכתובה, ובפרט כתובת הבתולה. הסכום הקצוב לכתובת בתולה הוא מאתים דינרים (זוזים), וכתובתה של זו שאינה בתולה היא מאה דינרים (מנה). בעיה עקרונית היא הגדרתה של הבתולה לענין זה, האם הגדרה זו היא רפואית-ביולוגית או שמא היא הגדרה משפטית בלבד; האם בתולה היא זו שקרום הבתולים שלה קיים בעינו, או זו שלא נבעלה מעולם, או אשה שלא נישאה מעולם? ומכאן גם השאלה מי הן הנשים שיש להן חזקה שהן בתולות, ואלו נשים איבדו חזקה זו. The sum of the marriage contract of a virgin is two hundred dinars, and of a non-virgin, one hundred dinars. A fundamental question relates to the definition of a virgin for these purposes: Is this a medical-biological definition or is it merely a legal definition? Is a virgin a woman whose hymen is intact, a woman who never engaged in intercourse, or a woman who never married? On a related note, who are the women with the presumptive status of a virgin, and who are the women who have lost that presumptive status?
כאשר אדם נושא אשה מתוך הנחה שהיא בתולה, ולאחר מכן הוא טוען שמצא שאינה בתולה מתעוררות על ידי כך שאלות שונות, שכן יכולה טענה זו להיות עילה לביטול הנישואין (״מקח טעות״), להפחתת סכום הכתובה, או לחשש שהאשה אסורה לבעלה כנואפת. אולם לפני שאלות אלה קיימת בעיה יסודית אחרת: השאלה האם האשה היתה בתולה כאשר נכנסה לחופה או שלא היתה בתולה, ואם לא היתה בתולה — כיצד איבדה את בתוליה, אין לה בדרך כלל הוכחות ברורות ועדות ודאית. פעמים שאין האשה מודה שלא היתה בתולה, ופעמים שהיא מסבירה בדרכים שונות את העובדה הזו. צריך איפוא לברר מה היא מדת המהימנות שיש לייחס לטענות האיש והאשה. באלו מקרים יש לומר שהאיש נאמן בטענתו, ובאלו מקרים יש לסמוך על דבריה של האשה. Various questions arise when a man marries a woman based on the assumption that she is a virgin and later discovers that she is not. His claim can be grounds for annulment, for reduction of the sum of the marriage contract, or for concern that the bride is forbidden to her husband as an adulteress. However, before these questions are analyzed, there is another fundamental problem: Was she or was she not a virgin when she married, and if she was not a virgin, how did she lose her virginity? Typically, there is no clear evidence or testimony in that case. There are instances where the woman admits that she was not a virgin, and there are instances where she explains the phenomenon in different ways. Therefore, it must be determined to what degree are the claims of the woman deemed credible. In what cases is the claim of the husband deemed credible, and in what cases is the claim of the wife deemed credible?
וכהמשך לסידרת בעיות זו, התלויה הרבה במדת האמון בטענתה של האשה, מעלים שורה אחרת של בעיות, שאינן קשורות במישרין בדיני כתובה אלא בדיני יוחסין. אשה בלתי נשואה שנחשדה (או שהוכח הדבר) בקיום קשר מיני לאדם בלתי ידוע, עד כמה היא נאמנת לומר שאדם זה היה כשר מבחינת היוחסין ולא פסל אותה מלהנשא לכהן? וכיוצא בזה, אם הרתה לאדם בלתי ידוע, האם היא נאמנת לומר שאבי העובר היה אדם כשר מבחינת יוחסין? Stemming from these dilemmas, whose answers are largely dependent upon the credibility accorded to the husband's claim, another series of dilemmas is raised, not directly related to the halakhot of the marriage contract but related to matters of lineage. In the case of an unmarried woman who was suspected or proven to have engaged in intercourse with an unidentified man, to what degree is she deemed credible to claim that the man was of unflawed lineage and therefore she is not disqualified from marrying a priest? Likewise, if she was impregnated by an unidentified man, is she deemed credible if she says that the father of the fetus is of unflawed lineage?
אלו הן השאלות המרכזיות של פרק זה, אלא שתוך בירור הנושאים נידונות בו גם בעיות פרטי טכס הנישואין, וגם שאלות הקשורות בביאה ראשונה לענין איסורי שבת ואיסורים אחרים. These are the central issues raised in this chapter. However, in the course of clarifying them, difficulties with regard to the marriage ceremony are addressed. In addition, questions related to engaging in intercourse on Shabbat with one's virgin bride are discussed, as well as questions relating to other prohibitions.