פרק זה עסק ברובו ברשימת הכריתות שבתורה, כמחציתה של רשימה זו היא איסורי ערוה, וחלקה שני כולל עבירות של חילול השם (גידוף שם שמים, עבודה זרה), חילול המועדים העיקרים (שבת, יום הכיפורים, פסח), וכן חילול המקדש וקדשיו. The primary topic of this chapter was the list of transgressions punishable by karet. Roughly half of these prohibitions are acts of forbidden intercourse, while the other half includes transgressions involving the desecration of God's name, i.e., blasphemy and idol worship; the desecration of Shabbat and the major festivals of Yom Kippur and Passover; and the desecration of the Temple and its consecrated items.
על שגגתם של אלו מביאים חטאת קבועה, ועל ספקם אשם תלוי, חוץ מן המטמא מקדש וקדשיו, שאין מביאים על ספקו אשם תלוי, מפני שהוא בקרבן עולה ויורד, ונוספו עליהם שתי מצוות עשה, קרבן הפסח והמילה, שאף שהמבטלם ענוש כרת – אין אדם מביא חטאת על שגגתם, מפני שאין בהם מעשה. ובכלל אמרו חכמים כי גם במצוות לא תעשה שיש בהן כרת, אין מביאים קרבן אלא על דבר שיש בו מעשה (אף שנחלקו מה בדיוק מוגדר כמעשה). An individual who unwittingly transgresses one of the above prohibitions must bring a fixed sin offering, or a provisional guilt offering if he is uncertain of his violation. This does not apply to one who defiles the Temple by entering it while ritually impure, or its sacrificial foods by partaking of them while ritually impure. One does not bring a provisional guilt offering for the unwitting violation of these two prohibitions, since if one sins intentionally he is liable to bring a sliding-scale offering and not a fixed sin offering. There are also two positive mitzvot, the Paschal offering and circumcision, which if neglected do not render one liable to bring a sin offering, despite the fact that he is liable to receive karet, as neglect of these mitzvot does not involve an action. The Sages state that in general, one brings a sin offering only for performing an action, even in the case of violating prohibitions, although the exact definition of an action in this context is a matter of dispute.
המניין והחלוקה המדוייקת של הכריתות שבמשנה יש להם משמעות לענין מספר החטאות שאדם מביא אם חטא בשגגה אחת בעבירות שונות, שאז הוא צריך להביא קרבן חטאת על כל אחת ואחת מהן. עם זאת, רשימת הכריתות שבמשנה אינה מפרטת את כל האיסורים, אלא היא מונה את את ״שמות״ האיסורים. The tally and precise division of the prohibitions whose intentional violation entails the punishment of karet have ramifications with regard to one who has a single lapse of awareness involving several transgressions, as he must bring a separate sin offering for each prohibition he has transgressed. In this context it should be noted that the mishna does not provide all the details of the different prohibitions, as some are listed under broad categories, such as Shabbat, which includes many labors; and idol worship, which involves various prohibited acts.
אין מביאים קרבן חטאת בנפרד אלא על איסור שהתורה מנתה אותו כלאו בפני עצמו (בין אם בפירוש, ובין בתורה שבעל פה). ולעומת זאת, כמה איסורים שאין בהם אלא לאו אחד (כגון חלב בהמה, חיה ועוף) – אין האוכלם יחד חייב אלא חטאת אחת, למרות שהכתוב הזכיר בהם כמה פעמים עונש כרת. מיוחדים איסור שבת ואיסור עבודה זרה, שהיודע את עיקר האיסור ושגג במלאכות רבות – מביא חטאת על כל מלאכה, אבל השוגג בעיקר האיסור (כגון שלא ידע שהיום שבת, או כגון בעבודה זרה, שסבור שהוא מותר) – אינו מביא אלא חטאת אחת. When one commits several transgressions of the same type, he brings a separate sin offering only for those violations that are categorized under different headings of prohibitions, whether this is explicitly stated in the Torah or learned by oral tradition. There are also certain cases where one is liable to bring a single sin offering despite the fact that he transgressed a prohibition with different items, e.g., one who eats the forbidden fat of an ox, a sheep, and a goat. A unique halakha applies in this regard to the sins of labor on Shabbat and idol worship, as one who knows about the basic prohibition and unwittingly commits multiple transgressions must bring a separate sin offering for each act, whereas if he was unwitting with regard to the prohibition itself, i.e., he was unaware that it was Shabbat or he thought that idol worship was permitted, he brings only one sin offering.
תוך כדי דיון בפרטי הכריתות שבתורה, נתייחד בפרק זה מקום נרחב לדיון בענייני שמן המשחה ובקטורת הסמים, לא רק באיסורים שיש בהם, אלא בעיקר במרכיביהם ובפרטי עשייתם ומצוותם. Over the course of the discussion concerning the details of transgressions punishable by karet, the chapter dealt at length with the anointing oil and incense. In addition to analyzing the prohibitions that apply to these substances, the chapter focused on their ingredients and the details of their preparation.
סופו של הפרק עסק בקרבן חטאת שאינו בא על חטא אלא להשלמת הטהרה, והוא קרבן שמביאה היולדת בגמר ימי טהרתה, כדי להתירה באכילת קדשים. והמשנה מונה מקרים של הפלה בהם צריכה האשה להביא קרבן ודאי (שהם המקרים בהם ניכרת תחילת היווצרות של ולד, או כשיש סימנים המורים בוודאות על ולד), מקרים בהם אין ההפלה מוגדרת כלידה, ואינה מביאה קרבן, ומקרים בהם יש ספק, ואז הקרבן מוקרב אבל אינו נאכל על ידי הכהנים. The later part of the chapter discussed offerings that are categorized as sin offerings despite the fact that they do not atone for sins. Rather, they complete the purification process of a woman after childbirth, in order to permit her to partake of sacrificial foods. The mishna lists those cases where a woman who had a miscarriage must bring a certain sin offering, i.e., when the beginning of the formation of the child is recognizable or there are clear signs that a fetus was present. It further lists those instances where a miscarriage is not defined as a birth, and cases of uncertainty, where the offering is sacrificed but is not eaten by the priests.
בתוך כך דן פרק זה (בדומה לדין החטאת הבאה על חטא) במקרים בהם צריכה היולדת להביא מספר קרבנות על מספר לידות (או הפלות). וסוכם כי אשה שמוטלים עליה מספר קרבנות ספק – מביאה קרבן אחד בלבד ומותרת באכילת קדשים. אבל אם היו עליה מספר קרבנות חובה – צריכה להביא את כולם, ורק אחר כך מותרת לאכול בקדשים. וכל זה הוא מעיקר הדין (יש אומרים מן התורה, ויש אומרים מדברי חכמים), ואולם מפני הפקעת מחירי הקינים בא רבן שמעון גמליאל הזקן והתקין כי בכל אופן מביאה קרבן אחד ואוכלת בקדשים, ואין השאר עליה חובה. Like those instances where one must bring sin offerings for more than one sin, the chapter examined situations where a woman must bring several offerings for a number of births or miscarriages. The Gemara concluded that if a woman is obligated to bring several offerings for uncertain births or miscarriages, she brings only one offering and is then permitted to partake of sacrificial meat. By contrast, if she was definitely obligated to bring more than one offering, although she brings only one offering and is permitted to partake of sacrificial meat, she remains obligated to bring the rest of the offerings. This is the basic halakha, although the commentaries dispute whether it applies by Torah law or by rabbinic law. Due to the high demand for birds for a woman's offerings, which resulted in an increase in price, Rabban Shimon ben Gamliel decreed that in all cases she brings only one offering and is permitted to partake of sacrificial meat, and she is not obligated to bring the rest of the offerings.
אף כי ההבחנה בין לידה ללידה היא סוף ימי טהרתה (לאחר ארבעים יום לזכר, ולאחר שמונים לנקבה) נחלקו מה דינה של המפלת בליל השמונים ואחד, קודם שהגיע זמן הקרבת הקרבן. וסוכם כי בענין זה אין הלילה נחשב כמחוסר זמן, וצריכה להביא עליו קרבן נפרד. The line dividing one birth from another is the conclusion of a woman's days of purity, i.e., forty days after the birth of a male and eighty days after the birth of a female. In this chapter, the Sages engage in a dispute with regard to the halakha of one who miscarries on the night preceding the eighty-first day following the birth of a daughter, before the time to sacrifice her offering arrives. They concluded that it is as though the eighty-first day itself has begun and she must bring a separate offering for that miscarriage.