בענין שגגת הכהן הגדול והמלך סוכם כי דין הכהן הגדול הוא כדין הציבור, ומשום כך אין הוא מביא את קרבן השגגה המיוחד אלא כאשר הורה הוראה מוטעית ועשה בעצמו על פי הוראה זו. ומבואר כי כדי שתהיה חשיבות להוראתו אין היא נחשבת אלא אם כן היה חכם גדול בתורה, הראוי להורות בפני עצמו. After discussing the liability for unwitting transgressions performed by a High Priest or a king, the Gemara concludes that the halakha of a High Priest is like that of the general public. Therefore, he is liable to bring his unique sin-offering only when he issued an erroneous ruling and performed a transgression on the basis of that ruling. The Gemara clarifies that his ruling is significant only if he was a prominent Torah scholar, qualified to issue rulings on his own.
משום שדינו של הכהן המשיח כציבור, הרי כאשר הוא שוגג במעשה בלבד — אין הוא מביא קרבן כלל. ומפני אותה סיבה אף אין הוא מביא אשם תלוי על ספק שגגתו. אבל מביא הוא קרבן עולה ויורד ואשם ודאי. ואם שגג (על פי הוראתו) בעבודה זרה — מביא שעירה כיחיד. Because the halakha of the High Priest is like that of the general public, if he performs an unwitting transgression that is not based on his erroneous ruling, he does not bring an offering at all. For the same reason, he does not bring a provisional guilt-offering in the case of uncertainty with regard to his unwitting transgression. He brings a sliding-scale offering and a definite guilt-offering in circumstances that would warrant these offerings in the case of an individual. Similarly, if he unwittingly engaged in idol worship on the basis of his ruling, he brings a female goat as a sin-offering, like an individual does.
לעומת זאת, דין המלך הוא כדין כל אדם מישראל, שמביא קרבן חטאת על שגגת המעשה, ובשגגת עבודה זרה מביא שעירה, אלא שנתייחד בדינו במה שחייב להביא דווקא שעיר עזים (ולא כשבה או שעירה) על שאר עבירות. By contrast, the halakha of the king is like that of an individual. He brings a sin-offering for performance of an unwitting transgression, and for unwittingly engaging in idol worship he brings a female goat as a sin-offering, as an individual does. The king's status is unique in that he brings a male goat, rather than a ewe or a female goat, as a sin-offering for other transgressions.
אין בית הדין מביא אשם תלוי על שגגת הוראה, וכן לגבי אשם ודאי — אין חובה זו מוטלת על ציבור אלא על היחיד בלבד. The court does not bring a provisional guilt-offering for uncertainty with regard to an erroneous ruling, and likewise, there is no obligation for a court to bring a definite guilt-offering, as that obligation is incumbent only upon an individual.
לענין הגדרת האיסורים שבית הדין חייב להביא עליהם חטאת סוכם כי אין בית הדין מביא פר העלם דבר (וכיוצא בו אינו מביא פר ושעיר בעבודה זרה) אלא על הוראה במצות לא תעשה שיש בה איסור כרת אם נעשו במזיד, והיחיד מביא עליהן קרבן בשגגה. והוא הדין כאשר שגגו בעבודה זרה — שאין חייבים פר ושעיר אלא על דבר שעונשו כרת ושגגתו חטאת. ומשום כך יוצאים מכלל זה עבירות שיש בהן קרבן עולה ויורד. ודין זה מצטרף להגדרה האמורה כבר בפרק הקודם, שאין חייבים (וכיוצא בהם כהן גדול) אלא כאשר הורו לבטל מקצת מצוה ולקיים מקצתה. מכאן למדים גם לענין חטאת הנשיא והיחיד, שאין מביאים חטאת קבועה אלא על מצות לא תעשה שחייבים עליהן כרת אם עושים אותה בזדון. With regard to the prohibitions for which the court is liable to bring a sin-offering, the Gemara concludes that the court brings a bull for an unwitting communal sin and a bull and a goat for unwitting idol worship, but only for a ruling with regard to a prohibition for whose intentional violation one is liable to receive karet and for whose unwitting violation one is liable to bring a sin-offering. Therefore, the court is exempt for a ruling with regard to a prohibition for whose violation one is liable to bring a sliding-scale offering. This is in addition to the criterion mentioned in the previous chapter, that the court and the High Priest are liable only when they issued a ruling to abolish part of a mitzva and to sustain part of a mitzva. The same is true for the sin-offering of a king and an individual; they are liable to bring a fixed sin-offering only for a prohibition for whose intentional violation one is liable to receive karet.