בפרק זה דובר בעיקר כיצד נקנה תחום לאדם שאין לו תחום מגורים מסוים וקבוע. מי שהופקע מתחומו, משום שיצא מהתחום הקבוע לו, אמרו חכמים שאין לו רשות להלך אלא בתוך ארבע אמות, שכן זהו התחום הבסיסי שיש לאדם בכל עת, גם כאשר תחום השבת הגדול של אלפיים אמה אינו ברשותו. דברים אלה אמורים במי שיצא מן התחום שלא ברשות, אבל היוצא ברשות, יש לו תחום שבת במקום שהוא מגיע אליו; בין שיצא להצלה, לעדות או למלחמה. The focus in this chapter was primarily on the question of how an individual who does not have a specific permanent residence acquires his Shabbat limit. The Sages established that one who forfeited his Shabbat limit by venturing beyond that limit may proceed only four cubits, as that is the basic area at the disposal of every person at any time, even if he no longer has the right to the greater Shabbat limit of two thousand cubits. However, this holds true only for one who ventured beyond his Shabbat limit without justification. If there was a justified reason for leaving, e.g., to rescue someone, give testimony, or go to war, one establishes residence and acquires the Shabbat limit at his destination.
כן סוכם בפרק זה כי תחום השבת נקנה לו לאדם מדעתו ואף שלא מדעתו. שאפילו אדם הישן במקום מסויים עם כניסת השבת, תחום השבת נקנה לו מאותו מקום, ויש לו רשות להלך משם אלפיים אמה לכל רוח. כיוצא בכך, מי שהיה סמוך לעיר או למקום אחר שבו רוצה הוא לשבות, אף אם לא ידע היכן בדיוק מקום שביתה זה, ואם קרוב הוא כדי להגיע אליו, מכל מקום נקנית לו שביתתו שם. It was also concluded in this chapter that one acquires his Shabbat limit consciously or unconsciously. Indeed, even an individual who was sleeping in a specific location as Shabbat arrives acquires his Shabbat limit at that location, and he may walk two thousand cubits in any direction from there. Similarly, one who was adjacent to a city or some other place in which he desired to acquire residence, even if he did not know precisely where that residence would be, acquires that residence as long as he is near enough to that place that it is permitted to reach it.
בשני אופנים אפשר לעשות עירובי תחומים גם ללא הנחת מזון. האופן האחד, שאפשר להשתמש בו בכל מקרה הוא, כאשר ״מערב ברגליו״, כלומר: שהרוצה לערב, ילך למקום שרצונו לעשותו מקום שביתתו מבעוד יום, ויאמר (ולעיתים אף אין צורך באמירה): קונה אני שביתתי במקום זה, ועל ידי כך נקנית לו שביתה באותו מקום גם כאשר הוא חוזר ולן בביתו. שכן לא נתקנו דיני עירוב על ידי הנחת מזון אלא כדי להקל, שלא יצטרך אדם לערב בעצמו אלא יוכל לעשות זאת על ידי שליח. There are two methods in which one may establish a joining of Shabbat boundaries without placing food at the new residence. The first method, which is effective regardless of the circumstances, is establishing an eiruv with one's feet. One who seeks to establish an eiruv can, during the day, go to the place that he seeks to acquire as his residence, and declare: I acquire residence at this location. This is effective even if he then returns home and sleeps there. At times, he acquires residence even without a declaration. This is effective because the halakha requiring placement of food in establishing residence was instituted as a leniency enabling one to establish an eiruv by means of an agent.
דרך אחרת של עירוב תחומים הוא בעצם האמירה שרצונו לקנות שביתה במקום מסוים, אף שאינו מצוי באותה שעה במקום זה. ואולם דרך זו של קניית שביתה על ידי אמירה והחלטה בלבד, בלא להיות במקום ובלא להניח מזון שם, לא התירוה חכמים אלא למי שאין לו אפשרות אחרת, ובעיקר למי שהיה מהלך בדרך ובתוך דרכו הוא קובע לעצמו מקום לשבות בו. אבל מי שיושב בביתו ויש ביכולתו לעשות עירוב כדינו אין מתירין לו להשתמש בדרך זו, אלא חייב הוא לקנות שם שביתה ממש בדרכים המקובלות. An alternative method of joining the boundaries is by declaring that one seeks to establish residence in a specific location, even without being present at that location. However, the Sages allowed the acquisition of residence in this manner, without placing food, only in cases where there is no other alternative. Therefore, this method may be employed by people traveling who must establish Shabbat residence en route. One sitting at home who is able to establish an eiruv employing one of the other methods may not acquire residence utilizing this method.