אף כי פרק זה מסיים את הדיון בפרטים אחדים של דיני השיתוף בעירוב השייכים לפרק הקודם, הרי נושאיו העיקריים של הפרק הם שני ענינים אחרים. In this chapter the discussion of details of the partnership of eiruv continues from the previous chapter, although its main focus is on two different matters.
האחד, הוא השלמת ההגדרות לגבי מהותה של ״דירה״. אמנם, נתברר כבר מהו הקרוי מקום דירה, בין מבחינת מקומו ובין מבחינת גבולותיו ודרך הדיור בו, אבל עדיין נותרו דברים שמן הצורך לבררם. כי גם לאחר שנקבע וסוכם כבר מהו מקום דירה, הרי נוסף לשטח הדירה עצמה יש לדיירים זכות, או לפחות אפשרות, של שימוש בשטחים הסמוכים לדירה. וגם אם אין להם זכות בעלות ממש, מכל מקום לענין שבת ראוי לשאול עד היכן מגעת זכותם של דיירים בדירה אחת להשתמש בשטח הסמוך להם ואימתי ניטלת מהם רשות זו, אם משום שאין להם זכות כלל, אם משום שלאחרים יש זכות קדימה על אותו מקום. The first matter is completing the definition of the essence of a residence. While the location and the boundaries of a residence as well as the manner in which one resides in a residence have already been addressed, some matters remain that require clarification. Once the structure has been classified as a residence, there are additional, adjacent areas beyond the residence proper to which the residents have access and which they have the right to use. Although the residents do not necessarily own the adjacent areas, the question with regard to the halakhot of Shabbat is to what degree the residents have the right to utilize that adjacent area and under what circumstances those rights are revoked, either because the residents were never entitled to make use of that area or because the rights of others take precedence over theirs.
ובהמשך השלמת הבירור מה קרוי מקום דיור, יש מקום לשאול: האם כל מקום שאנשים דרים בו נכלל בכלל זה, או שמא יש מקומות שמעצם טבעם אינם קרויים דירה, לפחות לדיני עירובין, כגון מקומות שאינם ראוים למשכן אדם, או דירות השייכות לאחרים, או דירות ריקות שאין בעל הבית מצוי בתוכו — האם כל אלה בכלל דירה הם לענין דיני עירובין. In continuation of the discussion concerning what constitutes a residence, an additional question arises: Is every structure in which people reside considered a residence, or are there places that by their very nature are not considered residences as far as the halakhot of eiruv are concerned? Examples include places that are not fit for residence, dwellings that belong to others, and uninhabited dwellings whose owners are not present. Are all of these considered residences in terms of the halakhot of eiruv?
הענין האחר שעיקר בירורו בפרק זה, הוא שאלת השימוש במים בשבת עם ההגבלות הנוצרות על ידי דיני התחומים והטלטול. שכן כרגיל כל מקום מאגר מים רחב דינו ככרמלית, והואיל שמצוי שהמים שוטפים ממקום ואין להם מקום קבוע, לכן יש צורך בהגדרות מיוחדות לגבי נהרות ונחלים ותעלות מים. ומכיון שאנשים נזקקים למים לשתיה ולרחצה, וכן צריכים הם לשפוך את השופכים החוצה, הרי הצורך בשימושים השונים, וההגדרות השונות הנוגעות לדיני שבת בכלל ולדיני עירובין בפרט מהווים בסיס לשפע בעיות, הן בשאיבת המים מן המקומות בהם הם מצויים והן לגבי הוצאת השופכין, בלי לעבור על דברי תורה ודברי חכמים. The other matter addressed in this chapter is the use of water on Shabbat, within the constraints of the halakhot of boundaries and of moving objects on Shabbat. Typically, the legal status of any body of water is that of a karmelit; however, since there are bodies in which the water is not stationary, e.g., rivers, streams, and canals, special guidelines are necessary in some cases. Water is needed for drinking and washing, and waste water must be poured out. The halakhot of Shabbat in general, and of eiruv in particular, pose problems as to how those needs can be met without violating prohibitions by Torah or rabbinic law.