אף הפרק הזה כקודמיו, רובו ככולו עוסק במצווה אחת, היא מצות שילוח הקן. ומתוך בירורי דברים סוכם כי נוהגת מצווה זו נוהגת בכל מקום, משום שהוא מחובות הגוף, וגם נוהגת בכל זמן, ואולם היא נוהגת רק בעופות חולין ולא בעופות המוקדשים. This chapter, like the previous ones, focused almost exclusively on a specific mitzva. In this case, the chapter focuses on the mitzva of sending away the mother bird from the nest. The mishna taught that this mitzva applies in all places and at all times, but it does not apply to consecrated birds.
עיקר סיכומי ההלכות הן בפרטי הדינים, כלומר: על אלו עופות בדיוק, ובאיזה אופן, חלה מצווה זו. נאמר בפרקנו שאין הלכה זו נוהגת אלא בעופות בלבד, ולא בבעלי חיים אחרים, ועיקרה הוא דווקא במה שנקרא עוף ״שאינו מזומן״, כלומר: כלל לא בעופות בית, אלא דווקא בעופות בר, שאינם נמצאים ברשותו של אדם תמיד. ואולם גם עופות מסוימים שהם מבוייתים למחצה (ואפילו מקננים בביתו של אדם). The halakhic discussions in this chapter dealt with the details of this mitzva, i.e., to which birds, and under which circumstances, does the mitzva apply. It was taught that this mitzva applies only to birds and not to other animals. Additionally, it applies specifically to birds considered not readily available. Accordingly, only wild birds and some partially domesticated birds are included in the mitzva, while birds that are fully domesticated and kept in one's home are excluded.
ובאו בהלכות האלה הגדרות מדויקות: שדין זה שייך דווקא בעוף טהור, וגם שהאפרוחים או הביצים גם הם טהורים (כגון שאינם שייכים בצפור שיש בקינה ביצי קוקיה, וכדומה לזה). אין המצווה חלה אלא כאשר האם רובצת, או על כל פנים, סמוכה לגמרי לקן. אבל אם ברחה לחלוטין, שוב אין בכך מצוות שילוח. אין מצוות שילוח הקן בטלה, לאחר שכבר נעשתה פעם אחת באותה ציפור. ולכך, גם ציפור ששולחה וחזרה, ואפילו כמה פעמים, עדיין קיימת בה מצוות שילוח. מאידך, אם קיים את המצווה ושילח את האם, רשאי הוא לצוד אותה לעצמה. מי שעבר ונטל את האם על הבנים, אף על פי שעבר על מצוות לא תעשה, מכל מקום, כיוון שהתורה מצווה לשלח את האם, הרי בכל עת שמשלחה הוא מבטל את צד העונש שיש בעבירה על המצווה. ואין הוא נענש במלקות אלא אם כן הרג את האם, שאינו יכול לשלחה עוד. It is also taught that the mitzva of sending away the mother bird applies only to kosher birds resting on kosher eggs. Additionally, it was taught that the mother must literally be resting upon the nest, or at least adjacent to it. If the mother leaves the nest, one is no longer obligated in the mitzva. The mitzva of sending away the mother bird from the nest is not abrogated after sending away the mother a single time. Rather, every time the mother returns to the nest one must send it away. On the other hand, once one has sent away the mother bird, he may follow it and capture it for himself. If one transgresses the mitzva and takes the mother with the young, although one has certainly violated a prohibition one is not immediately flogged, since it is still possible to fulfill the positive mitzva of sending away the mother bird. If one kills the mother, he is flogged, since the positive mitzva can no longer be fulfilled.
הפרק מסיים בדברי מוסר ואגדה. מצד אחד אמרו שמצווה זו היא חשובה, עד שאין היתר ליטול את האם אפילו לצורך מצווה. ועוד הוסיפו ולמדו מלשון התורה לימוד כללי יותר: שאם מצווה כזו, שהיא מצווה קלה שאינה מזדמנת לאדם אלא באקראי, וכאשר אדם מקיים אותה איננו מפסיד מאומה משלו, ואף על פי כן אמרה עליה התורה ״למען ייטב לך והארכת ימים״, הרי אפשר ללמוד מכאן על מצוות אחרות בתורה שדורשות מן האדם מעשה לכתחילה, ויש מהן שכרוכות באיבוד זמן וגם באיבוד ממון, שבוודאי שכרן הרבה מאוד. The chapter concludes with an aggadic discussion with regard to the mitzva of sending away the mother bird. On the one hand, this mitzva is significant enough that it cannot be overridden even to use the mother bird for another mitzva. On the other hand, it is a mitzva whose performance is simple, since one is obligated in it only if one happens upon a nest, and one loses nothing in its performance. Nevertheless, the Torah states with regard to this mitzva: “That it may be well for you, and that you may prolong your days.” Consequently, it may be derived that the performance of other mitzvot, which demand preparation in advance and may entail significant losses of time or money, certainly brings great reward in the next world to whoever performs them.