פרק זה עוסק בעיקרו בביאורה של מצווה אחת: נתינה לכהן מן הבהמה הנשחטת את הזרוע, הלחיים והקיבה. ובהגדרת גבולותיה של מצווה זו נקבע כי היא נוהגת בכל מקום ובכל זמן. באשר לשאלה האם דין זה נאמר בכל בהמה טהורה הנשחטת, בבהמת קרבנות כבבהמת חולין, או שמא לא נאמרה המצווה אלא בבהמת חולין בלבד, נקבע כי אין חובת נתינת המתנות הללו אלא מבהמות החולין ולא מבהמות המוקדשים. This chapter dealt primarily with the parameters of a single positive mitzva: The obligation to give the foreleg, the jaw, and the maw of a slaughtered animal to a priest. The mishna taught that this mitzva applies at all times and in all places. With regard to the question of which animals are included in the mitzva, the Gemara concluded that the obligation applies only to non-sacred kosher slaughtered domesticated animals, but sacred animals are exempt.
המתנות הללו אין בהן קדושה, אלא שהן מתנת חולין לכהנים, והכהנים רשאים לעשות במתנות הללו כרצונם (בין למוכרן ובין לתיתן במתנה). ואין איסור לאדם מישראל (שאינו כהן) לאכול אותן, ברשות הכהן. עוד סוכם להלכה כי כיוון שאין קדושה במתנות האלה, גם בהמה שלא הרימו ממנה את המתנות מותרת באכילה, אף שלכתחילה צריך לתת את המתנות לכהן קודם לכן. בימינו אין מדקדקים הרבה במצווה זו, מאחר שהיא רק בגדר של חוב ממוני לכהן, והכהנים בזמן הזה בדרך כלל אין להם הוכחה גמורה לכהונתם. The Gemara also concluded that the gifts of the foreleg, the jaw, and the maw have no sanctity and may be given or sold to anyone of the priest's choosing. Accordingly, an Israelite may consume the gifts as well, provided that he receives permission from the priest. Likewise, an animal whose gifts have not yet been separated is permitted in consumption, as the gifts have no sanctity. Nevertheless, one must give the gifts before partaking of the remainder of the animal ab initio. Nowadays, people are not meticulous about performing this mitzva because it is only a monetary obligation, and priests lack incontrovertible proof that they are members of the priesthood who are entitled to the gifts.
בפרק זה ישנן גם הגדרות מדוייקות של המתנות הללו, מה הם גבולותיהם בתוך גוף הבהמה. וסוכם כי ״הזרוע״ הניתנת לכהן היא דווקא זרוע ימין, וכי היא פרק הרגל הקדמית שמן הקרסול ועד הברך. ובאשר ל״לחיים״ נקבע שנותנים את שתיהן, ובכלל זה גם את הלשון. וכן נקבע כי ״הקיבה״, בהגדרה המצומצמת שלה, שאינה כוללת את כל הקיבות של הבהמה, אלא רק את הקיבה הראשית. עוד סוכם כי מתנות הכהונה הללו ניתנות הן לכהן והן לכוהנת (בת כהן). את מתנות הכהונה אפשר לתת לכהן אחד, או לחלקן לכמה כהנים. בהמה שיש בה שותפות לכהן או לגוי אין חובה להפריש ממנה מתנות כהונה. The Gemara determined that gifts of the priesthood may be given to all priests and to their daughters as well. They may be given entirely to one priest, or they may be divided among several priests. The obligation of the gifts does not apply to an animal owned in partnership with a priest or a gentile. The chapter included a precise description of the gifts and their parameters. The Gemara concluded that the foreleg refers to the right foreleg, and that it extends from the joint of the lower knee until the rounded protrusion surrounding the thigh bone of the foreleg. The jaw refers to both cheeks as well as the tongue, while the maw includes fat on and inside it.