עיקרו של הפרק הוא בפרטיה של מצווה אחת: איסור גיד הנשה, וחלק גדול מהפרק אכן עוסק בהגדרותיה של המצווה. ונקבע כי מצווה זו נוהגת בכל מקום ובכל זמן, כלומר: בארץ ובחוץ לארץ, בזמן שבית המקדש היה קיים ובזמן הזה, וכן היא נוהגת הן בבהמות חולין והן בבהמות המוקדשים. בפרטי המצווה באו בפרק הרחבה וצמצום. שמן הצד האחד פסקו חכמים כי איסור גיד הנשה נוהג בשתי הירכיים של הבהמה, ולא בירך אחת בלבד. ואולם מן הצד השני הכריעו שהאיסור נוהג רק בבהמה וחיה, ואינו נוהג כלל בעופות. The main topic of this chapter was a single mitzva: The prohibition of eating the sciatic nerve, with its definition and details. The Gemara's conclusion was that this mitzva applies at all times and in all places. It also applies equally to consecrated animals and to non-consecrated animals, and to the sciatic nerve of both the right and left thighs. The prohibition applies only with regard to animals, not to birds.
בפרטי הדברים בא בפרקנו תיאור מדוייק מקום הימצאו של גיד הנשה בירך הבהמה, ועמו גם הקביעה שיש צורך להסיר לא רק את הגיד עצמו, אלא גם את החלב המקיף אותו. אף על פי שהיו מנהגים שונים בדבר זה, מכל מקום סוכם למעשה שמוציאים את גיד הנשה מתחילתו עד סופו, ובכלל זה גם הסתעפויות שלו, אף על פי שייתכן שאינן אסורות מעיקר הדין. The Gemara defined precisely where in the leg the forbidden nerve is located. It also ruled that in addition to removing the nerve itself, the surrounding fats must also be removed. Even though there were different customs, the conclusion is that the entire nerve must be removed, as well as all extensions of it, even though they may not be technically forbidden.
אגב הנאמר בגיד הנשה מוזכר גם, שיש קרומי בשר וגידים שונים שמסירים מבעלי החיים, יש מהם יש לחשוש בהם משום חֵלב, ואחרים – משום שיש דם מרובה שנמצא בתוכם. וכן נהגו במשך הדורות להסיר גם קרוים וגידים קטנים משום מיאוס. The Gemara also discussed various membranes that must be removed from animals. Some are removed because they contain forbidden fats and others because they contain large amounts of blood. It also became common practice over the generations to remove other small sinews and membranes that are considered disgusting.
איסור גיד הנשה הוא איסור אכילה בלבד, ואף שאמרו חכמים שהגיד עצמו כמות שהוא, הינו קשה ביותר ואינו ראוי למאכל כלל, מכל מקום האוכל אותו חייב מלקות, אף על פי שבעצם איננו דומה לבשר הנאכל. The only prohibition concerning the sciatic nerve is the prohibition of eating it. Although the Sages said that the sciatic nerve is tough and generally considered inedible, one who eats it is liable to receive lashes.
אגב הדברים שנאמרו בגיד הנשה, ובעיקר בהמשך לדיון בבשר שלא הוסר ממנו גיד הנשה ונתבשל עם הגיד, הורחבו הדברים לדיון בסיסי למדי בהלכות ביטול איסורים. בכללו של דבר נאמר, שגיד הנשה נכלל בתוך האיסורים שאוסרים את המתבשל אתם בנותן טעם. מעיקר הדין, נתינת טעם היא דבר שניתן להבחנה בעצם הטעימה, ועוד הוסיפו חכמים שאם היה דבר אסור שנתבשל בתוך היתר, גם אז הוא אוסר בנתינת טעם, אלא שכיוון שאסור לאדם מישראל לטעום אותו, אפשר לתת את התערובת למומחה (״קפילא״) נוכרי, והוא קובע אם יש בו או אין בו טעם מן האיסור. ואולם כיוון שיש הבדלים בין דברים אסורים שיש להם טעם ניכר לבין דברים ואחרים שאין בהם טעם כלל או שאין טעמם ניכר, הרי בפועל נהגו שנתינת טעם נחשבת באחד משישים, והוא הכלל לגבי רוב האיסורים שבתורה, שאנחנו דנים בהם לפי שיעורם ולא לפי טעמם המוחשי. Apropos the discussion about the sciatic nerve, and particularly the case of a thigh that is cooked with the sciatic nerve still inside, the Gemara discussed the principles of nullification of forbidden food. The sciatic nerve is among the forbidden foods that, when cooked with permitted food, render the entire mixture forbidden if they impart taste to it. This can be discerned by tasting the mixture, but since the mixture may be forbidden, it can be given to a gentile expert to taste. Nevertheless, since there are some foods whose taste is difficult to discern in a mixture, in practice it is customary to assume that if there is less than sixty times as much permitted food as there is forbidden food, the mixture is forbidden.
באשר לנתינה לנכרי חתיכת ירך שגיד הנשה בתוכה נקבע שאף שהגוי מתכבד בירך שלימה והוא מודה לישראל על ששלח לו על כך, אין לחשוש שיבוא הגוי למוכרה לישראל אחר ויאכלנה זה בגידה. ואף במקום שמותר לקנות בשר שחוט מן הגוי, וכגון במקום שהשוחטים הם מבני ישראל, וכשמזדמנת להם טריפה, הריהם מכריזים על כך, וביום זה לא הכריזו. וטעם הדבר: שכיון שהירך שלימה, מקומו של הגיד ניכר בה אם היה מנוקר ממנה, ומעתה רואה הקונה שלא ניטל הגיד ממנה. It is permitted to give a gentile an animal leg with the forbidden sciatic nerve still inside, as there is no concern that he will subsequently come to sell it to a Jew who would eat it without removing the nerve. This applies even in a locale where it is permitted for a Jew to purchase slaughtered meat from a gentile. The reason is that since the thigh is whole, it is obvious that the nerve has not been removed and the purchaser would know not to eat it.
יש בפרק זה גם דיון מסוים בשאלה, האם איסור חל על איסור. כלומר: דבר שאסור מכבר, האם אפשר לומר שגם איסור אחר החל עליו יש לו תוקף. או שאין איסור חל על איסור כלל, ודי לו באיסורו הראשון. נושא זה מתברר בפרק זה רק במקצתו, ובמסכתות אחרית דנים בשאלה הכללית הזו, שנוגעת בהלכות מרובות, וגם מחלקים בין סוגים שונים של איסורים, שמפני שיש בהם חומרה מסוימת הרי הם חלים גם על דבר שהיה אסור קודם לכן. This chapter included a discussion of whether a prohibition takes effect where another prohibition already exists. Can another prohibition apply to a food that is already prohibited, or does the second prohibition have no effect? As this is a general topic with many applications, it is discussed in other tractates as well. In this chapter, a distinction was drawn between different types of prohibitions. Although in most cases a prohibition does not take effect where another already exists; some prohibitions do take effect on food that is already forbidden if they add extra stringencies or increase the degree of prohibition on the food.
אלה הם עיקריו של פרק זה, אף שכרגיל, הוא נוגע גם בעניינים אחרים שבתורה, שאינם בדיוק מעניינו. These were the main concepts discussed in this chapter. As in all chapters of the Talmud there were also many tangential discussions.